شناسهٔ خبر: 121215 - سرویس چندرسانه‌ای
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

با فوتبال هم می توان به بهشت رفت!/تصاویر

تیم مهدوی کیا و کودکان کار حواشی در فوتبال جای اصل را گرفته اما در این دنیای پرتلاطم حاشیه‌ها هم می‌توان دل کودکانی را شاد کرد که مجبورند بهترین روزهای عمر خود را به کار سخت بپردازند.

به گزارش «نماینده»، روزهای اول زمستان و سرمای استخوان سوز، انگار هیچ اثری روی بچه‌ها نداشت که با یک دنیا هیجان دنبال توپ در مستطیل سبز می‌دویدند، بلکه گرمای بی‌نظیری را به یکی از ورزشگاه‌های قدیمی و جنوبی پایتخت بخشیده بود.

دیدار خیرخواهانه تیم آکادمی کیا با کودکان کار، آنقدر زیبایی فنی و جذابیت داشت که همه سرما و خرابی چمن زمین را فراموش کرده و محو احساسات و هیجان پاک نوجوانانی شدند که دست تقدیر مجبورشان کرده از کودکی، به کارهای سخت بپردازند.

مهدی مهدوی‌کیا که در تعطیلات سال نو میلادی به تهران آمده بود، پیش از سفر بامداد دوشنبه‌اش به آلمان، میزبان خوبی برای تیم کودکان کار بود تا این بچه‌ها را به یکی از آرزوهای بزرگشان برساند؛ یعنی عکس انداختن با اسطوره محبوب فوتبال ایران.

پیش از آغاز این بازی، مهدی به رختکن تیم کودکان کار رفت و با همه آنها عکس یادگاری گرفت، برای‌شان صحبت کرد تا انگیزه‌ها و امیدهای‌شان برای ادامه فوتبال در کنار کار سخت روزانه بیشتر شود. آن لحظات بود که جمله حبیب کاشانی را زنده می‌کرد: «با فوتبال می‌توان به بهشت رفت.»

از چهره‌های مطرح حاضر در این مراسم علی دوستی‌مهر بهترین مربی فوتبال پایه ایران و محمد رویانیان مدیرعامل پیشین پرسپولیس بودند. نوید مظفری پیشکسوت داوری و رسول فروغی کمک داوری که هفته پیش از دنیای قضاوت خداحافظی کرد، برای داوری این بازی حضور یافتند تا خوشحالی کودکان را بیشتر کنند.

اولین بازی با سختی‌های بسیار

تیم کودکان کار که در این بازی خیرخواهانه به میدان آمد، تیمی منتخب از تیم‌های خانه کودک شوش، خانه کودک ناصر خسرو، موسسه فرهنگی کوشا و موسسه خیریه ایلیا بود که با همت خبرنگاران جوان و پیشکسوتان ورزشی، آماده شده بود.

هرچند این بچه‌ها مدت‌هاست که در سالن و فضاهای کوچک و سربسته برای آموزش و بازی فوتبال دور هم جمع می‌شوند اما این نخستین دیداری بود که در زمین چمن و ۱۱ نفره به میدان رفتند؛ آنهم با مشکلات بسیار...

کتانی‌های آنها مخصوص زمین‌های آسفالتی و سرپوشیده بود، به همین دلیل باید برای‌شان کفش استوک‌دار تهیه می‌شد و لباس‌های یکدست. البته با همت برخی افراد خیر برخی از امکانات برای این تیم آماده شد ولی آنها برای گرم کردن خود در کنار زمین، از همان کاپشن‌های شخصی استفاده کردند نه ورزشی.

البته هیجان این بازی آنقدر زیاد بود که بچه‌های انتخاب شده از جمعه تا زمان حضور در محل برگزاری بازی، لحظه شماری می‌کردند و حتی سخت کار کردن بعد از تمرین ۷ صبح روزهای گذشته را به تن خریدند تا اجازه حضور در این بازی را از کار فرمایان خود بگیرند.

پیش از بازی و در رختکن هم وقتی با مهدی مهدوی‌کیا روبرو شدند، انتظار این روزهای‌شان به پایان رسید و آرزوی بزرگشان برآورده شد، دیداری هیجان انگیر برای بچه‌هایی که برق شادی و اشک خوشحالی در چشمان‌ مظلوم‌شان دیده می‌شد.

وقتی لباس امضای شده خود را به «کیا» ی فوتبال ایران تقدیم کردند و لبخند مهدی را دیدند، با کاپیتان پیشین پرسپولیس و تیم ملی و مربی امروز تیم هامبورگ آلمان، عکس یادگاری گرفتند تا یکی از بهترین

روزهای زندگی‌شان رقم بخورد..

.

دلگرمی در سرمای استخوان‌سوز

کودکان کار، کودکانی هستند که به خاطر مشکلات خانوادگی و یا مهاجرت‌های غیر قانونی والدین، فرصت درس خواندن، زندگی عادی و یا داشتن شناسنامه را ندارند؛ به همین دلیل زیر نظر انجمن حمایت از حقوق کودکان کار قرار دارند و در کنار فعالیت‌های سخت روزانه برای کسب درآمد مالی، فرصت حضور در کلاس‌های درس و یا فعالیت‌های ورزشی را بدست می‌آورند.

علی دوستی‌مهر سرمربی پیشین تیم‌های جوانان و نوجوانان ایران که نگاه ویژه‌ای به بازیکنان تیم کودکان کار داشت، اعلام کرد چند بازیکن این تیم استعداد خوبی دارند و شاید شرایط حضورشان در تیم آکادمی کیا که خودش عضو کادرفنی آن است، فراهم شود.

مهدی مهدوی‌کیا هم پس از پایان این بازی در جمع خبرنگاران گفت: «در کنار برگزاری یک دیدار خیرخواهانه، هدف ما از این مسابقه دستیابی به استعدادهای ناب فوتبال است تا بتوانیم آنها را بصورت علمی پرورش دهیم.» او همچنین اعلام کرد در گذشته دو نفر از کودکان کار به عضویت تیم نوجوانان این باشگاه در آمده‌اند.

شاید همین بازی که در هوایی سرد و زمین ناهموار ورزشگاه باباخانی برگزار شد، در کنار حضور این کودکان در یک بازی جذاب ورزشی، شرایط مناسب‌تری برای زندگی عادی‌شان فراهم کند و فرصت جدیدی را بدست آوردند تا آینده بهتری را برای خود رقم بزنند.

مطمئنا اگر چنین اقدام خیرخواهانه و خداپسندانه ای باعث شود این کودکان، آینده بهتری داشته باشند، تعبیر این شعر ملک الشعرا بهار است که «تا توانی دفع غم از خاطر غمناک کن - در جهان گریاندن آسان است، اشکی پاک کن» و باز هم تائیدی است بر این جمله که «با فوتبال می‌توان به بهشت رفت.»

نظر شما