شناسهٔ خبر: 122333 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

غفلت از اقتصاد به بهانه انتخابات

بیرانوند بهرام بیرانوند در هفته نامه «نماینده» نوشت: بعد از اجرایی شدن برجام متأسفانه شاهد این هستیم که رویکرد جدید رسانه‌ای در پیش گرفته شده و آن هم بحث انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری است. معتقدم که ورود بیش از حدود وظایف به مقوله انتخابات توسط دولت به نوعی دادن آدرس غلط به مردم است که کسی سراغی از نتایج برجام نگیرد.

هفته نامه «نماینده»؛بهرام بیرانوند​*/ رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با فرماندهان نیروی هوایی ارتش این نکته را متذکر شدند که مسئولین دولتی درگیر مسائل انتخاباتی نشوند و انتخابات آنها را از مسائل مستمر غافل نکند. به نظر می‌رسد که این تذکر مسبوق به سابقه می‌باشد؛ از ابتدای استقرار دولت تدبیر و امید تمام هم‌وغم دولت مصروف سیاست خارجی و بحث مذاکرات شد. دولت انجام هر فعل و حتی اخذ هر تصمیمی در داخل را با سیاست خارجی و مذاکرات گره زد. کشور نزدیک به ۲.۵ سال معطل مذاکرات و نتایج آن شد. امروز هم مشاهده می‌کنیم که شق القمری صورت نگرفت و آن فتح الفتوحی که متصور بودند مطلقاً اتفاق نیفتاد بلکه همان طور که دور از انتظار هم نبود، دشمن بد عهد، ذات خود را نشان داد.

بعد از اجرایی شدن برجام متأسفانه شاهد این هستیم که رویکرد جدید رسانه‌ای در پیش گرفته شده و آن هم بحث انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری است. معتقدم که ورود بیش از حدود وظایف به مقوله انتخابات توسط دولت به نوعی دادن آدرس غلط به مردم است که کسی سراغی از نتایج برجام نگیرد. آقای روحانی وعده گشایش اقتصادی پس از لغو تحریم‌ها را به مردم داد و چون در عالم واقع بخش اندکی از مشکلات اقتصادی با تحریم‌ها مرتبط است، ازاين‌رو با حرف‌های انحرافی به دنبال گمراه کردن افکار مردم از وعده‌هایی است که به آنها داده است.

ان‌شاءالله تمامي مسئولین تلاش خود را معطوف به برگزاری هرچه با شکوه‌تر انتخابات خواهند کرد. مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی نیز همچون سال‌های قبل با اقتدار، بصیرت و آگاهی به پای صندوق‌های رأی خواهند آمد و در تصمیم‌گیری کلان کشور مشارکت خواهند کرد. همانگونه که رهبری معظم فرمودند انتخابات تجدید قوای ملت و بیعتی تازه با اهداف انقلاب است. ایشان اصرار بر حضور همه در انتخابات دارند و آن هم به این دلیل است که مشارکت همگانی، کشور و نظام را عزت می‌بخشد و بیمه می‌کند، بنابراین شرکت در این حادثه عظیم را فریضه‌ای برای همه مردم می‌دانند.

جای سؤال اینجاست که دولت پس از برگزاری انتخابات چه چیزی را می‌خواهد دست مایه فضاسازی‌های تبلیغاتی خود قرار بدهد! از مجموع وزارتخانه‌های دولت فقط وزارت کشور مسئول و مشغول برگزاری انتخابات است و بقیه دستگاه‌های دولتی بهتر است، طبق قانون به انجام وظایف خود بپردازند. اداره امور کشور شبیه بازی فوتبال نیست که اگر توپ زیر پای یک وزیر بود بقیه وزرا چشمشان به پای او و منتظر باشند که توپ گل می‌شود یا خیر! باید وظایف تفکیک شده باشد؛ وزارتخانه اقتصاد باید کارهای مربوط به خود را انجام دهد و ... . مشخص نیست که چه ربطی بین وزارتخانه‌های اقتصاد، صنعت و کشاورزی با وزارت کشور وجود دارد الا اینکه به بهانه انتخابات دفع الوقت صورت می‌گیرد. مانند: «دفع الوقتی که به بهانه مذاکرات هسته‌ای اتفاق افتاد.»

موضوع دیگری که رهبری در سخنان خود به آن اشاره فرمودند، مقاوم‌سازی اقتصاد بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، انتخابات را موضوعی در نهایت اهمیت خواندند اما فرمودند این مسئله با تمام اهمیتش مقطعی است و آنچه بعد از چند هفته باقی می‌ماند، مسائلی اساسی کشور از جمله مقاوم‌سازی اقتصاد است. رهبر انقلاب به ظرفیت عظیم نیروی انسانی تحصیل‌کرده و پرانگیزه، ویژگی‌های اقلیمی و منابع و ذخائر طبیعی ایران اشاره داشتند و به مسئولان تأکید کردند تا با تکیه بر این سرمایه‌های بی‌نظیر، اقتصاد کشور را به گونه‌ای مقاوم کنند که دشمن از فکر فشارهای اقتصادی برای تحمیل خواسته‌هایش منصرف شود.

ایشان بیش از ۱۰ سال است که همگان را به اقتصاد مقاومتی فرا می‌خوانند و به مسئولان درباره ضرورت مقاوم‌سازی درونی اقتصاد تذکر می‌دهند. اگر این هدف تحقق یابد برای اشتغال جوانان، بیکاری و دیگر مشکلات اقتصادی نیز راه‌حل‌های مناسبی پیدا می‌شود.

باید اقتصاد کشور در برابر تکان‌های خارج از اختیارمان مقاوم بشود. این درصورتی عملی خواهد شد که اقتصاد ما از وابستگی رهایی پیدا کند تا اقتصاد مستقل مقاومتی شکل بگیرد. این اقتصاد مقاومتی خواهد توانست تنش‌ها را کنترل نماید. امروز با توجه به وابستگی اقتصاد ایران به نفت، امکان مقاومت ندارد بلکه به طور مستقیم متأثر از تکانه‌هاست. رابطه اقتصاد امروز ایران با نفت مانند دو خودرو هستند که با طنابی به هم وصل شده باشند. هرگونه تنش در یکی از خودروها به دیگری منتقل می‌شود. باید این اتصال از میان برداشته شود تا به مقاوم‌سازی اقتصاد منجر شود.

*نماینده بروجرد در مجلس

نظر شما