شناسهٔ خبر: 122530 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

باید نظارت‌ها در مسایل فرهنگی تقویت شود

نوباوه/ عضو فهرست ائتلاف اصول‌گرایان در هفته نامه «نماینده» نوشت: بررسی پیوست فرهنگی یکی از وظایف مهم نظارتی است که می‌بایست در تمامی ارکان اجرایی نظام مورد توجه قرار گیرد. ما معتقدیم که مجلس آینده به صورت خاص باید این مسئله را پیگیری نماید.

هفته نامه «نماینده» ؛ بیژن نوباوه وطن */در خصوص اولویت‌های اصول‌گرایان در مجلس دهم مواردی لازم به ذکر است که به آنها می‌پردازیم. تعدادی از مصوبات وجود دارد که پیگیری آنها در مجلس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بحث پیوست فرهنگی در تمامی طرح‌ها و مصوبات دولت مطرح است که در دولت قبل به تصویب رسیده اما متأسفانه اجرایی و عملیاتی نشده است.

بررسی پیوست فرهنگی یکی از وظایف مهم نظارتی است که می‌بایست در تمامی ارکان اجرایی نظام مورد توجه قرار گیرد. ما معتقدیم که مجلس آینده به صورت خاص باید این مسئله را پیگیری نماید.

تعداد قابل توجهی طرح به تصویب رسیده که از آن جمله می‌توان به طرح امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد. این طرح با مشکلات بسياري تصویب شد و اجرایی شدن آن در جامعه دارای اهمیت خاصی است.

طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده از مهمترین طرح‌های تصویب شده است که بیش از ۴ سال کار کارشناسی روی آن انجام شد ولی متأسفانه سازوکاری که باید در خصوص اجرای آن انجام می‌شد، عملیاتی نشده است. علی‌رغم اینکه دولت قول داده بود تا در برنامه ششم توسعه احکام و مواد قانونی مورد نیاز آن را پیش‌بینی نماید اما این اقدام را انجام نداد. مضاف بر اینکه لزوم تصویب لایحه توسط خودِ دولت موجب می‌شود کار مجلس سخت گردد.

یکی دیگر از طرح‌های بسیار مهمی که لازم است مجلس دهم مقدمات علمیاتی شدن آن را فراهم آورد، قانون اداره صداوسیما می‌باشد. این قانون سازوکارها را مشخص کرده و برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه انجام گرفته است.

به طور کلی مهمترین بحثی که در مسائل فرهنگی مجلس شورای اسلامی مطرح است، تشدید و تقویت نظارت‌هاست. اصولاً فرهنگ یک حوزه تقنینی نیست و از آنجاکه خلأ قانونی وجود ندارد، بر این اساس بخش فرهنگ بیشتر نیاز به نظارت، سازماندهی و سیاست‌گذاری دارد. به نظر می‌رسد که اگر نمایندگان توان خود را در محورهای ذکر شده قرار دهند، به توفیقات بیشتری در حوزه فرهنگ نائل خواهیم شد. علی‌رغم تصویب طرح‌های مهم در کمیسیون فرهنگی، این کمیسیون بیشتر در حوزه نظارت فعال بوده است. مهمترین اقدام اعضای کمیسیون، نظارت بر حسن اجرای قوانین به‌خصوص در امور فرهنگی بوده است.

آنچه مهم است، نگاه ضعیف دولت و البته مجلس به مسئله فرهنگ است. متأسفانه اعتبارات لازم در بودجه دولت و مجلس به فرهنگ اختصاص نمی‌یابد. میانگین بودجه فرهنگی در سایر کشورها ۷ درصد است و این درحالی است که این رقم در آمریکا ۱۱ درصد به‌علاوه بودجه پنهان است و این رقم در کشور ما در بهترین حالت به ۵ درصد هم نرسیده و امسال هم کمتر از ۴ درصد اختصاص یافته است. نگاه درجه دومی به فرهنگ، ضررهای بسیار جبران‌ناپذیری به نظام وارد می‌کند. این موضوع حتی در الگوهای اقتصادی، تربیت اجتماعی و ... مهم است به این معنا که اگر ملتی در فرهنگ ضعیف باشد، نمی‌توانند در اقتصاد هم پویایی داشته باشند.

معتقدیم دولت‌ها و مجلس باید نگاه خود نسبت به فرهنگ را اصلاح نمایند. لازم است اعتبارات کافی به بخش فرهنگ اختصاص یابد تا با تهاجم فرهنگی که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، مقابله شود. همچنین بتوانیم سبک زندگی اسلامي- ایرانی را مورد احیا قرار دهیم. چنانچه این نگاه اصلاح نشود، کما فی السابق مشکلاتی باقی مانده و قطعاً در زمینه فرهنگی ضربه‌پذیر خواهیم بود.

*نماینده فعلی مردم تهران، عضو فهرست ائتلاف اصول‌گرایان

نظر شما