شناسهٔ خبر: 120960 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

سیری در عبرتکدة تاریخ ؛ همه نامزدهایی که می‌خواستند اولین رئیس‌جمهور ایران شوند!

به گزارش «نماینده» مهمترین رویداد روزهای پایانی آذر و اوایل دی ماه سال ۵۸ را می‌توان تحولات مرتبط با اولین انتخابات ریاست جمهوری و اعلام حضور شخصیت‌ها در این انتخابات دانست.

۲۹ آذر ۱۳۵۸، هاشمی رفسنجانی سرپرست وقت وزارت کشور گفت: «این وزارتخانه اسامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را به نظر امام خمینی می‌رساند و امام نیز صلاحیت آنان را امضا می‌کنند و آنهایی را که صلاحیتشان از سوی امام تأيید شد، از سوی وزارت کشور رسماً اعلام خواهد شد.»

در این هفته و با وجود آغاز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری کسی به صورت علنی پای به میانة میدان نگذاشته بود و رسانه‌ها تنها گمانه‌زنی‌ها را منتشر می‌کردند. در این راستا «نام ۶ تن بیشتر از دیگران در فضای سیاسی کشور مطرح بود. ابوالحسن بنی‌صدر، احمد مدنی، صادق قطب‌زاده، بازرگان، ابراهیم یزدی و آیت‌الله دکتر بهشتی»

در این برهه، از افراد نام‌برده شده تقریباً نامزدی احمد مدنی قطعی بود. وی که یکی از نامزدهای مطرح برای انتخابات بود برای جلب رأی به نقاط سنی‌نشین می‌رفت تا با استفاده از مسائل قومیتی موقعیت خود را تقویت کند.

از سوی دیگر عجیب‌ترین موضع انتخاباتی را گروهک نفاق در این برهه اتخاذ می‌کند. این گروهک که بعدها نفاقش عیان شد، در این زمان طی اطلاعیه‌ای رسماً امام خمینی را برای تصدی ریاست جمهوری نامزد و اعلام کرد «با در نظر گرفتن کلیة مسائل و شرائط ملی و بین‌المللی میهن‌مان شخص رهبری انقلاب را شایسته‌ترین انتخاب برای تصدی مقام ریاست‌جمهوری دانسته و آراي خود را در رأی‌گیری آینده به شخص ایشان خواهیم داد!»

صادق قطب‌زاده وزیر خارجه وقت نیز که یکی دیگر از شخصیت‌های مطرح برای نامزدی نخستین انتخابات ریاست جمهوری بود، برای جذب آرای مردم، سخنانی انقلابی بر زبان می‌راند. وی که در سال ۶۱ به اتهام کودتا برای ترور امام خمینی و براندازی جمهوری اسلامی دستگیر، محاکمه و اعدام شد؛ در این برهه طی سخنانی گفته بود: «من به عنوان مسئول وزارت امور خارجه در درجة اول اوامر رهبری را دقیقاً اجرا می‌کنم و تعهد اولیه و قطعی من نسبت به ایشان است.»

هشدار امام؛ خانواده من حق دخالت در مسائل روز را ندارند

در این هفته به دلیل تحولات تبریز، امام پیام مهمی را صادر کردند که تیزبینی ایشان را نشان می‌داد. امام خمینی برای جلوگیری از سوء‌استفاده‌ها طی پیامی اطرافیان خود و اعضای بیت را از دخالت در حوادث تبریز برحذر داشته و تأکید کردند: « دفتر و اشخاصي كه در بيروني هستند و هر كس به من ارتباط دارد حق ندارد كه در مسائل روز و قضاياي تبريز و غيرها دخالت كند و حرفي تلفني يا به غير آن بزند. در صورت تخلف، مؤاخذه خواهند شد.»  صحیفه امام ، جلد ۱۱، صفحه ۳۶۴

چند روز پس از این پیام حاج «سیداحمد خمینی» فرزند امام با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد بنا به دستور امام هیچ یک از نزدیکان ایشان حق دخالت و یا توصیه به ادارات را ندارند.

صادرات نفت به اسرائیل از سوی مسئول دولت موقت!

در این هفته آیت‌الله «شهید قدوسی» افشاگری‌هایی علیه برخی منصوبین فراری دولت موقت از جمله «حسن نزیه» که مسئولیت شرکت نفت را در برهه‌ای بر عهده داشت و نیز «رحمت‌الله مقدم مراغه‌ای» استاندار پیشین آذربایجان شرقی و از نزدیکان آیت‌الله «شریعتمداری» انجام داد.

شهید قدوسی که در این زمان دادستان کل انقلاب جمهوری اسلامی بود، از حسن نزیه و رحمت‌الله مقدم ‌مراغه‌ای خواست ظرف ۲۴ساعت خود را به دادستانی انقلاب معرفی کنند. شهید  قدوسی در مورد پروندة اتهامی نزیه گفت: «هنوز ایران پول آخرین محمولة نفتی که نزیه به اسرائیل فروخته را دریافت نکرده است.»

نزیه که سوء‌استفاده‌های کلان مالی در پروندة خود داشت در پی صدور حکم مصادرة اموال در یک تماس تلفنی با روزنامة اطلاعات با فرار به جلو به این حکم اعتراض کرد و گفت: «چرا باید اموال کسی که در صف اول انقلاب قرار داشته، مصادره شود؟!» ادعای نزیه مبنی بر اینکه در صف اول انقلاب قرار داشت با استناد به اسناد کشف شده از لانة جاسوسی و نیز پروندة وی خنده‌دار و مضحک می‌نمود و همین باعث شد که وی از کشور متواری شود.

گفتنی است در روزهای پایانی آذر ماه ۱۳۵۸، «عباس امیر انتظام» از مسئولین بلندپایة دولت موقت و سفیر وقت ایران در اسکاندیناوی نیز به اتهام جاسوسی برای آمریکا دستگیر شده بود که پرداختن به آن مجال مجزایی می‌طلبد.

 

نظر شما