شناسهٔ خبر: 121065 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

آمار مرگ‌و میرهای ناشی از آلودگی هوا در تهران

شدت آلودگی هوا در تهران افزایش شدت آلودگی هوا در آذر امسال در مقایسه با همین مدت زمان در سال گذشته نشان‌دهنده افزایش تعداد شهروندانی است که با بیماری‌های ناشی از تجمع آلاینده‌ها در هوای تنفسی جان سپرده‌اند.

به گزارش «نماینده»، هر ساله کلانشهر تهران با ورود سامانه هوای سرد و سنگین در اواخر پاییز و اوایل زمستان، شاهد تجمع آلاینده ها، افزایش روزهای ناسالم و یا پدیده اینورژن -وارونگی هوا- است. به طوری که آلودگی هوا در این ایام درواقع مهمان ناخوانده پایتخت است تا جان شهروندان بی دفاع را به تاراج ببرد. در این گزارش سعی شده با مروری بر آمار مرگ و میر ناشی از تجمع آلاینده ها در هوای تهران عمق فاجعه تا حدودی به تصویر درآید.

براساس آمارها، از اول آذرماه تا ۲۵ آذرماه سال ۹۳ سرطان مری که از جمله بیماری هایی است که ریشه در استنشاق هوای آلوده دارد، با ۵ فوتی ۲ مذکر و ۳ مونث به ثبت رسیده که در مقایسه با آذرماه سال ۹۴ این تعداد به ۱۲فوتی شامل ۷مذکر و ۴ مونث رسیده است. این در حالی است که میانگین سنی متوفیان نیز ۵سال پایین آمده است.

سرطان حنجره بیماری دیگری است که یکی از دلایل ابتلا به آن آلاینده های هواست. قربانیان این بیماری نیز در سال ۹۳ دو نفر بوده اند-یک مذکر و یک مونث- که متاسفانه امسال این آمار دوبرابر شده و باز هم میانگین سنی فوت شدگان ۵سال کمتر شده است.

مبتلایان به  بیماری های قلبی که آذرماه۹۳ فوت شده اند، ۵۳ نفر شامل ۳۰ مذکر و ۲۳ مونث بودند که در مقایسه با امسال باید گفت ۲۱نفر کمتر بوده است. به طوری که از این ۷۴ نفر ۴۷ نفر مرد و ۲۷ نفر زن بوده اند و باز هم میانگین سنی متوفیان حدود ۲سال کاهش یافته است.

 بیماری های تنفسی در هر دوبازه زمانی مورد مقایسه ۴ قربانی داشته که در این مورد نیز باز شاهد کاهش ۴سالی سن هستیم.

ایست قلبی در سال گذشته جان ۴۹۰ نفر-۲۵۲ مذکر و ۲۲۱ مونث و ۱۷ نوزاد- را گرفته است  که گرچه امسال این آمار ۲۰۷نفر کم شده است اما همچنان میانگین سنی قربانیان کاهش داشته و ۲سال پایین تر آمده است.

در سال۹۳ بیماری های ریوی ۲۹ نفر را قربانی کرده که در آذرماه امسال این تعداد با افزایش ۱۶تایی روبرو بوده است.

در آذرماه ۹۳فوت ناشی از خفگی آمار ۴تایی را نشان می دهد که در مدت زمان مشابه در سال جاری با افزایش تقریبا دو برابری به ۹ فوتی خفگی رسیده و باز هم شاهد میانگین سنی ۶ سال در میان متوفیان هستیم.

نارسایی های تنفسی در سال گذشته جان ۱۷۱ نفر را گرفت که از این تعداد ۹۷ مذکر و ۷۱ مونث و ۳ نوزاد بوده است. این در حالی است که در سال ۹۴ نارسایی تنفسی ۲۰۹ نفر فوتی داشته که شامل ۱۰۸ مذکر، ۹۰ مونث و ۱۱ نوزاد شده است.  

در سال ۹۳ سکته قلبی جان ۳۴۸ نفر را گرفته که این آمار  امسال هم تکرار شده است.

عفونت دستگاه تنفسی در آذرماه سال گذشته ۴ قربانی داشته اما در مدت زمان مشابه درسال جاری این تعداد به ۷ نفر رسیده است.

 آمارها نشان می دهد به طور میانگین می توان گفت امسال شاهد فوت افراد بیشتری به علت بیماری هایی بوده ایم که ریشه در آلودگی هوا دارند. ضمن اینکه تقریبا میانگین سنی متوفیان هم در سال جاری پایین تر بوده است. موضوع مهمی که زنگ هشدار را برای مسئولان امر به صدا درخواهد آورد و قابل تامل است.

براساس این گزارش تعداد روزهایی که در آذرماه ۹۳هوا ناسالم بوده ۱۱روز اعلام شده که در آذرماه۹۴ این عدد به ۱۹روز رسیده است. ضمن اینکه در آذرماه ۹۳شاهد ۱۸روز هوای سالم در تهران بوده ایم، اما در همین بازه زمانی در سال جاری شاهد کاهش ۱۰روزه هوای سالم بودیم. در این میان در آذرماه۹۴ یک روز هم هوا در شرایط ناسالم برای تمام افراد جامعه قرار داشته است. درمجموع باید گفت هوا در آذرماه امسال شرایط بدتری به لحاظ آلاینده ها داشته که ردپای آن را می توان در آمار متوفیان پایتخت مشاهد کرد.

نظر شما