شناسهٔ خبر: 120792 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

این تصمیم وزارت ارشاد شایسته تقدیر است

فیلم خانه دختر در شرایطی که نهادهای فرهنگی از کم رنگ‌ شدن سبک زندگی ایرانی اسلامی در جامعه اعلام خطر می‌کنند، ساخت چنین فیلم‌هایی نه در جهت اهداف بلندمدت جامعه ایرانی است و نه در راستای هدف‌گزاری دولت که همواره بر تولید آثار امید بخش تاکید داشته است.

به گزارش «نماینده»، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی نامه‌ای به حبیب ایل‌بیگی رئیس اداره نظارت و ارزشیابی دستور بایگانی شدن فیلم سینمایی «خانه دختر» را صادر کرد.

متن بالا خبری است که با جایگزین شدن فیلم دیگری بجای آخرین ساخته شهرام شاه‌حسینی در اکران قوت گرفت و در رسانه‌های سینمایی دست به دست شد. فیلم «خانه دختر» دی ماه سال ۹۲ پروانه ساخت گرفت و در جشنواره سال گذشته به نمایش درآمد. البته آن روزها گفته می‌شد سازندگان اثر علاقه‌ای به حضور در جشنواره نداشته‌اند و بخاطر تجاری ساز بودن تهیه کننده و کارگردان، فیلم را با معیارهای گیشه ساخته‌اند، البته آنها که کارهای قبلی نویسنده اثر را دیده بودند سخت می‌توانستند باور کنند پرویز شهبازی فیلمنامه‌ای با معیار فروش ساخته باشد که نکته آنها در اکران جشنواره سی‌و سوم فجر به ثمر نشست و مخاطبان با اثر وهن‌انگیزی مواجهه شدند که نمی‌شد داستان یک خطی آن را تعریف کرد.

حالا دوباره با سر زبان‌ها افتادن نام فیلم این سوال مطرح می‌شود که ساخت چنین فیلمی که جز ایجاد شک و شبهه و تخریب چهره پدران به عنوان ستون خانواده چه سودی برای جامعه داشته است؟

در شرایطی که نهادهای فرهنگی از کم رنگ‌ شدن سبک زندگی ایرانی اسلامی در جامعه اعلام خطر می‌کنند، ساخت چنین فیلم‌هایی نه در جهت اهداف بلند مدت جامعه ایرانی است و نه در راستای هدف‌گزاری دولت که همواره بر تولید آثار امید بخش تاکید داشته است.

وقتی اثری را کارگردان و تهیه‌کننده به ارشاد می‌سپارد تا اصلاحیه بزنند و فقط سودای اکران دارند و در کمال تعجب چنان «شک» و «بی اعتمادی» در لحظات فیلم جاری است که کاری از دست شورای بازبینی و شورای پروانه نمایش نیز بر نمی‌آید و  تصمیم بر این می‌شود که «اکران فیلم فعلا صلاح نیست» چرا باید ساخته شود.

گرچه سازمان سینمایی پیش از این و در زمان ساخت می‌بایست اقدام بهتری را صورت می‌داد اما تصمیم وزیر ارشاد (به شرط دقیق بودن) مبنی بر اکران نشدن چنین اثر وهم‌آلودی شایسته تقدیر است.

نظر شما