شناسهٔ خبر: 122510 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

استراتژی تخریب‌گران در روزهای پایانی

امیرابراهیم رسولی/ ویژگی‌های فضای مجازی نیز به کمک تخریب‌گران می‌آید تا کوته‌فکری و ساده‌انگاری پیروزی را برای جبهۀ رقیب به ارمغان آورد. در این موقعیت می‌طلبد عناصر فکور و تحلیل‌گر در کنار آحاد مردم کمک کنند تا دام اینگونه تخریب‌ها اثرگذار نباشد.

«نماینده»/امیرابراهیم رسولی*: با نزدیکی به روزهای پایانی فعالیت‌های انتخاباتی، توپخانه تخریب علیه اصولگرایان هر روز بیشتر از قبل فعال می‌شود. از آن سایت زرد که با پول عهد اخوت بسته تا مشاور رئیس جمهور خواسته یا ناخواسته در پروژه تخریب حضور دارند. دروغ و تهمت به شخصیت‌های اصلی جریان اصولگرا و همچنین به لیست ائتلاف، در کنار تیترهای شبهه‌انگیز و شایعه‌سازی ابزارهای تخریب‌گران در این مدت بوده و هست.

ویژگی‌های فضای مجازی نیز به کمک تخریب‌گران می‌آید تا کوته‌فکری و ساده‌انگاری پیروزی را برای جبهۀ رقیب به ارمغان آورد. در این موقعیت می‌طلبد عناصر فکور و تحلیل‌گر در کنار آحاد مردم کمک کنند تا دام اینگونه تخریب‌ها اثرگذار نباشد.

به نظر می‌رسد جبهۀ رقیب اگر از پیروزی خیالی راحت داشت به تخریب نمی‌پرداخت. آنها به خوبی می‌دانند اتفاقات سال‌های مجلس ششم از یک طرف و عدم توفیق دولت یازدهم در مسائل اقتصادی و معیشت مردم از طرفی دیگر فضای آنان را آنچنان نکرده که به پیروزی قطعی امیدوار باشند لذا سعی می‌کنند از هر آویزی برای ضربه به جریان اصولگرایی استفاده کنند. در این برهه گرچه اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها تلاش داشتند تا خود را متحد یکدیگر نشان دهند اما واقعیت نشان داد توقع جریان عارف و اصلاحات از دولت به واسطۀ کنار کشیدن در سال ۹۲ و در مقابل عدم اعتماد دولتی‌ها به اصلاح‌طلبان که سابقۀ عبور از بزرگان خود هم در کارنامه دارند نشان می‌دهد نوعی بی‌اعتمادی پشت پرده میان آنها وجود دارد لذا سعی کردند تا در این مدت بازیگران دیگری را نیز وارد کنند. بازیگرانی که بتوانند در موقع لزوم به یکی از دو طرف غش کنند و معادله را به طرف جریان قدرت سوق دهند. پیوستن اخیر اعضای برجستۀ فراکسیون رهروان به لیست اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها خود گواه این مطلب است. رهروان که در مجلس تابلوی اصولگرایی داشت اما در واقع به نفع جریان دولت اقدام می‌کرد و در آن اصلاح‌طلبان نیز فعال بودند. به نظر می‌رسد استراتژی تخریب اصولگرایان در قسمتی با جدا کردن مدعیان پوشالی اصولگرایی در مجلس تناسب دارد. تا این مجموعه بتواند از طریق تقسیم‌بندی اصولگرایی به معتدل و تندرو ضربۀ دیگری بر این پیکره وارد کند. با این تفاسیر به نظر می‌رسد نگرانی از رسیدن به پیروزی در سایۀ چنین ترکیبی دلهره و هراس را چنان به جبهۀ رقیب انداخته تا بیش از گذشته استراتژی تخریب را در میان اصولگرایان دنبال کنند.

در این مجمل به صورت تیتروار به بعضی عناوین تخریب اشاره می‌کنیم.

الف) تخریب چهره‌های شاخص
ضربه زدن و تخریب چهره‌های شاخص و اصلی می‌تواند با کاستن از محبوبیت افراد هم به جریان آنها لطمه بزند و هم چهره‌های شاخص طرف مقابل را جایگزین کند لذا اقدامات بر علیه چهره‌های شاخص انجام می‌شود.
۱ـ شایعه‌سازی دربارۀ گذشتۀ افراد
۲ـ انتشار عکس‌های قدیمی و تحلیل در موقعیت امروزی
۳ـ نامه‌نگاری‌های جعلی
۴ـ وارونه سازی سخنان و القاء شبهه

ب) تخریب جریانی
در این بخش تلاش می‌کنند با تخریب لیست ائتلاف اصولگرایان به کل جریان ضربه بزنند
۱ـ ناراضی جلوه دادن افراد بازمانده از لیست
۲ـ تحریک افراد مذبذب به موضع‌گیری علیه لیست
۳ـ لیست‌سازی جعلی و بدون هویت
۴ـ لیست سازی قشری (موازی)
۵ـ تضعیف اعضای غیر مشهور

ج) تخریب فضای عمومی
در این بخش به طور مستقیم به لیست و افراد حاضر در آن به مشهور و چه غیرمشهور کاری ندارند بلکه با تخریب فضای عمومی سعی می‌کنند مذاق اقبال عمومی را دستخوش سیاست‌های خود قرار دهند.
۱ـ نبش قبر گذشته و پررنگ کردن ضعف‌های تاریخی
۲ـ پررنگ کردن رد صلاحیت‌ها و مظلوم نمایی
۳ـ منجی سازی و القاء تغییر برای تحول دروغی

اصولگرایان برای پیروزی در انتخابات پیش رو راهی جز غلبه بر تخریب‌های فوق ندارند. چنانچه بتوانند از سر این موارد عبور کنند احتمال موفقیت افزونتر می‌شود. آگاه سازی اطرافیان و همچنین عدم انتشار اخبار و مطالب غیرموثق از جمله اقداماتی است که می‌تواند در پیشبرد اهداف جبهۀ خودی و بی‌اثر کردن عملیات روانی حریف و تخریب‌ها مؤثر باشد. اما مهمترین نکته در این بین عدم بی‌تفاوتی نسبت به تخریب‌ها است. همه ما نسبت به تخریب جریان اصولگرایی و افراد لیست ائتلاف وظیفه داریم. بی‌تفاوتی نسبت به تخریب‌‌ها ضربۀ سختی به ما خواهد زد لذا از خود کاندیداهای اصولگرا تا رابطین و مسئولین و آحاد مردم به ویژه رسانه‌های عدالت‌خواه باید تلاش کنند نسبت به پاسخ به شبهات و پاک کردن اذهان عمومی از عملیات تخریبی رقیب فعال باشند.

 

* مدیرمسئول هفته نامه نماینده

نظر شما