شناسهٔ خبر: 122442 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

حجت السلام قمی در نطق تلویزیونی:

مجلس خبرگان جای کسب قدرت نیست/جناح بندی ها به خبرگان راه پیدانکند

آیت الله قمی کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مجلس خبرگان جایی برای کسب قدرت نیست، گفت: جناح بندی ها و خط بازی ها نباید به این مجلس راه پیدا کند.

به گزارش «نماینده» حجت الاسلام محسن قمی کاندیدای انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در نطق تبلیغاتی که از شبکه تهران پخش شد، با بیان اینکه اکنون بعد از ۳۷ سال از پیروزی انقلاب مقایسه مشارکت مردمی در این انقلاب با سایر انقلاب ها ما را به این نتیجه می رساند که انقلاب اسلامی ۱۰۰ درصد مردمی بوده است، اظهارکرد: اعتماد امام به مردم پس از انقلاب برای همگان روشن است. چرا که ایشان می توانستند شکل حکومت را خودشان تعیین کنند. اما مردم را به انتخابات برای تعیین نوع حکومت دعوت کردند.

وی افزود: امام می توانستند قانون اساسی را هم خودشان مشخص کنند. اما مقرر کردند تا مردم پای صندوق های رای بیایند و نمایندگان خبرگان قانون اساسی را انتخاب کنند تا آنها متن قانون را به تصویب برسانند و مجدداً مردم به قانون اساسی رای دهند.

آیت الله قمی تاکید کرد: قانون اساسی در اصل پنجم خود زعامت امور را در دوران غیبت امام زمان (عج) بر عهده ولایت امر و ولی فقیه عادل زمان شناس قرار داده است و در اصل ششم، اداره امور کشور را مبتنی بر مراجعه به آراء مردم می داند، حتی در بخش پایانی اصل پنجم، در خصوص موضوع رهبری هم تاکید کرده است که باید از نظر اکثریت مردم پذیرفته شده باشد.

کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: خبرگان رهبری از یک طرف مظهر مشروعیت نظام است زیرا متشکل از علما و فقهای اسلام شناس است و از سوی دیگر مظهر مقبولیت نظام است چرا که فقهای این مجلس توسط مردم انتخاب می شوند.

وی ادامه داد: مجلس خبرگان رهبری، مجلسی برای لحظه های حساس است و در شرایطی که کشور دچار بحران می شود و هیچ نهادی غیر از مجلس خبرگان توان حل آن را ندارد، خبرگان عامل اعتماد، سکون و آرامش مردم خواهد بود همچنان که پس از رحمت امام، نمایندگان مردم در مجلس خبرگان، توانستند کمتر از ۲۴ ساعت رهبر جدید را برای جمهوری اسلامی انتخاب کنند.

آیت الله قمی تصریح کرد: این مسئله نشان دهنده آن است که مجلس خبرگان در این شرایط حساس و بحرانی، کارآمد است و وظیفه خود یعنی تعیین رهبر و رصد و مراقبت درست و دائمی برای حفظ استمرار رهبری را به خوبی انجام می دهد.

کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: بنابراین مجلس خبرگان، مجلسی برای شکستن بن بست ها و صندوق ذخیره معنوی ملت است. ملت این صندوق را با حضور خودشان پای صندوق های رای تشکیل داده اند تا در لحظات حیاتی و بحرانی این صندوق بتواند به کمک مردم بیاید و از یک سو آرامش را به مردم بازگرداند و از سوی دیگر طمع دشمنان را که درصدد سوء استفاده از خلاء رهبری هستند، به یاس و ناامیدی تبدیل کند.

وی اظهارکرد: مجلس خبرگان در راس هرم قدرت قرار دارد، به این معنا که سایر نهادها در جمهوری اسلامی در برابر نهاد دیگری مسئول هستند اما خبرگان در برابر هیچ نهادی جز در برابر خداوند و چشمان تیز مردم مسئولیت ندارد.

آیت الله قمی گفت: خبرگان برای اینکه بتوانند این رسالت تاریخی را انجام دهند، باید مظهر اقتدار، وحدت و امنیت ملی باشند. به گونه ای که جناح بندی ها، خط بازی ها، خط سازی ها و پر رنگ کردن سلایق مختلف در این مجلس راه پیدا نکند.

کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: تاکنون این گونه مسائل در مجلس خبرگان نبوده و انشاء الله در آینده هم اینگونه نخواهد بود. زیرا نسبت خبرگان با سایر نهادها نسبت تیم ملی با تیم های باشگاهی است. یعنی کسانی که در تیم های باشگاهی با یکدیگر رقابت دارند در تیم ملی همکار و هماهنگ با هم هستند.

وی با بیان اینکه خبرگان نه جایی برای کسب قدرت بلکه میدانی برای معنویت و خدمت به اسلام و مردم است، گفت: پشتوانه اصلی خبرگان، رای مردم و حضور گسترده آنها پای صندوق ها است. این مجلس اقتدار خود را علاوه بر مشروعیت الهی از رای مردم می گیرد.

آیت الله قمی با تاکید بر اینکه مجلس خبرگان سرنوشت آینده کشور را تعیین می کند، تصریح کرد: جوانان باید بیشترین انگیزه را برای مشارکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری داشته باشند. بانوان هم لازم است به دلیل اهمیت حضورشان در عرصه های مختلف، در این انتخابات هم مشارکت کنند چرا که نیاز به حضور پررنگ آنها احساس می شود.

وی با اشاره به عملکرد خود در دو دوره از مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: من در خبرگان به اندازه توان سعی کردم انجام وظیفه کنم و در کمیسیون اصل ۱۱۱ (کمیسیون تحقیق) و کمیسیون های اصل ۱۰۷، ۱۰۸ و ۱۰۹ قانون اساسی حضور داشتم.

کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: مجلس خبرگان رهبری می تواند و باید فعال‌تر و کارآمدتر از آن چیزی که هست، باشد.

نظر شما