شناسهٔ خبر: 120943 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

خودنمایی سالموند برای مسئولان ایرانی

سالموند به گزارش هفته نامه «نماینده»، نخست‌وزیر سابق اسکاتلند در سفر به ایران مطالبی را در گفت‌وگو با مسئولان ایرانی بیان کرده است که چندان هم به مذاق لندن خوش نیامده است، به همین دلیل روزنامه‌های وابسته به «وست‌مینستر» او را متهم به خودنمایی کرده‌اند.

روزنامه «هرالد» اسکاتلند در این زمینه نوشته است: «الکس سالموند در سفر به ایران بیان کرده است که اسکاتلند هیچ‌گاه با تحریم‌های ایران موافق نبوده است. به همین دلیل سخنگوی وزارت امور خارجة انگلیس بیان کرده است که این اظهارنظرها در راستای تلاش برای تقویت روابط اسکاتلند و ایران بوده و درعین‌حال نشان‌دهندة خودنمایی کردن سالموند برای مسئولان ایرانی بوده است!»

سالموند در دیدار خود با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرده است که مقامات اسکاتلند همیشه مخالف سیاست‌های وست مینیستر در مورد تحریم کردن ایران بوده‌اند. او گفته است: «اسکاتلند بر این عقیده بوده است که تحریم‌های ایران نه‌تنها باعث ایجاد مشکلاتی برای تهران شده است بلکه دیگر کشورهای دنیا را هم با مشکل مواجه ساخته و از بنیاد نادرست بوده است.»

سالموند در بازگشت از ایران نیز به رسانه‌های اسکاتلندی گفت که از رویة پیش‌آمده در دنیا برای تعامل با ایران بعد از توافق هسته‌ای به‌شدت استقبال می‌کند و این باعث می‌شود که ارتباطات بین‌المللی ارتقای بیشتری پیدا کنند. برخی از نمایندگان مجلس عوام انگلیس نیز بر این باورند که سالموند در این سفر نقش وزیر امور خارجة انگلستان را ایفا کرده و استقبالی که او از بازگشت ایران به جامعة بین‌الملل کرده درواقع می‌بایست توسط وزیر امور خارجة انگلستان انجام می‌شد.

نظر شما