شناسهٔ خبر: 121311 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

دولت سعودی از مسیر غلط بازگردد

روحانی رئيس جمهور :‌ عربستان درپی بی ثباتی و ناامنی و سرپوش گذاشتن بر شکست های خود در منطقه است.

به گزارش «نماینده»، رئيس جمهور در جلسه امروز هيئت دولت گفت : عربستان بدنبال ظلم و تجاوز و توسعه تروريسم در منطقه است. آقاي روحاني افزود :‌ جمهوري اسلامي ايران بدون اعتنا به اين سنگ اندازي ها به برنامه هاي خود با قدرت ادامه خواهد داد.

رئيس جمهور گفت : اميدواريم افراد تازه کار در عربستان به نصيحت ايران گوش کنند.

رئيس جمهور گفت: دولت سعودی اشتباهات را جبران و از مسیر غلط بازگردد. رييس‌ جمهور با اشاره به اعدام نابجا و ظالمانه شيخ نمر رهبر شيعيان عربستان، گفت: اين عالم گرانقدر به دلايل واهي و انتقاد از حاکميت دولت عربستان به زندان رفت و به ناروا محکوم و اعدام شد که در عرف قانوني هيچ کشوري فردي به دليل انتقاد، سر بريده و به صورت فجيع اعدام نمي‌شود.

وی افزود: جهان اسلام و همه آزاديخواهان جهان و همچنين مردم و مسئولين ايران از اين عمل دولت عربستان متأثر گشته و آن را محکوم کردند.

رييس‌ جمهوري ايستادگي و نشان دادن چهره واقعي اسلام و ايران به جهانيان را از اهداف اصلي دولت تدبير و اميد دانست و گفت: دولت يازدهم در اين راه موفقيت‌هاي بسيار زيادي به دست آورده و چهره جمهوري اسلامي ايران در افکار عمومي، رسانه‌ها و مسئولين سياسي در جهان ارتقاء پيدا کرده است تا جايي که قطعنامه (wave) در سازمان ملل متحد به اتفاق آراء تاييد و ايران پرچمدار مبارزه با تروريسم و خشونت شد.

رييس‌ جمهوري بار ديگر حمله به اماکن ديپلماتيک عربستان سعودي در تهران و مشهد را حرکتي "غلط و غيرقانوني" دانست و از وزارتخانه هاي اطلاعات و کشور خواست با مأموراني که احتمالا در بروز اين حادثه قصور و کوتاهي داشته اند، قاطعانه برخورد و گزارش آن را به مردم اعلام کنند.

روحاني ادامه داد: افرادي که از روي ناداني و يا وابستگي به اين اماکن حمله نمودند، مجرم هستند و از قوه قضائيه نيز تقاضا دارم قاطعانه و خارج از سير طبيعي پرونده هاي قضايي اين موضوع را بررسي نمايد.

رييس شوراي عالي امنيت ملي تصريح کرد: اماکن و ميهمانان ديپلماتيک از لحاظ قانوني و بين‌المللي داراي مصونيت هستند و حمله به اين اماکن در کشور، خلاف شرع و قانون، حمله به آبروي نظام جمهوري اسلامي ايران و همانند حمله به خانه مردم است.

رييس‌ جمهوري با اشاره به اينکه چنين رفتارهايي هر چند در پي خطاي يک کشور، منطبق بر ميهمان نوازي  و  فرهنگ اسلامي و ملي ايرانيان نيست، اظهارداشت: حمله کنندگان به اماکن ديپلماتيک از فرهنگ اسلامي، ايراني و قانون دور هستند.

روحاني سپس به توافق هسته‌اي ايران با قدرت‌هاي جهاني اشاره کرد و گفت: مذاکرات هسته‌اي با  دقت، منطق و استدلال در برابر شش قدرت جهاني انجام شد و در آن خط قرمزهاي کشور رعايت و در مواردي نيز حداکثرهاي مورد نظر نظام جمهوري اسلامي ايران تأييد و تأمين شد.

رييس‌ جمهوري با بيان اينکه همه جهانيان حل و فصل موفقيت‌آميز مذاکرات هسته اي ايران را دستاوردي بزرگ براي جمهوري اسلامي ايران قلمداد مي‌کنند، ‌ اظهار داشت: رژيم صهيونيستي و عربستان سعودي، در کنار يک گروه افراطي در آمريکا از همان ابتداي مذاکرات، تمام تلاش و توان خود را بکار بستند تا اين توافق به نتيجه نرسد و بعد از توافق نيز در مراحل اجراي حقوقي و قانوني برجام مانع ايجاد کردند و تا امروز نيز به توطئه‌هاي خود ادامه مي‌دهند اما به حول و قوه الهي دولت و ملت ايران به همه اهداف و موفقيت‌هاي خود دست خواهند يافت.

روحاني با اشاره به رابطه خوب، تاريخي و دوستانه بين ملت‌هاي ايران و عربستان، گفت: متأسفانه دولت عربستان سعودي که دولت يک کشور اسلامي است، از مدت‌ها قبل تلاش کرده تا نزاع شيعه و سني را مطرح و تشديد نمايد و جلوه ايران‌هراسي را در افکار عمومي جهان بوجود آورد.

رييس جمهوري با اشاره به حمايت‌هاي مالي و تسليحاتي از تروريسم منطقه‌اي و همچنين حملات هوايي و موشکي عربستان به مردم مظلوم يمن و مانع‌تراشي ها در راه پيروزي‌هاي دولت‌هاي عراق و سوريه در سال‌هاي گذشته، گفت‌: تمام اين اقدامات براي ايجاد فاصله بيشتر بين شيعه و سني و تشنج‌زايي در منطقه است.

روحاني تاکيد کرد: هدف عربستان از قطع رابطه ديپلماتيک با جمهوري اسلامي ايران و  تشويق و فشار بر ديگر کشورها براي قطع رابطه با ايران، لطمه زدن به روند صلح، ثبات و امنيت منطقه است.
رييس جمهوري با تأکيد بر اينکه برجام در مقام عمل به پيروزي خواهد رسيد، گفت: اين اقدامات عربستان براي سرپوش گذاشتن بر مشکلات داخلي و شکست‌هاي اخير آنها در منطقه و فشار به ايران است.

روحاني تصريح کرد: روند سياست‌هاي منطقه‌اي دولت عربستان سعودي در مسير ظلم، تجاوز، توسعه تروريزم و از بين بردن ثبات و امنيت در منطقه بوده است.

رييس جمهوري خاطرنشان کرد: جمهوري اسلامي ايران تمام برنامه‌هاي خود را بدون اعتنا به سنگ‌اندازي‌ها با قاطعيت ادامه خواهد داد و برجام به زودي عملياتي و تحريم‌ها از پيش پاي مردم ايران برداشته خواهد شد.

روحاني ادامه داد: ان‌شاء‌الله در سال آينده شرايط اقتصادي تغيير خواهد کرد و شاهد حرکت پرشتاب در جهت رشد و شکوفايي اقتصاد کشور خواهيم بود. رييس شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به رفت و آمدهاي ديپلماتيک و هيأت‌هاي اقتصادي ديگر کشورها به جمهوري اسلامي ايران و همچنين تعدد دعوت‌ها از رييس‌ جمهوري براي سفر به کشورهاي خارجي، گفت: برنامه‌ها و اهداف جمهوري اسلامي ايران با سابقه تمدني و قدرتي بزرگ در منطقه با کارهاي کودکانه تازه‌کارها در يک دولت تحت تأثير قرار نخواهد گرفت.

رييس‌ جمهوري تأکيد کرد: دولت جمهوري اسلامي ايران خواهان برقراري رابطه خوب و سازنده با همه کشورهاي جهان بويژه کشورهاي اسلامي و همسايگان است.

روحاني در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه از دولت عربستان مي‌خواهيم که خطاها و اشتباهات گذشته را جبران نموده و از اين مسير اشتباه و بي‌نتيجه دست بردارد، اظهار داشت: ثبات، امنيت، مبارزه واقعي با تروريسم، دوستي و برادري با همه کشورهاي منطقه خواست اصلي جمهوري اسلامي ايران است.

نظر شما