شناسهٔ خبر: 120669 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

اسامی قطعی داوطلبان انتخابات چه زمانی اعلام می شود؟

وزیر کشور: اسامی قطعی داوطلبان ۲۸ بهمن ماه منتشر می‌شود.

به گزارش «نماینده»، رحمانی فضلی در جریان بازید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران گفت: امیدواریم شاهد انتخاباتی قانونی، باشکوه و سالم در بستری معقول و منطقی باشیم.

وی ادامه داد: در همه فرمانداری ها و هیات های اجرایی و نظارت شورای نگهبان تلاش زیادی را انجام داده اند.

وزیر کشور در خصوص علت ازدحام در ستاد انتخابات کشور گفت: ۲۰ درصد کار ثبت‌نام انتخابات مجلس و ۲۱ درصد خبرگان در ستاد مرکزی انتخابات وزارت کشور انجام شده و این یکی از دلایل ازدحام بوده است.

رحمانی فضلی گفت: از همه احزاب و گروه ها و افراد که احساس مسولیت کردند تشکر می کنیم، اینکه در همه اقشار و افکار، احساس مسئولیت می کنند و حضور می باند مأجور است.

وی خاطرنشان کرد: در مجلس خبرگان در دور چهارم ۴۹۳ نفر ثبت نام کردند و در این دوره ۸۰۱ نفر ثبت نام کردند، برای مجلس در دور قبل ۵۲۸۳ نفر ثبت نام کردند اما این دور تا ساعت ۹ صبح ۸۹۳۶ نفر ثبت نام کردند؛
یعنی برای هر کرسی ۳۰ نفر رقابت خواهند داشت

وزیر کشور اظهار داشت: مشارکت زنان برای مجلس در مقایسه با دوره قبل از ۸ درصد به ۱۱ درصد رسیده است، همچنین ۷۳ در صد از ثبت نام کنندگان زیر ۵۰ سال هستند.

رحمانی فضلی ادامه داد: اقلیت های مذهبی تا کنون ۲۰ نفر ثبت نام کرده اند و این نشان دهنده  ظرفیت های حضور اقلیت های مذهبی است.

وی گفت: از کل تعداد ثبت نام کنندگان، ۵۶۰ نفر دارای سابقه نمایندگی هستند.

وزیر کشور با بیان اینکه بعد از امروز وارد بررسی صلاحیت داوطلبان می شویم، گفت: بررسی صلاحیت ها در شورای نگهبان صورت می گیرد در مدت ۳۰ روز.

رحمانی فضلی ادامه داد: رسیدگی مجدد به درخواست داوطلبان رد صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان به مدت ۱۰ روز انجام می شود از ۱۰ بهمن تا ۲۰ بهمن.

وی گفت: تبلیغات انتخابات برای نامزدها به مدت ۱۴ روز است تا ۵ اسفند و ممنوعیت تبلیغات تا ۶ اسفند است.

وزیر کشور افزود: مراتب رد صلاحیت داوطلبان توسط فرمانداری مرکز انتخابیه در تاریخ ۱۵ دی ماه اعلام می شود، دریافت شکایت از داوطلبان رد صلاحیت شده نیز از ۲۷ دی ماه تا ۱۵ بهمن خواهد بود.

رحمانی فضلی گفت: رسیدگی به شکایت داوطلبان از سوی شورای نگهبان از ۲۰ بهمن تا ۲۶ بهمن است و ۲۷ بهمن اعلام قطعی نظرات است و انتشار اسامی در ۲۸ بهمن خواهد بود.

وی گفت: همه مقدمات و شرایط لازم برای برگزاری انتخابات آماده است، با هماهنگی کامل با هیات های اجرایی کارها پیش می رود.

وزیر کشور اظهار داشت: در نشست ها با شورای نگهبان به نتایج خوبی رسیده ایم و تلاش داشتیم افراد با تجربه و مناسب وارد هیات نظارت شوند.

رحمانی فضلی بیان داشت: امیدواریم با وحدت و انسجام و با تبعیت از قانون انتخاباتی باشکوه داشته باشیم؛ کشور نیاز دارد با زبان گفتگو رأی خود را به دنیا نشان دهد.

وی ادامه داد: همه تلاش کنند از پرداختن به مسائلی که حاشیه و درگیری ایجاد می کند بپرهیزند و با صحبت هایی که تشویش اذهان عمومی را به دنبال داشته باشد و باعث ناآرامی شود به جدیت برخورد می کنیم.

وزیر کشور گفت: ان شاالله همه دستگاهای مرتبط همه حول محور قانون به وظایف خود بپردازند، اگر جایی لازم باشد وزارت کشور رایزنی هایی برای احقاق حقوق اشخاصی که معترض خواهند بود، هم خود کاندیداها می توانند به صورت قانونی پیگیر باشند و هم وزارت کشور به صورت قانونی پیگیر مسئله خواهد بود.

رحمانی فضلی اظهار داشت: پرداختن به مسئله ورود پول های کثیف حتما باید با ارائه دلایل و اسناد معتبر باشد، اگر کسی ادعایی دارد مستندات خود را ارائه دهد و ما پیگیری خواهیم کرد و در کنار آن پیگیری های قضایی هم اتفاق خواهد افتاد و امیدواریم مجلس باقی مانده لایحه شفاف سازی هزینه ها را سریع تر روشن کند و چیزی به عنوان خرید و فروش رأی وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: تشکر من نشان دهنده رضایت ما از این نشاط سیاسی است، هر چقدر تنوع سیاسی بیشتر باشد احتمال حضور بیشتر مردم در انتخابات وجود خواهد داشت، اصل و نفس شرکت کار خوبی است.

وزیر کشور افزود: برنامه ما این است تمام تجمعات و گردهمایی ها در چارچوب قانون با آرامش انجام شود؛ تعدادی از این تجمعات در داخل دانشگاه هاست که بر عهده خود دانشگاه هاست اما تجمعات بیرون از این فضاها باشد اگر مجوز داشته باشد وزارت کشور موظف به تأمین امنیت است.

رحمانی فضلی در پایان گفت: برای کارمندان دولتی هیچ منع قانونی برای امر تبلیغات وجود ندارد و آنها می توانند در ایام تبلیغات مرخصی بگیرند، یا در خارج از ساعات اداری به تبلیغات بپردازند، آنها نباید از امکانات و ملزومات و اختیاراتی که دارند استفاده کنند و این به جز اجراییون و دستگاه نظارت و صدا و سیما است.

نظر شما