شناسهٔ خبر: 121566 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

۸۱۰ نفر در هیأت‌های اجرایی ردصلاحیت شدند/۷۶۳ نفر از داوطلبان سابقه محکومیت داشتند

مقیمی/2 رئیس ستاد انتخابات کشور گفت:‌ ۷۶۳ پرونده از مجموع ۱۲۰۴۶پرونده بررسی شده در دادستانی سابقه محکومیت داشتند.

به گزارش «نماینده» ، محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: ۲۰ آذرماه به دستور وزیر کشور دستور برگزاری فرآیند انتخابات صادر و از ۲۱ آذر هیئت‌های اجرای مجلس خبرگان فعالیت خود را آغاز کردند و از ۲۶ آذرماه ثبت نام داوطلبان مجلس خبرگان رهبری آغاز شد.

وی افزود: در روز ۲۸ آذرماه نیز با دستور وزیر کشور مقدمات برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز شد و پس از شکل‌گیری هیئت‌های جرایی و نظارت ثبت‌نام داوطلبان مجلس شورای اسلامی یک هفته ادامه داشت.

مقیمی افزود: از همان روزهای آغازین ثبت‌نام به صورت روزانه اطلاعات ثبت‌نام کنندگان در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی به مراجع چهارگانه (ثبت‌احوال، دادستانی، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات) ارسال می‌شد و این مراجع طبق قانون پس از پایان ثبت‌نام ۵ روز مهلت داشتند نتایج بررسی‌های خود را اعلام کنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه تعداد داوطلبان مجلس شورای اسلامی در این دوره بیشتر از سالهای گذشته بود، گفت: براین اساس مراجع چهارگانه تا ۱۴ دی‌ماه فرصت داشتند تا نظر خود را در زمینه صلاحیت کاندیداها اعلام کنند.

مقیمی خاطرنشان کرد: در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۸۰۱ نفر و در انتخابات مجلس ۱۲ هزار و ۷۶ نفر ثبت‌نام کردند که تعداد زیاد شرکت کنندگان گویای شرکت پرشور و مناسب نخبگان سیاسی و فعالان سیاسی و اجتماعی در انتخابات مجلس است و اینکه کسانی که علاقه‌مند به پیشرفت و سربلندی ایران هستند افرادی زیادی هستند و آمادگی دارند برای پیشرفت کشور فعالیت کنند.

وی با اشاره به اعضای تشکیل دهنده هیئت‌های اجرایی گفت: هیئت‌های اجرایی مرکب از ۳ شخصیت حقوقی، فرماندار، رئیس ثبت‌احوال شهرستان و نماینده شورای شهرستان و ۸ نفر از معتمدین محلی است که در مجموع ۱۱ نفر هیئت‌های اجرایی را شکل می‌دهند.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه یکی از مهمترین اقدامات هیئت‌های اجرایی بررسی صلاحیت داوطلبان است، گفت: با توجه به سوابقی که مراجع چهارگانه و تحقیقات محلی که براساس قانون هیئت‌های اجرایی می‌توانند انجام دهند صورت می‌گیرد هیئت‌های اجرایی نظر نهایی خود را درباره صلاحیت داوطلبان اعلام می‌کنند.

مقیمی گفت: ۸ معتمد حاضر در هیئت‌های اجرایی کارمند دولت نیستند و از همکاران ما در فرمانداری به شمار نمی‌روند. این افراد حقوق بگیر دولت نیستند و فقط به دلیل احساس مسئولیت در این مجموعه حضور یافته‌اند و برای ما بسیار قابل احترامند و تصمیمی که می‌گیرند قانونی است و باید به آن توجه شود.

وی تصریح کرد: در ۲۰۷ حوزه اصلی هیئت‌های اجرای تصمیمات خودرا در مورد داوطلبان مجلس اعلام کردند که نتایج آن اعلام شد.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: در انتخابات مجلس شورای اسلامی شاهد رشد ۱۲۹ درصدی شرکت کنندگان و در مجلس خبرگان شاهد رشد ۶۲ درصدی داوطلبان انتخابات بودیم.

مقیمی با اشاره به آماری درباره نتایج تایید صلاحیت شدگان انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: از ۱۲ هزار و ۴۶ پرونده‌ای که به دادستانی کل کشور ارجاع شد ۷۶۳ پرونده دارای سابقه و پرونده بودند.

وی گفت: ۱۱ هزار و ۲۸۳ مورد هیچ سابقه‌ای در دستگاه قضایی نداشته‌اند و با ۷۶۳ پرونده‌ای که دستگاه قضایی بررسی کرد و ۷۳۵ پرونده‌ای که ناجا اعلام کرد و تعداد پرونده‌ای که وزارت اطلاعات اعلام کرد در مجموع به ۲ هزار و ۳۰۰ پرونده جواب داده شد که در نهایت ۷۶۳ مورد دارای سابقه محکومیت بودند که برخی از این موارد شامل حوادث عادی مانند تصادفات معمولی است.

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به آمار رد صلاحیت‌شدگان و انصراف دهندگان در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: پس از بررسی‌های نهایی هیئت‌های اجرایی و معتمدین در مجموع ۸۱۰ نفر رد صلاحیت شدند و ۴۹۸ نفر انصراف دادند که دلایل آن مختلف است.

مقیمی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص اعلام نظر نهایی هیئت‌های نظارت در خصوص کاندیداهای مجلس شورای اسلامی گفت: هیئت‌های نظارت استانها تا پایان وقت اداری امروز فرصت دارند نسبت به وضعیت پرونده‌هایی که به آنها ارجاع شده است اعلام نظر کنند و آن را به هیئت‌های اجرایی اعلام کنند و ظرف مدت زمانی ۲۴ ساعت آینده نظر نهایی خود را درباره تایید صلاحیت‌ها و رد صلاحیت‌ها اعلام می‌کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص گزارش‌های احتمالی به وزارت کشور مبنی بر استفاده مسئولان دولتی از امکانات دولتی در انتخابات گفت: امکاناتی که در اختیار دستگاه‌های دولتی است عمومی محسوب شده و کسی حق ندارد از این امکانات له یا علیه کسی در انتخابات استفاده کند.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: دستگاه‌های قضایی نیز با استفاده کنندگان از منابع عمومی برای انتخابات برخورد می‌کنند و اگر گزارش‌هایی مبنی بر این رفتار و عملکرد به وزارت کشور ارسال شود جرم است و قطعا با متخلف و استفاده کننده از امکانات دولتی برخورد قانونی می‌شود.

مقیمی در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال واکنش هواداران برخی از افراد به رد صلاحیت کاندیداها و افراد مورد علاقه خود و تدابیر وزارت کشور در این خصوص گفت: پس از اعلام نظر هیئت‌های نظارت افراد حق دارند نسبت به رای اعلام شده اعتراض کنند لذا فرصت برای اعتراض افراد براساس قانون وجود دارد و به اعتراض آنها ظرف مدت ۲۰ روز پاسخ داده می‌شود.

وی در خصوص تعامل وزارت کشور با شورای نگهبان درباره برگزاری انتخابات گفت: بنده از اول برگزاری فرایند انتخابات از تعامل خوب وزارت کشور با  شورای نگهبان خبر داده بودم و ما با شورای نگهبان تعامل خوبی داریم.

رئیس ستاد انتخابات کشور یکی شدن هیئت‌های اجرایی و نظارت انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را از نتایج تعامل مناسب شورای نگهبان و وزارت کشور اعلام کرد و گفت: ما در حال حاضر اطلاعاتی داریم مبنی بر اینکه چه کسانی تایید و یا چه کسانی رد شدند. اگر افرادی که ردصلاحیت شدند که اعلام کنند که قانون درباره آنها اجرا نشده است حتما این مسئله را پیگیری می‌کنیم و این حق برای همه داوطلبان وجود دارد که نسبت به رد صلاحیت خود اعتراض کنند و طی ۲۰ روز نظر نهایی به آنها اعلام می‌شود.

مقیمی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه برخی نسبت به ورود دستگاه‌هایی که برای انتخابات الکترونیک به کار می‌رود از کشورهای خارج به کشور وارد شده است ابراز نگرانی کرده است و وزارت کشور چقدر نسبت به امنیت این دستگاه‌ها به مردم اطمینان می‌دهد، گفت: برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک با پیمانکار داخلی قرارداد بسته‌ایم و طرف ایرانی برای وارد کردن برخی از قطعات با شرکتهای خارجی مانند چین قرارداد امضا کرده است که وزارت کشور براساس نظر بازرسان خود در این زمینه به نتیجه می‌رسد و به شرکت طرف قرارداد نیز اعلام کرده است که سطح قطعات باید حد مناسب و مطلوبی باشد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص دلایل رد صلاحیت‌ها و اطلاع وزارت کشور در این زمینه گفت: قطعا وزارت کشور از موارد مختلف اطلاع دارد اما اطلاع‌رسانی در این خصوص درست نیست اما برخی موارد مربوط به رشوه، ‌دزدی، مواد مخدر، وابستگی به خارج و گروهک‌های خارجی بوده است که افرادی که دارای چنین سوابقی بودند رد صلاحیت شدند به شرط اینکه دستگاه ذیربط درباره آنها اعلام نظر کرده باشد.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: ما برای اعلام دلایل محدودیت داریم و آزاد نیستیم موارد را به صورت خاص مطرح کنیم. زیرا انتشار دلایل و اسامی افراد کار درستی نیست.

مقیمی در بخش دیگری از سخنان خود درباره عملکرد معتمدین در بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس شورای اسلامی گفت: ۸ معتمدی که در این زمینه فعالیت کردند از دولت پول نمی‌گیرند لذا اینکه اعلام شود هیئت‌های اجرایی تایید صلاحیت‌های را به صورت فله‌ای انجام دادند درست نیست و هیچ بررسی فله‌ای نداشته‌اند. این افراد قابل اعتماد مردم هستند و به دلیل مسئولیت اجتماعی خود در این فرایند حضور پیدا کردند.

وی گفت: هیئت‌های اجرایی و معتمدین مردم هستند و در خصوص بررسی صلاحیت‌ها آنگونه که خودشان تشخیص دادند عمل کردند البته نظرات مراجع چهارگانه در اختیار آنها قرار گرفت و آنها پس از تحقیقات محلی نظر خود را در این خصوص اعلام کردند.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت:‌ کلمه فله‌ای را نباید درباره کسانی که شرکت در فرایند انتخابات را به عنوان یک وظیفه و مسئولیت اجتماعی و رسیدگی به کار داوطلبان انجام دادند به کار ببریم.

مقیمی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سلامت صندوق‌های رای نیز گفت: با شورای نگهبان به این جمع‌بندی رسیدیم که صندوق‌های رای به حدی شفاف باشند که در ابتدای رای‌گیری و در صبح رای‌گیری مشخص شود که در آن تعرفه‌ای وجود ندارد و در حین رای‌گیری رای افراد در آن مشخص نشود.

وی ادامه داد: نمونه صندوق رای به تایید شورای نگهبان رسیده است و تعداد انبوه این صندوق‌ها نیز با تایید تک تک صندوق‌ها توسط شورای نگهبان تهیه می‌شود که تعداد پیش‌بینی شده ۱۳۰ هزار صندوق رای است.

رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تعداد حوزه‌های انتخابی و واجدین شرایط برای  شرکت در انتخابات گفت: هنوز عدد دقیق آن مشخص نشده است و آمار واجدین شرایط از دستگاه مربوطه استعلام شده که به محض دریافت اعلام می‌شود.

مقیمی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نظارت هیئت‌های اجرایی و تخلفات احتمالی در فضای مجازی گفت: از نظر ما هر فعالیتی در فضای معمولی جرم تلقی شود در فضای مجازی هم نیز جرم است و هیئت‌های اجرایی تخلفات فضای مجازی را نیز دنبال می‌کنند.

وی گفت:‌از همینجا اعلام می‌کنیم کاندیداهای انتخابات به این امر توجه کنند که برای ما فضای مجازی با فضای معمولی تفاوتی ندارد و آنچه که در فضاغیرمجازی جرم است در فضای مجازی هم جرم محسوب می‌شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: توصیه ما به کسانی که وارد صحنه انتخابات شدند این است که بدانند ما در فضای مجازی نیز تخلفات را دنبال می‌کنیم و با متخلفان برخورد قانونی انجام می‌دهیم. لذا از آنها می‌خواهیم در فضای مجازی نیز اخلاق را رعایت کنند.

مقیمی در همین زمینه با اشاره به بی‌اخلاقی سایتی که در تحقیر نماینده‌ای اقدام به بی‌اخلاقی کرده بود گفت: دستور دادیم این مورد را پیگیری کنند تا در این زمینه اقدامات قانونی را انجام دهیم.

وی درباره فضای مجازی خارج از کشور گفت: در این زمینه با دستگاه‌های ذیربط صحبت‌هایی شده است که به موقع تصمیمات موجود در این زمینه را اعلام می‌کنیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: به داوطلبان توصیه می‌کنیم در فضای مجازی اخلاق را رعایت کنند و از تخریب افراد و کاندیداهای دیگر بشدت خودداری کنند.

مقیمی در پاسخ به سوالی در خصوص دخالت نیروهای نظامی در هیئت‌های اجرایی و هیئت‌های نظارت اظهار داشت: براساس ماده ۲۵ قانون انتخابات وزارت کشور مسئول اجرای قانون و حکم اجرای انتخابات است و در قانون دیگری شورای نگهبان مسئولیت نظارت بر اجرای انتخابات را برعهده دارد و دو قانون تکلیف برگزاری انتخابات را روشن کرده است.

وی با بیان اینکه حکم اجرای قانون انتخابات برعهده وزارت کشور و نظارت بر اجرا با شورای نگهبان است، تاکید کرد: هیچ نهادی از جمله نیروی نظامی مسئولیتی برای اینکه روابط هیئت‌های اجرایی و نظارتی را سازماندهی کند، مشخص نشده است. لذا هیچ نیروی نظامی نمی‌تواند بگوید که هیئت‌های اجرایی کار خود را به درستی انجام داده‌اند یا خیر و اگر بنابر تذکر به هیئت‌های اجرایی باشد، این وظیفه برعهده وزارت کشور و وزیر کشور است و نیروهای نظامی نمی‌توانند در این زمینه وارد مسائل انتخاباتی شوند.

رئیس ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد: هیچ دستگاهی جز وزارت کشور و شورای نگهبان نمی‌تواند به بحث انتخابات ورود پیدا کند و بگوید  هیئت اجرایی و هیئت نظارت وظیفه خود را انجام نداده‌اند.

مقیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه منتقدین دولت مدعی‌اند که تایید صلاحیت‌ها دراین دوره انتخابات بی‌سابقه بوده است، آیا شما این موضوع را تایید می‌کنید که ۹۰ درصد تایید صلاحیت‌ها بی‌سابقه بوده است، اظهار داشت: من به عنوان رئیس ستاد انتخابات کشور می‌‌گویم که بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های اجرایی توسط ۸ نفر از معتمدان محلی و دیگران طبق قانون انجام شده است و ملاک و مبنای ما از ابتدا اجرای قانون بوده است.

وی ادامه داد: قانونگذار به هیئت‌های اجرایی تکلیف کرده که براساس اطلاعاتی که وزارت کشور از مراجع چهارگانه می‌گیرد و در اختیارشان می‌گذارد با رعایت قانون عمل کنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور در خصوص شیوه برخورد با عوامل نفوذی در دستگاه‌های اجرایی یادآور شد: برخورد با عوامل نفوذی و معرفی آنها به جاهایی که لازم است صورت می‌گیرد و وزارت کشور مجری امر انتخابات است و اگر سازمانهای قانونی موردی را به ما منعکس کنند که فردی جزو عوامل نفوذی است حتما در تایید صلاحیت‌ها بررسی می‌کنیم. ولی تا به امروز گزارشی در این زمینه دریافت نشده است.

مقیمی درباره اجرای انتخابات الکترونیک گفت: ما در زمینه اجرای انتخابات الکترونیک سخت‌افزار و نرم‌افزار را به شورای نگهبان معرفی کرده‌ایم و آنها بر نرم‌افزار ایراداتی گرفتند و ما ۱۰ روز فرصت داشتیم که ایرادات آنها را برطرف کنیم؛ ظرف امروز و فردا ایرادات آن مرتفع می‌شود و زمانی که مورد تایید قرار گرفت، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی در پایان سخنان خود ضمن توصیه‌ای به داوطلبان و مردم برای برگزاری انتخابات پرشکوه در کشور اظهار داشت: به د اوطلبان توصیه می‌کنیم در فضای مجازی اخلاق را رعایت کنند و تنها به اثبات توانمندی خود بپردازند و از تخریب دیگران خودداری کنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور ضمن توصیه‌ای به مردم نیز گفت: از مردم نیز درخواست می‌کنیم اطلاعات رسمی و اخبار مربوط به انتخابات را از صدا و سیما و خبرگزاری‌های رسمی دریافت کنند و به شایعات که عمدتا در فضای مجازی رواج می‌شود اهمیت ندهند.

مقیمی گفت:‌اخبار انتخابات که بعضا از سوی ستاد انتخابات کشور و شورای نگهبان اعلام می‌شود از صدا و سیما و رسانه‌های رسمی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به آخرین سوال در خصوص تدابیر ستاد انتخابات برای برگزاری انتخابات پرشور گفت: تعرفه‌های مناسبی برای این انتخابات پیش‌بینی شده است که ملزومات آن تهیه شده و امیدواریم در برگزاری انتخابات پرشور با کمبود تعرفه و ملزومات مواجه نشویم.

نظر شما