شناسهٔ خبر: 122528 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

وزیر کشور در برنامه نگاه یک:

همه دخالت بیگانگان را محکوم کنند/ دخالت انگلیس همیشه نتیجه عکس داشته

رحمانی فضلی وزیر کشور با بیان اینکه همه دخالت بیگانگان را محکوم کنند، گفت: هیچ وقت نخواهیم گذاشت انگلیس و رسانه هایش صف بندی انتخابات را تعیین کند.

به گزارش«نماینده»، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور شب گذشته با حضور در برنامه "نگاه یک" شبکه اول سیما به بررسی آخرین اقدامات وزارت کشور برای برگزاری انتخابات هفتم اسفند (دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری) پرداخت.

وی در ابتدای این برنامه در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره شوخی خبر ۲۰:۳۰ با وزیر کشور و اعتراض ستاد انتخابات به این مسئله گفت: وقتی من در صداوسیما بودم خودم این بخش را راه انداختم و سعی کردم هیچوقت به بیراهه نرود. این بخش خبری در روزی پخش شد که من عرایضی داشتم در جمع مسئولان رسانه ها؛ صحبت های من را به گونه ای پخش کردند که انگاری گفته ام مردم ازاد باشند در هر کاری. من فکر میکنم بخشی از صحبت هایم تحریف شده بود. طوری پخش کردند که انگاری وزیر کشور آزادی اعلام کرده و مردم رقص و شادی و پایکوبی کنند.

وی افزود: معتقدیم که بخشی حریم شکنی ها در ایام انتخابات رخ میدهد که ما هیچوقت موافق ان نیستیم و نبودیم، البته نیت دوستان بد نبوده اما ممکن بوده مخاطب برداشت دیگری کرده باشند و دوستان ما در ستاد انتخابات تصمیم گرفتمد تذکری در این زمینه بدهند.

وزیر کشور با بیان اینکه هماهنگی ها از هم اکنون برای برگزاری انتخابات فراهم است. ک، گفت: این هماهنگی و تعامل در حد بالایی است و همه مراحل بخوبی انجام شده است.

رحمانی فضلی درباره اعتقاد عده ای مبنی بر راه اندازی نهضت ثبت نام گفت: برخی به این مسئله اعتقاد داشتند تا با این موضوع مسئولیت شورای نگهبان را سنگین کنند اما نگاه ما این نبود و همه ثبت نامها قانونی بود، وقتی شرایط ثبت نام سهل باشد این تعداد ثبت نام طبیعی بود حتی اگر روزهای ثبت نام بیشتر میشد تعداد ثبت نامی ها به ٢� هزار نفر هم میرسید.

وی ادامه داد: پس از نظر ما نهضت ثبت نامی راه نیافتاده بود.

وزیر کشور درباره تایید صلاحیت های فله ای توسط هیئت های اجرایی گفت: هیئت های اجرایی مورد انتخاب هیئت های نظارت بوده نه وزارت کشور و ما فقط پیشنهاد داده بودیم و اگر هم خلافی رخ داده توسط هیئت های نظارت شکل گرفته بود در حالی که ما به آن اعتقاد نداشتیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه تا این لحظه که تبلیغات شروع شده هیچ تخلفی رخ نداده و تا ٨ صبح پنج شنبه ٦ اسفند تبلیغات آزاد است، اظهار داشت: امنیت کاملا برقرار است؛ نیروی انتظامی به عنوان حافظ امینت و حافظ صندوق ها ایفای نقش میکند، نیروی انظامی میتواند از سایر نیروهای امنیتی هم کمک بگیرد اما مسئول برقراری امنیت نیروی انتظامی است. هیچ اتفاق ناگواری تا این لحظه رخ نداده و نخواهد داد. امادگی کامل داریم و صبح جمعه پذیرای مردم برای رای گیری خواهیم بود.

وی از استقرار ١٢٩ هزار صندوق در ٥٣ هزار شعبه اخذ رای خبر داد و گفت: بیش از نیم میلیون نفر در این دور از انتخابات کارگزار انتخاباتی داریم.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش از اجرای طرح ویژه برای انتخابات اسفند خبر داد و گفت: بر اساس این طرح برای همه شعبه ها بازرس مستقر خواهیم کرد و در همه شعبه ها نماینده فرماندار حضور خواهد داشت.

وی بر همین اساس ادامه داد: تلاش خواهیم کرد نماینده کلیه کاندیداها و احزاب تا پایان شمارش ارا در محل حضور داشته باشند. همچنین تلاش کرده ایم در صندوق های سیار دقت بیشتری کنیم تا به مردم اطمینان دهیم و جلوی بهانه جویی های دشمنان را بگیریم که مرتب ادعای تخلف و تقلب را در انتخابات ما مطرح میکنند.


وزیر کشور تاکید کرد: به عنوان مجری انتخابات اعلام میکنم که کلیه تمهیدات را پیش بینی کردیم و جای هیچ نگرانی نیست.

"درباره صندوق های سیار، مجری، ناظر و بازرس مشخص شده؛ مسیرها را مشخص کردیم. این صندوق ها هر جایی نمیتوانند بروند؛ گفته ایم که انتقال این صندوق ها با اتوبوس صورت گیرد و اطمینان میدهم اتفاق بدی نخواهد افتاد. "

رحمانی فضلی با بیان اینکه رقابت خوبی شکل گرفته و در اکثر نقاط کشور رقابت های حزبی خوبی داریم. البته وزن کاندیداها متفاوت است.

وی درباره زمان اعلام نتیجه رای گیری ها نیز گفت: در برخی حوزه های بیش از یک نفر سعی میکنیم تا صبح روز بعد نتیجه را اعلام کنیم اما در جاهایی مثل تهران ٣ روز را وقت نیازداریم تا امار کامل بدهیم.

وزیر کشور با بیان این مطلب که از همه تفکرات در انتخابات نمایندگانی هستند و رسانه های بیگانه درباره رقابتی نبودن این انتخابات شیطنت میکنند و همیشه این کار را کرده اند درباره توصیه بی بی سی برای رای ندادن به برخی افراد در انتخابات خبرگان گفت : ٣٧ سال از انقلاب اسلامی گذشته و در این مدت رفتار دولت های انگلیس و امریکا با نیت دخالت بوده است و مردم عادت کرده اند.

وی اضافه کرد؛ مردم ما دقیق هستند و رمز این استقلال همین اظهارات مداخله جویانه بیگانگان بوده است و این دخالت ها همیشه نتیجه عکس داشته است. گفتمان انتخابات ما را انها تعیین نمیکنند و مردم تعیین کننده سرنوشت هستند و انگلیسی ها جایگاهی در تبلیغات انتخاباتی ندارند.

"در داخل ما هم مراقبت کنیم؛ گفتمان به گونه ای نباشد که یک طرف انگلیس باشد طرف دیگر ایران. هیچوقت نخواهیم گذاشت انگلیس و رسانه هایش صف بندی انتخابات را تعیین کند. "

وزیر کشور با بیان این مطلب که همه باید این نوع تبلیغات بیگانگان را محکوم کنند، تصریح کرد: رییس جمهور به آن اشاره کردند که بیگانگان به ما توصیه نکنند، همه احزاب و گروه ها دخالت بیگانگان و رسانه هایشان را محکوم کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مسئله قانون انتخابات و تاکید بر اصلاح آن گفت: قانون انتخابات خدمت رهبری رفته است، تدوین این قانون مقداری طول کشیده اما تقریبا اماده شده و متناسب با سیاست های کلی در انتخابات اتی تقدیم مجلس خواهیم کرد.

وی درباره ادعای ستاد تبلیغات یکی از کاندیداهای خبرگان رهبری مبنی بر جمع اوری بنرهای تبلیغاتی این کاندیدا گفت: در این باره گزارش رسمی نبوده اما شکایت صورت گرفته را ما به ستاد انتخابات دادیم. تصور نیروی انتظامی این بوده که برخی عکس ها از کاندیداها نبوده و باید جمع اوری میشده اما ما تذکر داده ایم که دقت شود. تعدادبنرها که جمع شده قابل توجه نبوده است.

"اطمینان میدهم که همه جا بازرس داریم، مرتب شکایت ها را رسیدگی میکنیم و هرکسی سازمان یافته یا غیرسازمان یافته تخلف کند حتما برخورد خواهیم کرد و مردم نیز در این زمینه اگر تخلفی دیدند اطلاعات آن را به ما بدهند. ما همچنین برای همه نامزدها یک کد و شماره سامانه داده ایم و از امروز میتوانند هر نوع شکایتی که لازم به رسیدگی است را به ما اطلاع بدهند.

وزیر کشور درباره ادعای برخی گروه ها مبنی بر برهم زدن تجمعات انتخاباتی توسط گروهی خاص گفت: البته گزارش هایی در این زمینه بوده اما این گزارش ها محدود بوده است، هیچ جلسه قانونی که به اراده عده ای بخواهد بهم بخورد را نداشته ایم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه پلیس برای برقراری امنیت مراسم های انتخاباتی اماده است و جای نگرانی نیست، اظهار داشت: برخی سایت ها و رسانه ها در این زمینه بزرگنمایی و مظلوم نمایی میکنند تا از آن بهره برداری سیاسی کنند. یادم است که چند سال قبل برخی ستادهایشان را آتش میزدند و مظلوم نمایی میکردند که دیگر این کارها نخ نما شده است.

وزیر کشور در ادامه با رد برخی اظهارات در زمینه جلسه انتخاباتی برخی مسولان برگزاری انتخابات با کاندیداهای یک جریان خاص در شهرستانها گفت: هرگونه ادعای بدون سند در این زمینه را با جدیت دنبال خواهیم کرد. ما به سه روش به شکایات از طریق قوه قضاییه و شورای نگهبان رسیدگی میکنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای تایید نامزدها با شورای نگهبان رایزنی کرده اید، اظهار داشت: در وزارت کشور تقریبا همه نامزدهایی که رد شده بودند برای ما گزارش هایی دادند و توقع داشتند که این مسئله را پیگیری کنیم؛ بله رایزنی بوده اما درباره افراد و جناح خاصی نبوده و در این مرحله نیز تعداد زیادی تایید شدند.

وزیر کشور در پایان درباره عملکرد صداوسیما در ایام انتخابات اسفندماه نیز گفت: رسانه ملی تنها رسانه ملی کشور است. بنابراین باید عمده تلاشش در جهت افزایش مشارکت باشد. قطعا این مشارکت بالا موجب اقتدار ملی و مرجع داوری کشورهای غربی خواهد شد و از همه مهمتر موجب عزت کشور خواهدشد.

وی خاطرنشان کرد: دوستان در رسانه ملی زحمات خود را میکشند، البته قضاوت ها همیشه بوده اما نیت دست اندرکاران در این زمینه مهم است که این نیت نیز باید معطوف به حضور گسترده مردم در انتخابات باشد.

نظر شما