شناسهٔ خبر: 122381 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

مردم ایران با حضور حماسی خود سی‌وهفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن گرفتند

انقلابی‌تر از همیشه

راهپیمایی 22 بهمن بر خلاف تصور عده‌ای ساده‌اندیش که به گمان خامشان، فکر می‌کردند همزمان با فرجامِ برجام، آمریکاستیزی محو خواهد شد، شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر صهیونیست» با صلابتی بیش‌ازپیش در سی‌وهفتمین جشن تولد انقلاب، طنین‌انداز بود

|زهرا موحدین|‌ به گزارش هفته نامه «نماینده» جشن سی‌وهفتمین فجر انقلاب اسلامی با حضور گسترده مردم در سراسر کشور برگزار شد و امسال نیز ابر و باد و سرما و برف و ... نیز نتوانست به کمک بدخواهان آمده و مردم را از حضور باز دارد.

حماسه‌آفرینانِ ۳۷ سال پیش این‌بار به همراه فرزندان و نوه‌ها و پیران و جوان‌های انقلاب در بیش از ۱۰۰۰ شهر کشور، حماسه‌ای نو رقم زدند. در پایتخت نیز همانند سایر شهرها مردم از ساعات آغازین راهپیمایی، از تمامی خیابان‌های منتهی به انقلاب و آزادی حضور میلیونی خود را به تصویر کشیدند.

در میدان انقلاب عده‌ای از هنرمندان جوان تهرانی با تصویرسازی چهره شهدای مدافع حرم، به رنگ و قلم جان بخشیدند و یاد و خاطرۀ این شهیدان را گرامی داشتند. نمایشگاه نقاشی چهره‌های مهاجران الی‌الله حادثه خونین منا نیز، در مسیر راهپیمایی جلوه‌گری می‌کرد.

در این مراسم همچنین از خانواده‌های «محبوبه دانش» از شهدای مبارز انقلاب اسلامی، «شهید همت» از فرماندهان دفاع مقدس، «شهید رضایی‌نژاد» از شهدای هسته‌ای، «میثم نظری» شهید مدافع حرم و نیز از «غضنفر رکن‌آبادی» دیپلمات برجسته کشورمان که در فاجعه منا جان باخت، تجلیل شد.

 

*اجازه نفوذ نمی‌دهیم

بر خلاف تصور عده‌ای ساده‌اندیش که به گمان خامشان، فکر می‌کردند همزمان با فرجامِ برجام، آمریکاستیزی محو خواهد شد، شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر صهیونیست» با صلابتی بیش‌ازپیش در سی‌وهفتمین جشن تولد انقلاب، طنین‌انداز بود و البته مردم فریاد انزجار از «آل سعود» را نیز به گوش جهانیان رساندند. «آل سعود مزدور باید این را بداند، حکومت ظالمان روی زمین نماند»، «صهیونیسم و سعودی، دفن می‌شوند به‌زودی»، «ما با یمن همراهیم، امت حزب‌الله‌ایم» از جمله شعارهای مردم تهران علیه آل سعود بود.

مردم همچنین با سر دادن شعارهایی علیه گروه‌های تکفیری با مضامینی همچون: «داعشی و تکفیری، با کفر هم‌صدایند»، «مرگ بر این وابستگان شیطان، وهابی و داعشی و طالبان» نسبت به حامیان این گروه‌ها ابراز تنفر کردند. همچنین در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و محور مقاومت، پرچم‌های فلسطین و حزب‌الله را در کنار پرچم ایران به اهتزاز در آوردند.

سربندها و پرچم‌هایی با عنوان «اجازه نفوذ نمی‌دهیم»، «من انقلابی‌ام» و «کلنا عباسک یا زینب» در کنار «مطیع امر رهبریم» و «هیهات من الذله» در راهپیمایی امسال بسیار قابل‌توجه به چشم می‌آمد.

شاید یکی از جالب‌ترین صحنه‌ها در جشن استکبارستیزی امسال را بتوان مربوط به بازسازی دستگیری متجاوزان آمریکایی به حریم آبی کشورمان دانست. برخی جوانان تهرانی با پوشیدن لباس‌های تفنگداران آمریکایی و نشستن بر کف یک قایق بار دیگر نشان دادند که هیچ‌گاه تجاوز به خاک میهن را نخواهند پذیرفت.

ماکت ماهواره‌برهای سیمرغ و سفیر، ماهواره‌های فجر و طلوع و کاوشگر پیشگام و یک فروند موشک عماد و یک فروند پهپاد جدید شاهد ۱۲۹ و استقرار ۴ عدد بالن ماهواره‌بر سیمرغ و فجر در مسیر راهپیمایی باشکوه ملت نیز، برگی دیگر از توانمندی غرورآفرین ایران اسلامی را به رخ جهانیان کشید.

 

*دست‌نوشته‌های ضد استکباری و انتخاباتی مردم

دست‌نوشته‌های مردم نیز در جشن بزرگ انقلاب کاملاً رنگ و بوی ضد استکباری و البته انتخاباتی داشت و همچنین حال و هوای برجام نیز از نگاه مردم نادیده نمانده بود؛ «در غیرت ما ذلت نمی‌گنجد»، «آنها که خواب آمریکا را می‌بینند خدا بیدارشان کند»، «حضور در انتخابات آگاهی و بصیرت است»، «مصالحه با شیطان، خیانت است به قرآن»، «برجام به فرجام رسید؛ منتظر چرخش زندگی‌مان هستیم»، «همچنان به آ‌مریکا بی‌اعتمادیم»، «این همه لشکر آمده، به عشق رهبر آمده»، «می‌جنگیم، می‌میریم، ذلت نمی‌پذیریم» و ... از جمله دست‌نوشته‌های مردم بود.

 

*ممانعت از جنگ با خدا

در مسیر راهپیمایی غرفه‌ای با عنوان ممانعت از جنگ با خدا برپا شده بود. این غرفه ضمن انتقاد از رویه موجود در سیستم بانکی، بانک‌ها را عامل اصلی ترویج ربا در کشور توصیف و با طوماری که به امضای مردم رسید، خواستار تغییر رویه سیستم بانکی کشور شدند.

 

*تبلیغات قانونی و غیرقانونی برخی کاندیداها

علاوه بر چهره‌های شاخص نظام، وزرا و سایر سران مملکتی، نامزدهای انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی هم در راهپیمایی امسال حضوری پررنگ داشتند.

از آنجا که مهلت تبلیغات رسمی انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان از روز پنجشنبه آغاز و با جشن انقلاب مصادف شده بود، برخی داوطلبان از فرصت راهپیمایی برای طرح دیدگاه‌هایشان بهره ‌بردند. در همین راستا نیز تبلیغات برخی داوطلبان مجلس خبرگان در مسیرهای راهپیمایی به چشم می‌خورد و بروشورهای معرفی آنها نیز میان مردم توزیع شد.

البته درحالی‌که هنوز چند روزی تا آغاز رسمی و قانونی تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده بود، برخی کاندیداها پا را از قانون فراتر نهاده و تبلیغات غیرقانونی خود را با نصب پوستر در مسیر راهپیمایی آغاز کرده بودند!

راهپیمایان نیز در حالی که خواستار عملکرد شفاف نمایندگان شدند، ویژگی‌های کاندیداهای شایسته مجلس و خبرگان را از نگاه خود، مکتوب کردند.

 

*حضور پرشور و حداکثری در انتخابات

وفاداری به امام و انقلاب، حزب‌اللهی بودن، اعتقاد به اسلام ناب محمدی، تبعیت از رهبری، الگو قرار دادن شهیدان، پرهیز از دنبال کردن منابع شخصی و حزبی، پرهیز از هر گونه وعده دروغ به مردم و عدم دل‌بستگی به برقراری رابطه با آمریکا از جمله ویژگی‌هایی بود که مردم تهران در روز پیروزی انقلاب اسلامی برای نمایندگان دورۀ آتی مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی برشمردند.

در قطعنامه فجر سی‌وهفتم نیز مردم با تأکید بر اینکه آمریکا را همچنان دشمن درجه‌یک خود می‌دانند بر نفوذ آمریکا هشدار داده و بیداری خود را در برابر این نفوذ به رخ جهانیان کشیدند.

همچنین تأکید کردند: «داوطلبین محترم مجلسین ضمن رعایت موازین شرعی، اخلاقی و قانونی با تقویت فضای همدلی و روحیه مدارا، دوستی و برادری در عرصه رقابت‌های انتخاباتی، بسترهای برگزاری انتخاباتی «پرشور» و «حداکثری» را فراهم سازند.»

شعارهای «یکپارچگی امت حزب‌الله/ غوغا کند در هفتم اسفندماه»، «با انتخاب مجلس و خبرگان/ رسوا شود نقشه استکباران» از جمله شعارهای مردم در تأیید قطعنامه بود.

 

*بازتاب گسترده جشن انقلاب در رسانه‌های خارجی

از مجموع ٣٦٥ نماینده رسانه خارجی، ٢١٤ نماینده از ٨٤ رسانه خارجی، با حضور در راهپیمایی به‌صورت مستقیم و ١٥١ رسانه از طریق برنامه‌های پخش زنده صداوسیما، مراسم را پوشش دادند.

حضور میلیونی مردم، استکبارستیزی و بیعت دوباره با آرمان‌های امام و رهبری چنان قاطع و پرشور بود که حتی در نگاه رسانه‌های خارجی نیز غیرقابل‌انکار شد.

نظر شما