شناسهٔ خبر: 122185 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

۴۱خبر انتخاباتی از انتخابات ۷ اسفند

آستانه نزدیک شدن به انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، فضای رسانه‌های داخلی روز به روز انتخاباتی‌تر شده است.

به گزارش «نماینده»، در آستانه نزدیک شدن به انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، فضای رسانه‌های داخلی روز به روز انتخاباتی‌تر شده است.

بر اساس این گزارش، گزیده مطالب انتخاباتی رسانه‌های داخلی به شرح زیر است:

                                                                                                *** روزنامه آرمان
۱-  امیری: ۱۴۷ تایید شده رد صلاحیت شدند
- حسنعلی امیری سخنگوی وزارت کشور گفته است: در مراحل گذشته افرادی هم بودند که در هیات‌های اجرایی و نظارت صلاحیت آنان تایید شده بود اما پس از بررسی شورای نگهبان، صلاحیت آنها تایید نشده و تعداد این افراد ۱۴۷ نفر است.
- ۱۴۷ نفری که صلاحیت آنان در شورای نگهبان تایید نشده است، ۳ روز مهلت دارند تا مستندات خود را برای رسیدگی به شورای نگهبان ارائه کنند و شورای نگهبان نیز ۷ روز فرصت رسیدگی دارد.

۲- ما را دور زدند؛ ۴۶ درصد سهم پایداری
- روزنامه آرمان گزارش داد: حزب موتلفه در این مذاکرات در قبال دریافت سه سهم، مابقی زمین را به پایداری و جمعیت ایثارگران و رهپویان (که این‌بار با عنوان تحول‌خواه آمده‌اند) واگذار کرده است. جالب است که دو تشکیلات معتبر روحانی یعنی جامعه روحانیت و جامعه مدرسین فقط شش درصد سهم دارند.

۳-- آیت ا... محمد تقی پورمحمدی اکنون نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه می گوید: مجلس خبرگان دو وظیفه اساسی دارند یکی انتخاب رهبری چنانچه بعد از ارتحال رهبر کبیر انقلاب مقام معظم رهبری توسط مجلس خبرگان انتخاب شدند و وظیفه دوم نظارت بر بقاء شرایط لازم در رهبری که این نظارت به معنای مچ‌گیری نیست بلکه به جهت تقویت رهبری و پاسداری از ولایت فقیه است.
- یک نماینده خبرگان درکنار اینکه باید مجتهد متجزی و معتقد به نظام اسلام باشد باید بینش سیاسی و قوه تشخیص داشته باشد تا بتواند مسائل را تحلیل کرده و شرایط لازم در رهبری را تشخیص دهد

۴- «صالحان را رد نکنید» حکم حکومتی بود
- هاشمی رفسنجانی گفته است: تعبیر «صالحان را رد نکنید» اگر درست خوانده شود، یک حکم حکومتی بود. حکم حکومتی برای آنان که صالحانی را رد کردند! حکم حکومتی «آقا» سال ۹۲ خطابش به مجریان بود و در سال ۹۴ خطابش به «ناظران»
- رهبری این‌بار هم دوباره راه انتخابات را گشودند. حتی برای آنان که نظام را قبول ندارند. پس انتخابات ۹۲ اگر آزمون مجریان بود. انتخابات ۹۴ آزمون ناظران است.

۵- اگر مردم به صحنه بیایند
- سید محمود میرلوحی عضو شورای عالی انتخاباتی اصلاح طلبان گفته است: دلایل و قرائنی وجود دارد که برخی تمایل ندارند حضور مردم در انتخابات اسفند ماه گسترده باشد. حضور گسترده مردم باعث می‌شود افرادی که این نیت را دارند به خواست خود نرسند.
- اصلاح‌طلبان وظیفه دارند که موانع به وجود آمده را کاهش دهند و اجازه ندهند مجلس دهم مجلس دلواپسان باشند. مجلسی باید تشکیل شود که با شادی مردم شاد باشد و تصمیمات آن تداعی‌کننده دوران سخت دولت قبلی نباشد

۶- بررسی انتخابات ایران در شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا
- وزیران خارجه اروپا درباره‌ روابط با ایران، راستی‌آزمایی و توافق هسته‌ای و همچنین انتخابات پیش رو در ایران گفت‌وگو و رایزنی کردند.
- برت کوئندرز وزیر امور خارجه گفته است:‌ در این نشست مساله سوریه، نقش ایران در منطقه، انتخابات پیش رو در این کشور، باز شدن دروازه‌های اقتصادی و راستی‌آزمایی برنامه جامع اقدام مشترک مورد بحث‌و گفت‌وگو قرار گرفت

                                                                                       *** شرق
۷-   - مصطفی معین وزیر دولت اصلاحات گفته است: رهبری می‌گویند رأی مردم حق‌الناس است و شقوق مختلف آن را موردبحث قرار می‌دهند. به نظر می‌رسد اگر بخواهد حق‌الناس رعایت شود، معنایش این است که مردم، خود انتخاب کنند. مگر آنهایی که طبق قانون به لحاظ اخلاقی، عملکرد سیاسی یا هرچه که بوده، حائز شرایط نباشند و به این دلیل که مشمول قانون نیستند، نتوانند وارد مجلس شوند.

۸- مهرعلیزاده: ردصلاحیت شدم
- محسن مهرعلیزاده فعال سیاسی اصلاح طلب گفته است: خبر عدم تأیید صلاحیت، به صورت شفاهی به اعلام شده و هنوز مسئله‌ای به صورت کتبی اعلام نشده است.

۹- دبیرکل حزب ندای ایرانیان تاییدصلاحیت شد
- صادق خرازی گفته است: مجید فراهانی دبیرکل حزب ندای ایرانیان جزء تأیید‌صلاحیت‌شدگان است
- فراهانی سرلیست حزب ندا از تهران خواهد بود و با هماهنگی قاطبه اصلاح‌طلبان در پی برگزاری انتخاباتی پرشور خواهیم بود
- حزب ندای ایرانیان در سراسر کشور لیست انتخاباتی خود را ارائه خواهد کرد.

                                                                                                          *** اعتماد
۱۰- چهره‌های شاخص در برزخ صلاحیت
- روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: آنچه پایان بررسی‌ها را با ابهام مواجه ساخت، تعدادی از چهره‌های سرشناسی بودند که نام‌شان نه در «لیست تایید شده‌ها» و نه در «لیست رد شده‌ها» به چشم نمی‌خورد. تلاش‌ها نیز برای اطلاع یافتن از این تصمیمات از هر دو نهاد اجرایی و نظارتی انتخابات راه به جایی نبرد.
- تنها خبری که در این مورد به گوش می‌رسید همان عناوین خبری رسانه‌هایی بود که در گزارشات خود نام یکی از کاندیداها را اعلام و از بی‌اطلاعی آنها از اینکه نام‌شان در کدام یک از لیست‌ها قرار گرفته است، گفته‌اند

۱۱-  پزشکیان: سخت نیازمند مجلسی همسو با دولت هستیم
- مسعود پزشکیان نماینده اصلاح طلب مجلس گفته است: ما در دوره دهم مجلس سخت نیازمند مجلسی همسو با دولت هستیم، اما نه با آن تعبیری که منتقدان دولت تبلیغ می‌کنند
- همسویی متقابل دولت و مجلس اگر نه بر اساس گرایش‌های سیاسی، بلکه ناشی از درک مشترک باشد فضایی را فراهم می‌کند که دیگر در آن شاهد حملات بی‌پروا به دولت در اوج سختی‌های مذاکرات و جایی که دولت تمام ملت و کشور و نظام را نمایندگی می‌کند نخواهیم بود و دیگر به بهانه نقد برخی مسائل سلیقه‌ای، دولت مستقر نظام به «خیانت» و «وطن‌فروشی» متهم نمی‌شود.

۱۲- "آیا مسئولان عالی نظام که برای کنده‌نشدن طیف بزرگی از اصلاح‌طلبان از بدنه نظام چه باید کرد؟
- علی شکوهی فعال سیاسی اصلاح طلب گفته است: یکدست کردن حاکمیت نه مقدور است و نه مطلوب. کسانی که به گفتمان انقلاب اسلامی معتقدند، خودی هستند و با وجود همه اختلاف نظری که درباره نحوه اداره کشور دارند، باید فرصت خدمت به مردم داشته باشند و از حضور در قدرت سیاسی و نظام تصمیم‌گیری نباید محروم شوند
- یکدست کردن حکومت اگر با هدف همسو کردن همه ارکان حکومت در راستای تفکر انقلاب و تعمیق ارزش‌های اسلامی باشد، یک امر ضروری است و جریانی است که از آغاز انقلاب هم مورد توجه بوده است اما اگر به معنای کنار زدن یکی از جناح‌های درون انقلاب و حاکم کردن طیفی خاص باشد، می‌تواند به زیان کشور و مردم تمام شود
- آیا مسوولان عالی نظام به این می‌اندیشند که برای کنده‌نشدن طیف بزرگی از اصلاح‌طلبان از بدنه نظام چه باید کرد و چه تدابیری باید اندیشید؟ یادمان باشد که حذف یک جناح بزرگ از نیروهای انقلاب نه شدنی است و نه مطلوب و دلیلی ندارد که دایما آنان را در حاشیه نگه داریم و حضورشان در بدنه نظام را تهدید تلقی کنیم

۱۳-- فیض الله عرب سرخی فعال سیاسی اصلاح طلب گفته است: انتخابات مجلس تفاوت بنیادینی با انتخابات ریاست‌جمهوری دارد و اصلاح‌طلبان در این مورد سخت‌تر می‌توانند پایگاه اجتماعی خود را پای صندوق رای بکشانند.

                                                                                                                *** قانون
۱۴- روزنامه قانون گزارش داد: ‌بر اساس اطلاعات موجود‌ د‌ر میان اصلاح طلبان کاند‌ید‌اهایی با سابقه سیاسی کمتر و با پشتوانه علمی هنوز د‌ر مید‌ان رقابت ها حضور د‌ارند. هنوز هم با توجه به پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان می توان با همین گزینه‌های حد‌ اقلی پیروز شد‌ و سیستم گرد‌ش نخبگان را د‌ر کشور فعال کرد.
- صند‌وق رای تنها مسیر عقلانی اصلاحات مد‌ نظر د‌ر چارچوب قانونی خواهد‌ بود‌ بنابراین اصلاح طلبان د‌ر این انتخابات به هیچ عنوان به این ظرفیت بالقوه پشت نخواهند‌ کرد‌ و با امید‌ و تد‌بیر و تشویق مرد‌م به مشارکت حد‌اکثری نتیجه نهایی را به نفع خود‌ خواهند‌ کرد‌

                                                                                                      *** کیهان
۱۵- دانستن حق مردم است اما بعد از انتخابات
- روزنامه کیهان در گزارشی نوشت: فقدان اطلاعات کافی و متقن در خصوص برجام و اتفاقاتی که قرار است بعد از اجرای برجام در اقتصاد کشور و معاش مردم بیفتد همچنان در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد و شاید دولت یازدهم تمایل دارد پس از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و آسوده خیال شدن از تثبیت جریان‌ها مایل به خود، درباره اطلاعات برجامی و اینکه در برابر هزینه‌های داده شده چه به دست آورده‌ایم با مردم صحبت کند.

۱۶- رقابت بیش از ۲۰ نفر برای هر کرسی مجلس
- سیامک ره پیک سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات از افزایش ۱۵۰۰ نفری تأیید صلاحیت‌شدگان انتخابات مجلس خبر داده و گفته است: تعداد داوطلبان انتخابات مجلس به ۶۳۰۰ نفر افزایش یافت و بیش از ۲۰ نفر برای هر کرسی مجلس رقابت خواهند کرد.

                                                                                                  *** ایسنا
۱۷ - اسماعیلی: خبرگان با زندگی روزمره ما ارتباز ندارد اما با مسئله اساسی کشور یعنی رهبری ارتبا دارد
- محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان گفته است: اگرچه مجلس خبرگان با زندگی روزمره ما ارتباط مستقیم ندارد، اما با اساسی‌ترین مساله کشور که رهبری و ولایت فقیه است ارتباط دارد؛ لذا کسی نباید نسبت به این انتخابات، دچار مسامحه و سهل‌انگاری شود.

۱۸- "دوگانه انقلاب و اصلاحات مقابل یکدیگر نیستند"
- هادی خانیکی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران گفته است: نباید دوگانه ای به نام انقلاب و اصلاحات را در مقابل یگدیگر دانست.

۱۸- حداد عادل: ائتلاف اصولگریان بر اساس سهم خواهی هیچ گروهی بسته نشده است
- غلامعلی حدادعادل سخنگوی ائتلاف اصولگرایان گفته است: لیست اصولگرایی بر اساس سهم خواهی هیچ گروه یا جناح خاصی بسته نشده است. این لیست بر اساس شایستگی افراد و به دنبال رایزنی همه افراد و اعضای دخیل تنظیم شده است.

                                                                                            *** ایرنا
۱۹- آبی فیروزه ای و بزکوهی نماد حزب اراده ملت ایران شد
- شورای سیاست گذاری حزب اراده ملت ایران(حاما) از میان رنگ ها و نمادهای پیشنهادشده، رنگ آبی فیروزه ای و نماد بز کوهی را برای این حزب مصوب کردند.

                                                                                             *** ایلنا
۲۰- اسامی ردصلاحیتی ها به روایت ایلنا
- حجت‌الاسلام رسول منتجب نیا، حجت‌الاسلام محسن رهامی، محسن هاشمی، فاطمه هاشمی فرزندان آیت‌الله هاشمی، حجت‌الاسلام مرتضی اشراقی نوه امام راحل، حجت‌الاسلام محمد اشرفی اصفهانی، مهدی نادمی عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان و عضو بنیاد امید ایرانیان، ‌ فاطمه راکعی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران، ‌ مجید فراهانی دبیر کل حزب ندای ایرانیان، محسن مهرعلیزاده معاون رییس جمهوری دولت اصلاحات، علی صوفی وزیر تعاون دولت خاتمی و رییس ستاد ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان استان تهران، ‌ داریوش قنبری نماینده ادوار مجلس، ‌ احمد شوهانی نماینده کنونی مردم ایلام جزو ردصلاحیتی ها هستند

                                                                                                         *** آنا
۲۱- ردصلاحیت مدیر مسئول اعتماد و تاییدصلاحیت روزنامه ابتکار
- الیاس حضرتی مدیرمسئول روزنامه اعتماد نیز ردصلاحیت شده است؛ اما صلاحیت محمدعلی وکیلی مدیرمسئول روزنامه ابتکار تأیید شده است.

                                                                                                    *** انتخاب
۲۲- اسامی تایید و ردصلاحیتی‌ها به روایت سایت انتخاب
- سایت انتخاب گزارش داده است: ارسلان فتحی پور، عباس رجایی، کمال الدین پیرموذن، حبیب برومند، احمد شوهانی، حمید رسایی، سعید انصاری، عبدالله مقیمی، حامد قادرزی قروه، حمیدرضا پشنگ، روح الله بیگی، شجاعی کیاسری، محمدمهدی پور فاطمی، صفر نعیمی رز، حسن تامیی و سیدمهدی موسوی نژاد از جمله نمایندگان فعلی هستند که صلاحیت آن ها برای انتخابات آتی مجلس رد شده است.
- دامادی، اسداللهی، جعفرزاده، بیگلری و کریمیان از جمله نمایندگانی هستند که صلاحیت آن ها نیز تایید شده است.
- نام حجت الاسلام والمسلمین اشراقی نوه امام خمینی(ره) تا این لحظه در فرم اسامی وزارت کشور نه در میان تایید صلاحیت شدگان است نه در میان رد صلاحیت ها.

                                                                                                    *** عصر ایران
۲۳- ائتلاف‌های اصول‌گرایی؛ آرزویی که محقق نشد
- سایت عصر ایران گزارش داد: آنگونه که کانال روزنامه ایران در فضای مجازی منتشر کرده است، در این لیست سهم پایداری: ١٤ نفر معادل ٤٦درصد، سهم جمعیت ایثارگران: ٩ نفر معادل ٣� درصد، سهم موتلفه: ٣ نفر از معادل ١� درصد، جامعه روحانیت: ٢ نفر از معادل ٦ درصد است
- اصول‌گریان به جز یک مورد توفیق چندانی در رسیدن به وحدت نداشته‌اند و آنگونه که از شواهد پیداست، در انتخابات مجلس دهم نیز به توفیق چندانی دست پیدا نخواهند کرد و راست‌گرایان با لیست‌های متعدد در انتخابات پارلمان دهم شرکت خواهند کرد.

۲۴- مظفر و سید مهدی هاشمی به لیست اصولگرایان اضافه شدند
- یک منبع آگاه به شفاف نیوز گفت: اسامی آقایان حسین مظفر و سیدمهدی هاشمی که گفته می شد در فهرست انتخاباتی اصولگرایان برای حوزه انتخابیه تهران قرار ندارد، در این فهرست قرار گرفته است

۲۵- چهار محور محور عملیات روانی اصلاح طلبان علیه اصولگرایان
- شفاف نیوز گزارش داده است: القاء ترافیک نامزدهای انتخاباتی در جریان اصولگرا به مدد رانت شورای نگهبان، منتسب کردن لیست ائتلاف اصولگرایی به برخی از نحله های این جریان، القاء اخذ تعهد برای ریاست مجلس حدادعادل و شکل دهی به دوگانه لاریجانی- حداد عادل، القاء نقش حاشیه ای جامعه روحانیت، موتلفه، جبهه پیروان خط امام و رهبری در لیست اصولگرایی به منظور درگیرسازی نحله های سیاسی با بازی انحرافی سهم گروه های اصولگرا از لیست انتخاباتی

                                                                                              *** خبرآنلاین
۲۶- منتجب‌نیا: مسئولان مربوطه درباره ردصلاحیت‌ها تجدیدنظر کنند
- رسول منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی گفته است: متاسفانه اوضاع اصلاح طلبان در رد صلاحیت ها بسیار بد بوده است به طوری که کمتر کسی از چهره های شاخص اصلاح طلب باقی مانده و تقریبا اکثریت قریب به اتفاق آن ها ردصلاحیت شده اند.
- مسئولان کشور باید برای این مسئله فکری بکنند اینگونه نمی شود که یک جناح را حذف کنیم و بعد از رقابتی بودن انتخابات حرف بزنیم.
- در این شرایط، مشخص است عملا یک جناح از صحنه خارج شده و نتیجه انتخابات از الان مشخص است و آن پیروزی قاطع اصولگرایان و افراطیون و شکست اصلاح طلبان است. چرا که دیگر اصلاح طلبی در عرصه انتخابات باقی نمانده است و اگر روند فعلی در احراز صلاحیت ها ادامه پیدا کند، نتیجه جز این نمی شود. مگر اینکه مسئولان مربوطه فکری کنند و در این تصمیم تجدید نظر شود.

                                                                                                  *** جماران
۲۷- وزیر اطلاعات: باید در فضای رقابت اسلامی انتخابات را برگزار کنیم
- حجت الاسلام علوی وزیر اطلاعات گفته است: ما باید در فضای رقابتی اسلامی انتخابات را برگزار کنیم. یعنی اخلاق اسلامی را رعایت کنیم. احکام شرع را رعایت کنیم؛ چون انتخابات در کشوری اسلامی و در نظامی اسلامی پیاده می شود
۲۸-  منصوری: تاکید رهبری بر حق الناس، در مشارکت گسترده موثر بود
- آذر منصوری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران گفته است‌: تاکید رهبری بر حق الناس بودن رأی مردم و رویکرد و گام بزرگ مردم در حضور و مشارکت گسترده بسیار موثر بود
                                                                                                    *** فارس
۲۹- مختومه‌شدن پرونده انتخابات الکترونیکی در انتخابات آتی
- خبرگزاری فارس گزارش داد: پرونده برگزاری انتخابات الکترونیکی با کش و قوس‌های فراوان برای انتخابات آتی مختومه شد.
- هزینه ۱۰۰ میلیاردی وزارت کشور برای برگزاری انتخابات الکترونیکی راه به جایی نبرد

۳۰- اطلاعیه ستاد انتخابات کشور درباره داوطلبان رد صلاحیت شده
- داوطلبانی که صلاحیت ایشان در مراحل قبلی در هیأت‌های اجرایی و هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات تأیید شده اما در مرحله کنونی رد صلاحیت شده‌اند، بر اساس ماده ۳۵ آیین نامه اجرای قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده واحده قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبین رد صلاحیت شده، مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، سه روز مهلت دارند از شورای نگهبان در خواست رسیدگی مجدد کنند.

۳۱- چاپ بنرهای تبلیغاتی اصلاح طلبان با تصاویر هاشمی، روحانی و سید حسن
- فارس نوشت: در یکی از این کانالها منتشر شده حکایت از آن دارد که در جلسه حزب کارگزاران با شخص آقای هاشمی پیشنهاد شد بر تراکت های تبلیغاتی تصویر وی، روحانی و رئیس دولت اصلاحات درج گردد که هاشمی با استفاده از تصویر سید حسن خمینی به جای رئیس دولت اصلاحات از کنار درج تصویر او عبور کرد.
- نکته جالب اینکه هنوز تایید صلاحیت سید حسن خمینی تایید نشده است و استفاده از تصویر وی نشان از استفاده عنوانی از بیت امام برای رای آوردن آقای هاشمی است.

۳۲- سجادی: جبهه پیروان از لیست رسمی شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان حمایت می‌کند
- سید کمال‌الدین سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری گفته است: جبهه پیروان از فهرست رسمی شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان حمایت می‌کند و ملاک درباره لیست نهایی اظهارات سخنگوی ائتلاف است.

۳۳- افزایش ۱۵۰۰ نفری تأیید صلاحیت‌شدگان انتخابات مجلس
- سیامک ره‌پیک سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات گفته است: با بررسی‌های شورای نگهبان ۱۵ درصد دیگر (۱۵۰۰ نفر) به احراز صلاحیت‌شده‌ها افزوده شد که در مجموع تائید صلاحیت‌شدگان داوطلبان انتخابات مجلس به ۵۵ درصد افزایش یافت.
- با تائید صلاحیت ۱۵ درصدی داوطلبانی که شکایت کرده بودند مجموع تائید صلاحیت شدگان به ۵۵ درصد افزایش یافت که در مقایسه با دوره‌های پیشین انتخابات، رکوردی چشمگیر است.
- با تأیید صلاحیت ۱۵۰۰ داوطلب دیگر، تعداد داوطلبان تأیید صلاحیت شده مجلس شورای اسلامی به ۶۳۰۰ نفر افزایش یافت.

۳۴- حجت الاسلام قمی: خبرگان با درایت و به درستی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای را به عنوان رهبر انتخاب کرد
- حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری گفته است: مجلس خبرگان چنانچه در مورد انتخاب رهبری مشاهده کردیم با درایت و به درستی تصمیم گرفت و حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای را به عنوان رهبر انتخاب و معرفی کرد که امروز موجب سربلندی ایران در جهان و موجب افتخار هستند و این موضوع نشان‌دهنده آن است که اعضا آن نیز باید در همه زمینه ها آشنا به مسائل در کنار صلاحیت‌های لازم فقهی و علمی باشند.

۳۵- حدادعادل: گرفتن تعهد از اعضا برای رأی ریاست مجلس کذب است
- غلامعلی حدادعادل سخنگوی ائتلاف در واکنش به خبری مبنی بر گرفتن تعهد از اعضای ائتلاف برای رای ریاست مجلسی گفته است: خبر منتشر شده در بعضی رسانه‌ها دراین باره کذب است.
- به نظر می‌رسد وحدت اصولگرایان بعضی را چنان نگران کرده که به دروغ پراکنی روی آورده‌اند و این نشان از درستی مسیر وحدت است.

۳۶- حجت الاسلام محمدیان: نگرانیم که انتخابات تحت تاثیر جریانات قدرت و ثروت قرار گیرد
- حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری گفته است: ما نگرانیم که انتخابات تحت تاثیر جریانات قدرت و ثروت قرار گیرد. خیلی تلخ است گاهی به گوش می‌رسد که فلان کاندیدا چندین میلیارد هزینه کرده است. مسلما کسی نیست که پولی به یک کاندیدا بدهد و بعدا انتظاری نداشته باشد.
- نباید فریب برخی جریانات سیاسی را خورد. این جریانات سیاسی بدون شناسنامه هستند و فردای انتخابات هیچ مسئولیتی را نمی‌پذیرند چون برای مجموعه‌های سیاسی ما شناسنامه‌ای وجود ندارد.

۳۷- اعضای شورای مرکزی کارگزاران با "قرعه‌کشی" انتخاب شدند/ نجفی رفت
- از میان کاندیداهای بخش استان‌ها،   اسفندیار با ۳۳۴ رای و مختار طاهریان با ۳۳۱ رای، به شورای مرکزی راه یافتند. از سایر شخصیت‌ها نیز محسن هاشمی با ۵۰۷، سعید لیلاز با ۴۸۰، محمد عطریانفر با ۳۶۲، علی هاشمی با ۳۵۳، جهانبخش خانجانی با ۳۴۷، محمود علیزاده طباطبایی با ۲۹۷ و احمد نقیب‌زاده با ۲۹۷ رای انتخاب شدند تا در مجموع به عنوان ۱۲ نفر اعضای شورای مرکزی به ۱۳ عضو قبلی شورای مرکزی این حزب اضافه شوند
- در بخش خانم‌ها: فرزانه ترکان با ۵۰۸ رای، شهربانو امانی با ۴۸۸ رای و فاطمه السادات مقیمی با ۴۸۵ رای انتخاب شدند.
- نکته مهم اینکه در این تغییر و تحولات، محمد علی نجفی از اعضای با سابقه این حزب، از عضویت در شورای مرکزی کنار گذاشته شد

۳۸- حضرتی: احتمالاً فردا لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان در تهران نهایی می‌شود
- الیاس حضرتی مسئول کمیته رسانه و تبلیغات شورای ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران می گوید: احتمالاً با مشخص شدن وضعیت تأیید یا عدم احراز صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان لیست انتخاباتی این جریان فردا در جلسه شورای ائتلاف نهایی شود.
- اگرچه تاکنون در جلسات ائتلاف اصلاح‌طلبان بحثی از انتخاب سرلیست به میان نیامده، اما اصلاح‌طلبان روی سرلیستی عارف اجماع دارند.

۳۹- حشمتیان: علی مطهری تأیید صلاحیت شد
- قدرتعلی حشمتیان رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان از تأیید صلاحیت علی مطهری خبر داده و گفته است: سرلیست ما علی مطهری از سوی شورای نگهبان تأیید شده، لذا جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان روز ۲۰ بهمن طبق وعده قبلی لیست خود را مشخص و منتشر می‌کند.

                                                                                                      *** خبرگزاری دانشجو
۴۰- تکذیب یک شایعه درباره دستور انتخاباتی روحانی به وزارت کشور
- حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور گفته است: انتشار برخی شایعات در فضای مجازی که رئیس جمهور به وزیر کشور دستور داده است فهرست اعلام شده از سوی شورای نگهبان را نزد خود تا انجام برخی رایزنی ها نگه دارد، را قویا تکذیب می کنم و رئیس جمهور هیچ توصیه ای در این زمینه نداشته اشت.
- به محض اینکه اسامی در اختیار وزارت کشور قرار گرفت کار ابلاغ به فرمانداری ها آغاز شد و این کار در حال انجام است و اساسا این شایعه صحت ندارد.
- آقای رئیس جمهور بارها مسئولان و دست اندکاران انتخابات را به قانونمداری و احترام به نظر مراجع رسمی و قانونی تاکید کرده اند و در این زمینه هیچ توصیه ای نداشته اند.

                                                                                                             *** مشرق
۴۱- اهداف ۳ سناتور آمریکایی از سفر به ایران
- سه سناتور آمریکا با حضور در دفتر حافظ منافع ایران در امریکا خواستار سفر به ایران برای نظارت بر انتخابات مجلس شده‌اند. این سه سناتور سایر اهداف خود را در نامه‌ای اعلام کرده اند.
- دیدار با رهبری و مسئولان عالی‌رتبه ایران ازجمله وزیر امور خارجه و مسئولان هسته‌ای کشور، بازدید از پارچین و سایت‌های هسته‌ای اراک و فردو، دریافت توضیحاتی درباره آزمایش‌های موشکی اخیر بالستیک ایران، دیدار با زندانیان آمریکایی در ایران به خصوص دیدار با سیامک نمازی بدون ناظر، دریافت توضیحاتی از مقامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره بازداشت کوتاه ملوانان آمریکایی در ایران

نظر شما