شناسهٔ خبر: 119964 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

صالحی مطرح کرد؛

نقش رهبری درمدیریت مذاکرات فوق العاده بود/ تماس تلفنی مفصل با مونیز

صالحی/2 رئیس سازمان انرژی اتمی: با ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا تماس تلفنی مفصل ۴۵ دقیقه‌ای داشتم و علاوه بر آن با رئیس سازمان انرژی اتمی چین نیز یک ساعت راجع به بازطراحی راکتور اراک صحبت کردم.

به گزارش «نماینده»، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به تشریح آخرین تحولات در برنامه هسته‌ای ایران پرداخت.

وی در خصوص اظهارات امروز آمانو که عنوان کرد هنوز نقاط خاکستری در پرونده ایران وجود دارد، گفت: مهم و ملاک قطعنامه است و مضمون سخنان آمانو در متن قطعنامه نیامده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی سخنان آمانو را مغایر مفاد قطعنامه امروز در شورای حکام خواند و گفت: پرونده ایران از این به بعد با عنوان پایش برنامه هسته‌ای در چارچوب برجام ادامه خواهد یافت.

صالحی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه کارگروه ویژه ایران، چین و آمریکا برای مدرن سازی راکتور اراک تشکیل شده، گفت: کشورهای دیگر می‌توانند به این کارگروه بپیوندد.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه ایران مدیر پروژه است، افزود: فرض می‌کنیم اگر چین و آمریکا با ما همکاری نکنند چه پیش خواهد آمد باید اذعان داشت که خودمان به ادامه کار خواهیم پرداخت، لذا باید یک مخزن دیگری را براساس طراحی بسازیم که دو سال و نیم ساخت آن به طول می‌انجامد.  
وی افزود: کشوری مانند چین از تجربه بالایی برخوردار است و می تواند طراحی ما را مورد تایید قرار دهد.

معاون رئیس جمهور درباره دیدار اخیرش با مونیز در عمان نیز عنوان کرد: امروز با ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا تماس تلفنی مفصل ۴۵ دقیقه‌ای داشتم و علاوه بر آن با رئیس سازمان انرژی اتمی چین نیز یک ساعت راجع به بازطراحی راکتور اراک صحبت کردم.

وی اضافه کرد: یک ماه پیش به ژاپن رفته بودم و در عمان جلسه‌ای با آقای مونیز داشتم که جلسه خوبی بود و مسائل پشت پرده را پس از برجام بیان خواهیم کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص وضعیت غنی سازی گفت: الان ۵۰۶۰ ماشین داریم که این ماشین‌ها تا سال دهم به عنوان تولید می‌ماند بعد از ۱۰ سال با یک شیبی بالا می‌رویم. ما یکسری ماشین در قسمت تحقیقات داریم که جزو اینها نیست.

صالحی اضافه کرد: می‌خواهیم با بهترین و کارآمدترین روش تولیدات خود را انجام دهیم. ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده را نگه می‌داریم و ۷۰۰ کیلو را یا باید رقیق کنیم یا بفروشیم که این بار هم رقیق نکردیم و من تأکید کردم که باید بفروشیم که پول غنی سازی آن را بگیریم.

وی در خصوص کیک زردی که از روسیه وارد شده نیز گفت: توانستیم ما به ازاء را بیاوریم و هنوز اورانیوم غنی شده را ندادیم و توافق شده در زمان مقرر اورانیوم را منتقل خواهیم کرد و میزان اورانیومی که ما به ازاء گرفتیم فوق العاده است.

صالحی درباره کارخانه کیک زرد در اردکان و اینکه آیا این کارخانه تعطیل می‌شود؟ اضافه کرد: ما اکتشاف و استخراج اورانیوم داریم و سال به سال اکتشاف افزایش می‌یابد. در اردکان کیک زرد تولید می‌شود و در این زمینه هیچ محدودیت و تعطیلی نخواهیم داشت.

وی همچنین از مقام معظم رهبری تشکر کرد و افزود: نقشی که ایشان در حفظ صنعت هسته‌ای و در پیشبرد این صنعت و مدیریت نحوه مذاکرات این صنعت داشتند، فوق العاده بوده است.

نظر شما