شناسهٔ خبر: 122872 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق

کاهش حامیان هاشمی در مجلس جدید خبرگان

هاشمی رفسنجانی431 با توجه به ترکیب مجلس خبرگان، هاشمی رفسنجانی شانسی برای ریاست در این مجلس ندارد.

به گزارش «نماینده»، برای هاشمی رفسنجانی و حامیان وی که این دوره از انتخابات مجلس خبرگان را مهمتر از انتخابات مجلس برشمرده بودند، نتایج به دست آمده نشان می‌دهد علی‌رغم همه تلاش و تخریب‌هایی که از جانب تیم داخلی وی و همچنین تخریبی که رسانه‌های خارجی برای شکل‌گیری خبرگانی همسو با نظرات و خط‌مشی‌ هاشمی از خود به نمایش گذاشتند، اما این قاطبه مردم بودند که با آرا خود مجلسی ولایی‌تر و انقلابی‌تر را تشکیل دادند.

با توجه به آرایشی که مجلس خبرگان پنجم به خود گرفته است، جایگاه هاشمی رفسنجانی نسبت به مجلس  چهارم تضعیف شده به نحوی که اگر وی توانست برای ریاست مجلس چهارم ۲۴ رای را به دست آورد، در خبرگان پنجم این آمار به کمتر از رقم دوره قبل رسیده است.

تحلیل گرایش منتخبان مجلس پنجم خبرگان حکایت از آن دارد که در این دوره، ۶۰ نفر از منتخبان مخالف جدی مشی و رفتار هاشمی رفسنجانی هستند، و مابقی منتخبان (۲۸ عضو خبرگان) نیز با توجه به تخریب‌هایی که از سوی حامیان هاشمی علیه برخی اعضای انقلابی و مورد احترام مردم و حوزه‌های علمیه در مجلس خبرگان رهبری صورت گرفت، نقدها، ابهامات و سوالات جدی درباره همراهی و یا سکوت تایید‌آمیز هاشمی با این تخریب‌ها دارند.

به نظر می‌رسد در صورتی که هاشمی رفسنجانی بار دیگر بخواهد خود را در معرض آزمون رای خبرگان برای ریاست این مجلس قرار دهد، میزان رأی وی به کمتر از ۱۵ رأی خواهد رسید.

سال گذشته در جریان انتخابات ریاست‌ خبرگان، هاشمی ۲۴ رأی کسب کرده بود.

نظر شما