شناسهٔ خبر: 122505 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

آمایش علمی کشور؛ دغدغه آموزشی مجلس دهم

زهره طبیب زاده431 "باید آمایش علمی در سطح کشور که دستور نقشه جامع علمی کشور است، انجام شود تا نیازهای علمی، آموزشی و تخصصی کشور مشخص شود".

هفته نامه «نماینده» ؛ زهره طبیب‌زاده نوری */یکی از مهمترین وظایف مجلس آینده در حوزه آموزش، ساماندهی وضعیت تحصیلات تکمیلی است. در مجلس حاضر، کمیسیون آموزش و تحقیقات تلاش زیادی کرد و از دولت هم خواست تا تکلیف تحصیلات تکمیلی را روشن نماید. اعضای هیئت علمی کافی و کارآمد در دانشگاه آزاد، برای آموزش متقاضیان کارشناسی ارشد و دکتری وجود ندارد. اعضای هیئت علمی در دانشگاه آزاد به لحاظ کمّی و کیفی دچار مشکل هستند. این مشکل در دانشگاه آزاد بسیار ریشه‌ای و عمیق قابل مشاهده است. دولت برای کنترل دانشگاه آزاد و اخذ دانشجوی دکتری قدم‌هایی برداشت اما متأسفانه دانشگاه آزاد در چارچوب‌های لازم دولت نمی‌گنجد و به‌صورت مستقل عمل می‌کند و این موضوع آسیب زننده است.

باید آمایش علمی در سطح کشور که دستور نقشه جامع علمی کشور است، انجام شود تا نیازهای علمی، آموزشی و تخصصی کشور مشخص شود. بدین ترتیب تعیین می‌گردد که چه اندازه متخصص و در چه رشته‌هایی برای چه مناطقی نیازمندیم. سهم مناطق و دانشگاه‌ها باید در تحصیلات تکمیلی توسط یک نقشه کارشناسی شده، مشخص شود.

این نقشه راه نه در عرصه دانشگاه‌های دولتی و نه دانشگاه آزاد ترسیم نشده است. لازم است دولت برخورد بسیار جدّی‌تری در این حوزه داشته باشد. در دانشگاه‌های دولتی به این صورت است که در شهرستان‌ها متأسفانه تجهیزات آزمایشگاهی لازم در اختیار دانشجویان قرار ندارد. با توجه به اینکه تحصیلات تکمیلی متکی به تحقیق، ابزار و وسائل آزمایشگاه است، اگر این امکانات در دانشگاه وجود نداشته باشد، عضو هیئت علمی نیز کارایی لازم را نخواهد داشت. باید بودجه قابل قبولی برای تجهیز دانشگاه‌های کشور به وسائل آزمایشگاهی و تحقیقاتی اختصاص یابد و بعد در راستای افزایش پذیرش دانشجو اقدام شود.

بحث دیگری که مجلس آینده باید به آن بپردازد، دادن سهم لازم و قابل قبول به دانشگاه‌ها و مراکز فنی‌وحرفه‌ای است که از اهمیت ویژه‌ای نیز برخوردار هستند. در نقشه جامع علمی کشور و برنامه پنجم توسعه، نقش دانشگاه و مراکز فنی‌وحرفه‌ای پررنگ ترسیم شده است. با توجه به شرایط امروز کشور، بخش عظیمی از استعدادهای موجود باید به سمت این مراکز هدایت شود. از چالش‌های موجود در این زمینه می‌توان به نبود فرهنگ‌سازی لازم در خانواده‌ها برای ورود فرزندان به این مراکز و نیز کمبود تجهیزات مناسب در مراکز یادشده اشاره کرد. بر این اساس مسئولیت مهم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس آینده، تعیین تکلیف مراکز و دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای است.

موضوع مهم دیگر، دانشگاه فرهنگیان است. آنچه در حال حاضر در دانشگاه فرهنگیان وجود دارد، از کیفیت و غنای لازم فرهنگی و آموزشی در حوزه مسائل فرهنگ دینی برخوردار نیست. یک ضعف مشخص در این زمینه وجود دارد که با وجود تذکرهای مجلس به آموزش‌وپرورش متأسفانه ترتیب اثر داده نشد. باید در مجلس آینده ساماندهی درستی در کیفیت دروس و آموزش‌های اعتقادی مراکز و دانشگاه‌های فرهنگیان در سراسر كشور انجام شود.

* زهره طبیب‌زاده نوری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

نظر شما