شناسهٔ خبر: 121492 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فردا

ائتلاف های انتخاباتی تا ۴۰ درصد موفق است/اگر مشکل سن نبود باز نماینده می شدم

عباس شیبانی نماینده اسبق مجلس و عضو شورای شهر تهران معتقد است: ائتلاف های انتخاباتی در عین داشتن سلیقه های متعدد و متفاوت تا۴۰ درصد موفق هستند.

به گزارش «نماینده»، یکی از صندلی های انتهای ردیف اول صحن شورای اسلامی شهر تهران چندین سال است که میزبان عضو سپیدمویی بوده که تجربه ۱۳ سال زندان پیش از انقلاب و فراز و نشیب های سیاسی ۳۵ سال بعد از آن نتوانسته وی را از عرصه های سیاسی کشور به در ببرد. پزشک ۸۴ ساله شورا، ۶۵ سال است فعالیت سیاسی دارد و هنوز خسته به نظر نمی رسد.

دکتر عباس شیبانی در سال ۱۳۱۰ ش. در تهران دیده به جهان گشود. در سال ۱۳۳۰ وارد دانشگاه شد و ۱۸ سال بعد با مدرک دکترای پزشکی فارغ التحصیل گردید؛ زیرا در مدت دانشجویی اش به دفعات زندانی شد و پس از آزادی مجددا به دانشگاه باز می گشت و این اتفاق بسیار تکرا شد؛ وی حتی دانشجوی دوره تخصص رشته روانپزشکی نیز شد؛ اما توسط ساواک دستگیر شد و پس از آزادی دیگر ادامه تحصیل نداد. دکتر شیبانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از سوی حضرت امام به عضویت شورای انقلاب منصوب شد و از جانب مردم تهران به نمایندگی مجلس خبرگان بررسی قانون اساسی و پنج دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی انتخاب گردید و هم اکنون نیز عضو شورای شهر تهران است. در یکی از همین روزهای زمستان ما را در منزلش پذیرفت و به گرمی به سوالاتمان در موضوعات مرتبط با مجلس و انتخابات پاسخ داد.

شیبانی، عملکرد مجلس نهم را در موضوعات حساس خوب ارزیابی کرد و معتقد بود، مجلس در حد توان خود کار انجام داده؛ یعنی امکانات مملکت بیش از این نبود و تا حدی که می توانست به وظیفه اش عمل کرد.

از وی درخصوص حسن انجام وظایف نظارتی نمایندگان مجلس نهم پرسیدیم، (با خنده) می گوید: خیلی تیغ مجلس نمی برد. نمایندگان فکر دوره دیگر انتخابات را هم می کنند که بتوانند مجددا رای آورده و انتخاب شوند. واقعیت این است که نمایندگان سعی می کنند حرفی بزنند که خوشایند مردم هم باشد؛ البته از طرف دیگر مسئولان هم باید پاسخگو باشند.

او که در تمام این سال‌ها نماد یک نماینده ساده زیست است، درخصوص سبک زندگی نماینده مجلس معتقد است: نماینده باید از نظر زندگی تامین باشد؛ یعنی نگران خورد و خوراک روزانه اش نباشد؛ اما بعضی نماینده ها واقعا فداکارند و از خودشان مایه می گذارند.

به نظر شیبانی مردم باید بررسی کرده و ببینند نماینده چه صحبتی در مجلس کرده و کجا ایراد گرفته و کجا تشویق کرده و با توجه به عملکرد نمایندگان، آنان را برای دوره های بعد انتخاب کنند.

وی معتقد است شفافیت عملکرد نمایندگان در مجلس منجر به سانسور عملکردشان نمی شود؛ اما عملا به قضاوت مردم درخصوص رفتارهایشان بیشتر توجه می کنند.  

 

عضو کم حرف شورای اسلامی شهر تهران، زمانی که نماینده مجلس بود بیشتر مسائل درمانی را پیگیری می کرد و عضو کمیسیون بهداشت بود، او درباره دغدغه های خود در دوران نمایندگی اش می گوید: واقعیت این بود که در آن سال ها داروها بسیار گران و مردم بسیار فقیر بودند. افراد ثروتمند برای درمان به خارج از کشور مراجعه می کردند؛ اما مردم فقیر این امکان را نداشتند و من پیگیر بحث درمانی آنان بودم که حساس بودم.

وی می گوید نمایندگان هم باید به وظیفه قانون گذاری و نظارتی توجه کنند هم به مسائل حوزه انتخابیه؛ اگر برای مسائل حوزه انتخابیه کاری نکنند مردم دوره آینده بهشان رای نمی دهند.  

شیبانی درخصوص عملکرد قالیباف در شهرداری می گوید: وی فرد فعالی است و کارش را خوب انجام می دهد. قالیباف سعی کرده آنچه را عملی است؛ عملی کند. قالیباف فرد قوی است و سعی می کند گزک دست کسی ندهد.  

وی معتقد است در ایران اصلا حزب وجود ندارد و افراد عموما به فکر منافع فردی بوده و دنبال کار جمعی نیستند؛ همین موضوع سبب می شود که احزاب در ایران پیشرفت نکنند.

وقتی از او می پرسیم خاطره ای از دوران نمایندگی اش برایمان تعریف کند، می گوید: حافظه تاریخی ندارم؛ چون در زمان شاه ما را کتک می زدند باید اسامی افراد را می گفتیم؛ همه سعی مان این بود که اسم کسی را به یاد نداشته باشیم.  

شیبانی می گوید: نماینده در مجلس باید دلسوز مردم باشد، وجدان داشته باشد و ببینید در حال حاضر چه چیزی به نفع مردم است؛ همان را انتخاب کند.

به نظر دکتر شیبانی ائتلاف های انتخاباتی در عین داشتن سلیقه های متعدد و متفاوت تا ۴۰ درصد موفق هستند؛ وی می گوید هیچ گاه دنبال لیست نبوده؛ اما اگر فرد خوش نام و موجهی مانند (مرحوم مهدوی کنی و آیت الله مشکینی) لیستی را تایید می کردند، او هم می پذیرفت.

 

وقتی از وی پرسیدیم که دوست دارن باز هم نماینده شود؛ پاسخ داد سنم اجازه نمی دهد؛ زیرا بالای ۸۰ سال است؛ اما اگر مشکل سن نبود و  مردم می خواستند نماینده می شدم.

شیبانی داشتن مشاور برای نمایندگان را ضروری می داند؛ اما معتقد است چون برای نماینده هزینه دارد عموما رقبتی به این کار ندارند.

وی در خصوص حمله به سفارت عربستان می گوید: کار خوبی نبود؛ بالاخره سفارتخانه، نمایندگی کشور دیگری در خاک ما است و باید محفوظ باشد.

شیبانی در خصوص تاثیر تحریم ها بر ایران معتقد است: تحریم ها تاثیر بسیاری ندارد؛ ما به لحاظ موقعیت جغرافیایی آذربایجان ۰ درجه و اهواز ۳۰ درجه را هم زمان با هم داریم و این یعنی در مجموع ایران می تواند روی پای خود بایستد؛ تحریم ها کار دارد ولی آنقدر فشار نیست.

 

وی درخصوص مشکلات اقتصادی می گوید: اگر پول باشد مشکلات حل می شود؛ این پول از درآمدهای نفتی و از طریق صادرات باید افزایش پیدا کند. وی معتقد است کاهش قیمت نفت توطئه انگلیس است آنان سعی دارند دولت را با مشکل روبه رو کنند.

نظر شما