شناسهٔ خبر: 122918 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

فراخوان چهارمین جشنواره بین المللی عکس سلامت روان

چهارمین دوره جشنواره بین المللی عکس سلامت روان با هدف افزایش آگاهی سلامت روان جامعه توسط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان و با حمایت دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزار می‌شود.

به گزارش «نماینده»، موضوع سلامت روانی و تأمین آن یکی از چالش­های اساسی جوامع بشری است، چرا که این موضوع با کارآیی فردی و اجتماعی افراد و درکنار آن با پیشرفت‌های علمی و صنعتی جامعه گره خورده است وامروزه اکثر کشورها منابع زیادی را برای بهبود سلامت روانی جامعه صرف می‌کنند و در کنار آن تلاش می‌کنند با تدوین برنامه‌های جامع از "سازمان‌ها و منابع محلی، اجتماعی" نیز استفاده کنند.

طبق تعاریف جهانی، سلامت روان فقط نبود اختلالات روانی نیست بلکه مولفه­ های دیگری را نیز شامل می‌شود، نظیر احساس خوشایندی و رضایت از زندگی، انعطاف­پذیری، رشد و بالندگی، یکی از اهداف نظام سلامت در حیطه­ سلامت روانی، اشاعه و معارفه موضوع سلامت روانی در سطح جامعه است. ولی با توجه به باورهای موجود در سطح جامعه، نحوه نزدیک شدن به این موضوع ظرافت­های ویژه ­ای را می‌طلبد. از آنجایی که حیطه سلامت روانی هم­ سنگ سلامت جسمی، وارد دایره آگاهی اجتماعی نشده است و مسئله استیگما یا انگ اختلالات روانپزشکی، راه را بر اجرایی شدن گسترده­ تر استراتژی­ های ارتقا سلامت روانی می‌بندد. بنابراین لازم است با اتخاذ راهبردها و همکاری های همه جانبه گسترده بین بخشی روش های موثری در جهت حساس سازی جامعه به موضوع سلامت روان داشته باشیم.

هنر عکاسی از جمله ابزارهایی است که در این میان با بهره ­گیری از فرم­های متنوع، می‌تواند کارکردی دوگانه از حیث نمایش هنری و بسترسازی فرهنگی پیرامون موضوعات مرتبط با سلامت روان داشته باشد. این نگاه جدید قادر است تا با در آمیختن تکنیک­های هنر عکاسی و مضامین روانشناختی، از طریق ایجاد همدلی و هم حسی باعث شکل گیری ارتباط بین اثر هنری و مخاطب شده و پالایش روانی اجتماع را فراهم نماید.

با تکیه بر تجارب موفق سه دوره پیشین جشنواره در سالهای ۸۹، ۹۰ و ۹۲ چهارمین دوره جشنواره بصورت بین المللی برگزار می شود. جشنواره بین المللی عکس سلامت روان با هدف افزایش آگاهی سلامت روان جامعه با استفاده از هنر عکاسان ایران و جهان و به منظور بازآفرینی و ارائه موثر موضوعات روانشناختی، توسط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان، با حمایت دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد و با همکاری کلوپ عکس فوکوس، نمایندگی فدراسیون بین المللی هنر عکاسی (فیاپ) در ایران و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزار می شود.

مراحل شرکت در جشنواره:

۱. مطالعه دقیق و کامل فراخوان

۲. انتخاب عکس ها

۳. تغییر اندازه عکس ها با توجه به راهنمای تغییر سایز عکس

۴. ثبت نام در سایت جشنواره

۵. آپلود عکس ها

نظر شما