شناسهٔ خبر: 119942 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

آیت الله رجبی: اظهارات هاشمی ارزش پاسخ علمی ندارد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: وقتی بحث‌های آقای هاشمی‌ را خواندم واقعا اکراه داشتم که به این بحث ورود کنم چرا که به نظرم مباحث ایشان با اهداف سیاسی است که البته از نوع باطل است و ارزش پاسخ علمی ندارد.

به گزارش «نماینده»، آیت‌الله رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اظهارات اخیر هاشمی رفسنجانی درباره شورای رهبری و نظارت مجلس خبرگان به ولی فقیه، گفت: بنده وقتی بحث‌های جناب آقای هاشمی رفسنجانی را خواندم، واقعا اکراه داشتم که به این بحث ورود کنم چرا که به نظر حقیر، مباحث ایشان با اهداف سیاسی که البته از نوع باطل آن است، مطرح می‌شود و پاسخ علمی و فقهی به این مباحث شایسته نیست.

وی با بیان اینکه نسبت موافقت مقام معظم رهبری با رهبری شورای قابل پاسخ دادن نیست، تاکید کرد: آقای هاشمی معمولا به امام و حضرت آقا، نسبت‌های می‌دهند که صلاح نیست ما به نیابت از آقا جواب دهیم اما آنچه ایشان درباره رهبری شورای مطرح کرده است باید تعریف شود؛ اگر منظور ایشان مشورت به رهبری است که بحث درستی است اما نباید فراموش کرد که قرآن بعد از آنکه پیامبر را به مشورت دعوت می‌کند، تاکید می‌کند که تنها خود پیامبر تصمیم گیر است لذا اگر مقصود مشورت به رهبری باشد، هم درست است و هم اجرا می‌شود و مقام معظم رهبری معمولا با مکانیزم‌های خاص مشورت لازم را می‌‌کنند و در نهایت حق تصمیم‌گیری با خود ولی فقیه است.

عضو جامعه مدرسین گفت: اما اگر بحث‌ آقای هاشمی، شورای رهبری به معنای تصمیم شورا به جای رهبر باشد، نه تنها بحث ایشان نادرست است بلکه این طرح، به دلایل شرعی، علمی و عقلی با منطق دین اسلام مغایریت دارد و تردیدی در آن نیست. این بحث در مباحث دینی و قرآنی اصل اساسی است که تصمیم‌ گیری‌‌های ولی‌فقیه به شخص ولی منحصر است و دیگران حق ورود در تصمیم گیری را ندارد ولو به لحاظ علمی و فقهی همطراز با ولی فقیه باشند.

آیت‌الله رجبی با بیان اینکه، هاشمی رفسنجانی نباید بحث‌های علمی را با مقاصد سیاسی خاص مطرح کند، تاکید کرد: اگر ایشان در پی بحث علمی و فقهی است، باب گفت‌‌وگوی منطق در محافل علمی برای ایشان باز است و می‌توان مدعای خود را به بحث بگذارد اما اینکه بحث‌های خاص سیاسی را با اهداف باطل سیاسی مطرح می‌کند، به نظر حقیر ارزش پاسخگوی ندارد.

وی خطاب به هاشمی رفسنجانی گفت: برای رعایت وزانت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام شایسته است سکوت کنید و بحث‌های علمی و دینی را به مقاصد باطل سیاسی مطرح نکنید چرا که اینگونه بحث‌های هیچ کمکی به دنیا و آخرت شما نخواهد کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین به بحث نظارت مجلس خبرگان به ولی‌فقیه اشاره کرد و گفت: اگر منظور نظارت شخص است که اصلا قابل پذیریش نیست که امثال ایشان درباره مافوق خود که ولی‌فقیه و نایب عام امام معصوم است چنین ادبیاتی داشته باشد؛ به نظرم منظور ایشان نظارت مجلس خبرگان است که به دلیل وجود قانون اساسی و تعیین وظایف خبرگان رهبری در این قانون که تفسیر آن نیز به عهده شورای نگهبان است، بحث روشن است و هیچ شخصی حق ندارد فراتر از آنچه در قانون اساسی آمده از مجلس خبرگان رهبری انتظار داشته باشد.

آیت‌الله رجبی با بیان اینکه، ممکن است یکی از اهداف آقای هاشمی از طرح مباحث حاشیه‌ای مشغول کردن دیگران باشد، افزود: همانطور که عرض کردم، بنده تنها برای روشن شدن افکار عمومی به اظهارات ایشان پاسخ گفتم وگرنه مباحث اخیری که ایشان طرح کردند، ارزش پرداختن و پاسخ علمی و فقهی ندارد چرا که اصل بحث، غیرعلمی است. من نمی‌خواهم پاسخ سیاسی به آقای هاشمی بدهیم که اگر لازم باشد پاسخ‌های مناسب داریم.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۹-۲۵ ۱۸:۰۱حسن 0 0

    ساکت در برابر هاشمی در خیانتهای او شر یک است 
                                

نظر شما