شناسهٔ خبر: 122946 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

اولین رئیس جمهور؛ نخستین مجلس

تهدید به انفجار کشور در صورت پیروز نشدن !

بنی صدر12 باید مردم به تناسب رایی که به ریاست جمهوری داده اند به نمایندگان نیز رای دهند و اگر مجلس [با دولت] هماهنگ نباشد ایران منفجر می شود.

به گزارش هفته نامه «نماینده» در شماره های پیشین این سلسله نوشتار به این مسئله پرداختیم که نخستین رئیس جمهور ایران پس از پیروزی در انتخابات بهمن ماه سال ۵۸ به فکر تشکیل مجلسی افتاد که دربست در اختیار وی بوده و منویات رئیس جمهور را دنبال کند.

این در حالی بود که قانون اساسی حدود اختیارات رئیس جمهور، مجلس و نیز نخست وزیر که در راس دولت قرار می گرفت را مشخص ساخته بود و تلاش بنی صدر برای شکل گیری مجلسی دلخواه و تهدید به این که کشور در صورت عدم انتخاب چنین نمایندگانی دچار انفجار خواهد تنها می توانست به عنوان حرکت گام به گام رئیس جمهور وقت به سوی دیکتاتوری تعمیم و تحلیل شود.

در ادامه به بازخوانی گوشه ای از تاریخ در این زمینه خواهیم پرداخت.

مجلس دلخواه تشکیل نشود کشور منفجر می شود!

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور ۲۳ بهمن ماه ۱۳۵۸ در گفت و گویی اظهار داشت :  باید مردم به تناسب رایی که به ریاست جمهوری داده اند به نمایندگان نیز رای دهند و اگر مجلس [با دولت] هماهنگ نباشد ایران منفجر می شود.

این سخنان از غرور بنی صدر ناشی می شد. وی در این مصاحبه منویات درونی خود را با جملاتی که تکبر به خوبی از آن استنباط می شد نشان می دهد «من نخستین شخصی هستم که در تاریخ بشر با چنین اکثریتی به ریاست جمهوری رسیده ام، هیچ رئیس جمهوری تا این زمان با چنین اکثریتی به ریاست جمهوری نرسیده است از این رو در شان من نیست که به کارهای کوچک بپردازم، من فقط به کارهایی رسیدگی می کنم که در سطح ملی باشد.»

اظهارات غرور آمیز بنی صدر به خوبی رمز نصیحت پیامبرگونه امام خمینی به وی را نشان می داد که فرموده بودند «محبت دنیا در راس همه خطایا است» و اولین رئیس جمهور را از غرور و تغییر در روحیات برحذر داشته بودند.

بنی صدر چند روز بعد در ۲۸ بهمن در مصاحبه با یک رسانه خارجی میل خود را به تشکیل مجلسی با اکثریت مطیع خود را بروز داد و گفت «اگر مجلس ما که انتخاباتش تا چند هفته دیگر شروع میشود هماهنگ و خواهان همان اصلاحاتی باشد که ملت ایران طلب میکند این مجلس خودش یک نقطه قوت میشود ولی اگر مجلس مخالف خطی باشد که رئیس جمهور بر اساس آن خط انتخاب شده است یا متشتت باشد و یا دارای یک اکثریت ثابتی نباشد این مجلس تبدیل به یک ضعف بزرگ خواهد شد.»

تلاش برای تشکیل چنین مجلسی در حالی است که در کشورهای دمکراتیک همواره مجالسی تشکیل می شود که بر دولت ها نظارت داشته و مقابل اقدامات ساختار شکنانه و غیر قانونی این دولت ها بایستد و تلاش برای تشکیل مجلسی کاملا در اختیار دولت با اولیات جوامع آزاد و دمکراتیک منافات داشته و دارد.

ملت ایران انقلابی است به زبان دیپلمات ها سخن نمی گوید

محور دیگری که در این مختصر بدان خواهیم پرداخت بیانات حضرت آیت الله خامنه ای در بهمن ماه ۱۳۵۸ در دیدار با ۵۰ تن از نمایندگان ملت آمریکا است.

معظم له که در آن برهه خطیب جمعه تهران بودند در دیدار با نمایندگان ملت و نه دولت آمریکا اظهار داشتند : پیام انقلاب اسلامی ایران رفع هر نوع ستمی است که به انسان ها روا داشته شده است.

ایشان در ادامه اظهار داشتند بگذارید خاطره دادگاه راسل که بخاطر مردم ویتنام تشکیل شد و در آن همه قدرت های بزرگ جهان را محاکمه کرد بار دیگر تکرار شود، دادگاهی تشکیل بدهید، مردمی و  نه دولتی و در آن دادگاه همه دولت های بزرگ که در ایران و در این سی سال اخیر ستم کرده اند و نیز دولت خودتان را محاکمه کنید.

آیت الله خامنه ای ادامه دادند : شعار اصلی ما لا اله الا الله است و سیاست ما هم از این ایدئولوژی الهام گرفته است.

ایشان در ادامه تاکید کرده بودند «امروز ملت ایران بر خلاف رویه معمول به زبان سیاستمداران و دیپلمات ها سخن نمی گوید و ما به همین دلیل است که در همان حال که با دولت آمریکا به هیچ وجه احساس دوستی و صمیمیتی نمی کنیم در عین حال ملت آمریکا را که در عین حال پشتیبان ما هستند و حتی می توانند جزئی از ما باشند دوست خود می دانیم.»

اولین اعضای شورای نگهبان چه کسانی بودند!؟

۳۰ بهمن ماه ۱۳۵۸ امام خمینی اعضای شورای نگهبان را تعیین و منصوب کردند.

در این روز حاج سید احمد خمینی فرزند امام اعلام کرد  : افراد تعیین شده به جز آیت الله محمد رضا مهدوی کنی که از مجتهدین تهران هستند همگی از مدرسین حوزه علمیه قم می باشند و بر قوانین مصوب مجلس نظارت خواهند کرد.

وی اسامی این افراد را به این شرح اعلام کرد : آیات عبدالرحیم ربانی شیرازی، لطف الله صافی، محمد رضا مهدوی کنی، غلامرضا رضوانی، احمد جنتی، یوسف صانعی.

اموال ایران که توسط فرانسه و آلمان توقیف شد!

یک اسفند ۱۳۵۸ نیز فسخ قرار داد بین شرکت یوریدیف و انرژی اتمی ایران باعث شد تا این شرکت وام یک میلیارد دلاری ایران به کمیسیون های انرژی اتمی فرانسه را توقیف کند. این وام را شاه به کمیسری های انرژی اتمی فرانسه پرداخت کرده بود تا اجازه دهند وی وارد بازار بین المللی اورانیوم شود.

رضا سلیمی سرپرست وقت وزارت اقتصاد و دارایی در این زمینه گفت : از سوی دیگر یکی از محاکم آلمان بر اثر تقاضای بانکهای آمریکایی حکم توقیف سهام دولت ایران را در شرکت کروپ و دویچه بانک صادر کرد

این مقام مسئول ادامه داده بود  : دولت آمریکا با آنکه میلیاردها دلار پول ایران را که در بانکهای آمریکایی بصورت سپرده وجود داشته توقیف کرد برای تحت فشار قرار دادن دولت ایران سعی کرده است دارایی موجود ایران در خارج از  آمریکا را نیز توقیف کند.

نظر شما