شناسهٔ خبر: 121855 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

مراقبت از دستاوردهای هسته‌ای با تکیه بر اقتصاد دانش‌بنیان

محمدمهدی زاهدی431 فقط خروج از اقتصاد متکی به نفت و گرایش به اقتصاد دانش‌بنیان است که ما را به سرمنزل مقصود رهنمون خواهد شد؛ در طی این مسیر مسئولان باید به رویکرد جوان محوری در این عرصه توجه داشته باشند تا از خلاقیت و نوآوری قشر مبتکر نخبه کشور نهایت بهره‌برداری صورت بگیرد و اهداف نهایی از این راه دست‌یافتنی است.

هفته نامه «نماینده» ؛ محمدمهدی زاهدی*/نتایج مذاکرات هسته‌ای کشورمان با ۱+۵ در روزهای اخیر به مرحله جدیدی از تحولات خود وارد شده است. مرحله‌ای حساس که باید با چشمانی تیزبین مراقبت کنیم طرف‌های توافق به تعهداتشان درست عمل کنند و در صورت هر گونه رفتار خارج از عرف و قرارداد، طبق پیش‌بینی‌های قانونی قبلی تصمیم متناسب گرفته شود.

البته رسیدن به این مرحله حاصل تلاش ویژه دولتمردان یازدهم و تیم هسته‌ای ۱۰ سال گذشته است که با پشتوانه عظیم حمایت مردم ایران صورت گرفته است. بی‌شک این دستاورد نیز حاصل بهره‌گیری از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است که در مراحل مختلف مذاکرات هسته‌ای، خطوط قرمز را به‌وضوح برای تیم‌های مذاکره کننده تبیین کردند و با حمایت معنوی از آنان، موجبات رسیدن به موفقیت‌ها را فراهم نمودند.

اگر روحیه ایستادگی در برابر نظام سلطه و استکبار در وجود مردم سرزمین پاک ایران ریشه ندوانده بود، هرگز رفع تحریم‌های هسته‌ای صورت نمی‌گرفت و دولت نیز موفق به امضای توافق موسوم به «برجام» نمی‌شد. مطمئناً پاسداشت خون شهدا و ارزش‌های انقلاب منجر به این نتایج شده است.

همان‌طور که بارها توسط همه دلسوزان نظام تأکید شده است، دشمنی آمریکا با ایران مادامی‌که مردم پایبند به انقلاب باشند، هیچ‌گاه تمام نمی‌شود. اشتیاق روزافزون مردم ایران و سایر کشورها به انقلاب اسلامی و ولایت فقیه و تحرکات و هجمه‌های دشمنان به‌خوبی نشان‌دهنده عدم کاهش این دشمنی‌هاست. بهر حال مراقبت از عدم نقض برجام ضرورت مؤکد رهبر انقلاب نیز هست.

همان‌طور که رهبر انقلاب در نامه پنج ماده‌ای خود در پاسخ به رئیس‌جمهور محترم تأکید کرده‌اند: «اظهارات برخی از سیاستمداران آمریکائی در این دو سه روز کاملاً موجب بدگمانی است.» از همین رو وظیفه ذاتی تمامی مسئولان ارشد جمهوری اسلامی است که مراقبت کنند طرف مقابل تعهدات خود را به‌طور کامل انجام دهد.

هیئت نظارت بر برجام نیز که در شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده است بایستی تمامی بیانات مقام معظم رهبری در طول چند سال مذاکره را به‌عنوان نقشه راه و فرامین قانونی قلمداد کرده و آن را نصب‌العین خود قرار دهند. مسئولان در این مسیر نباید هیچ مصلحت مقطعی و سهل‌اندیشی به خرج دهند.

البته با وجود همه مسائل فراروی مسئولان، همگان بایستی تمام همت خود را صرف اجرای اقتصاد مقاومتی کنند؛ زیرا فقط خروج از اقتصاد متکی به نفت و گرایش به اقتصاد دانش‌بنیان است که ما را به سرمنزل مقصود رهنمون خواهد شد؛ در طی این مسیر مسئولان باید به رویکرد جوان محوری در این عرصه توجه داشته باشند تا از خلاقیت و نوآوری قشر مبتکر نخبه کشور نهایت بهره‌برداری صورت بگیرد و اهداف نهایی از این راه دست‌یافتنی است.

رهبر انقلاب بارها و در هر فرصتی اهمیت توجه به توان و فرصت‌های داخلی را به مسئولان گوشزد کرده‌اند، اکنون که به گفته دولتمردان قرار است گشایشی در مسائل اقتصادی به وجود آید، دقت نمایند خیلی به کمک‌های از خارج کشور چشم ندوزند و از ظرفیت‌های موجود در قشر دانشگاهی استفاده کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور نیز در همین خصوص به‌خوبی به ایجاد یک پشتوانه قوی در تمامی نهادهای حاکمیتی کشور برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کردند. اگر تمامی مسئولان اجرایی کشور بتوانند از پشتوانه قانونی به وجود آمده استفاده کنند، شاید جبران کوتاهی‌هایی که در چند سال گذشته در این زمینه صورت گرفته است، بشود.

به‌هرحال اگر تلاش دانشمندان هسته‌ای کشورمان در چند دهه گذشته نبود و این جوان‌ها با غرور ملی پا در عرصه رقابت با قدرت‌های هسته‌ای جهانی نمی‌گذاشتند، افتخارات فعلی نصیب میهن عزیزمان نمی‌شد و اکنون که برخی از این دانشمندان در راه همین افتخارات به جایگاه رفیع شهادت نائل گشته‌اند، باید از دستاوردهای آنان نهایت مراقبت صورت بگیرد تا بتوانیم با سربلندی در پیشگاهشان حاضر شویم و این امانت علمی پژوهشی را به نسل‌های بعد منتقل کنیم.

همان‌طور که رئیس‌جمهور محترم در سخنان اخیر خود همه را به این نکته مهم توجه دادند، اجرای برجام نتیجه تلاش‌های همه قوا بوده و لازم است از همکاران مجلسی خود نیز که با دقت زیاد مسائل این حوزه را به‌خوبی رصد می‌کنند تشکر کنم.

تلاش‌های نمایندگان مجلس در مقطع پس از تصویب برجام در نوع خود کار کم‌سابقه‌ای بود که با زحمات بی‌وقفه، تمام پیامدهای این توافق را احصا نمودند و اکنون سندی در دست اجراکنندگان داخلی این قرارداد مهم بین‌المللی است.

 

*نماینده مردم کرمان و رئیس کمیسیون آموزش مجلس

نظر شما