شناسهٔ خبر: 119570 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ولایتی: روابط ایران و لبنان روابط ممتازی است

ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر دارایی لبنان با یکدیگر در رابطه با مسائل منطقه‌ای و روابط دوجانبه دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش «نماینده»، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با علی حسن خلیل وزیر دارایی لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

ولایتی در این دیدار ایران و لبنان را دارای روابط ممتاز و سیاسی دانست و خاطرنشان کرد: دو کشور در مقاطع مختلف مواضع یکسانی داشته و یکدیگر را تقویت می‌کنند و بدون این هماهنگی و همکاری نمی‌توان اهداف مشترکی را در منطقه و صحنه بین‌الملل دنبال کرد.

وی ادامه داد ایران کشوری است که به لحاظ مساحت بزرگ نیست اما از کشورهای تاثیرگذار جهان در منطقه است و اولین کشور عربی است که در مقابل رژیم صهیونیستی ایستاده و ما نیز متحد لبنان هستیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام  تصریح کرد: هم اکنون محاسبه‌ای که بر روی ایستادگی، مقاومت و هوشمندی مردم لبنان می‌شود که این عامل اصلی موجب شده دشمنان قسم خورده به این کشور بسیار مهم، طمع نکنند.

ولایتی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به روابط با لبنان در جمیع جهات از جمله روابط اقتصادی تاکید دارد و مقام معظم رهبری و رئیس جمهور در این زمینه اهتمام کافی را دارند و زمینه مساعدی برای ارتباطات علمی و انتقال تکنولوژی میان دو کشور وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه فرهنگی نیز نیاز به گفتن ندارد چرا که ریشه های عمیقی برای بسط روابط فرهنگی میان دو کشور وجود دارد.

علی حسن خلیل وزیر دارایی لبنان نیز در این دیدار ضمن خرسندی از سفر خود به ایران گفت: خوشحالم که پس از دو سال با شما ملاقات می‌کنم، با شما زمانی که وزیر امور خارجه بودید ملاقات داشتم و شما نقش بسیاری در تقویت روابط بین گروه‌های لبنانی و حل مشکلات این کشور داشتید و باعث تقویت جبهه مقاومت شدید.

وی ادامه داد امروز که به تهران آمدم ایران در اوج قدرتمندی برای مبارزه با چالش‌های منطقه غرب دارد و ما هم بر این امر باور داشتیم که ایران از چالش‌ها و تحریم‌ها به طور قاطعانه عبور خواهد کرد.

وزیر دارایی لبنان با ابراز امیدواری از اینکه در آینده توازنی بین ارتباطات کشورهای منطقه با ایران فراهم شود خاطرنشان کرد: امروز آنچه مسلم است نمی‌توان آینده امنی را برای منطقه بدون حضور ایران تصور کرد. ایران در ترسیم سیاست‌های آینده منطقه نقش بسزایی خواهد داشت.

علی حسن خلیل با بیان اینکه ما به حضور ایران در مناسبات سال‌های آتی مطمئن هستیم خاطرنشان کرد: ما نسبت به اظهارات شما در سوریه و لبنان مبنی بر حق تعیین سرنوشت این کشورها توسط مردم توجه و اهتمام داریم و مردم سوریه باید آینده سیاسی خود را به دور از فشارها ترسیم کنند.

وزیر دارایی لبنان خاطرنشان کرد: امروز جملگی جهانیان و حتی کشورهایی که سر دشمنی با ایران داشتند نسبت به نقش ایران در نبرد با تروریسم تکفیری وجهانی اذعان دارند.

حسن خلیل خاطرنشان کرد: وقتی کشورهای منطقه و جهان از این تروریست حمایت کردند، امروز خودشان به این امر رسیده‌اند که در پرورش این غول تروریست سهیم بودند.

حسن خلیل تصریح کرد: ما در کنار جمهوری اسلامی ایران بوده و هستیم و در حال حاضر در مقابل مبارزه با تروریسم تکفیری کنار ایران قرارداریم و نسبت به پیروزی ایمان داریم.

وزیر دارایی لبنان تصریح کرد: ما در این سفر با مسئولان ذیربط در جهت تقویت مناسبات ایران و لبنان صحبت کردمی و علیرغم آنکه این دو کشور در حوزه مناسبات سیاسی ارتباط خوبی دارند اما متاسفانه در حوزه اقتصادی این چنین نیست و این امر مسئولیت ما را دو چندان می‌کند که باید نسبت به این امر تلاش جدی داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید سطح مناسبات اقتصادی نیز باید مانند سطح مناسبات سیاسی به نقطه مطلوب برسد و ما امروز در حوزه اقتصادی اراده خوبی را لمس کردیم بخصوص در زمینه پیشبرد روابط دو کشور باید از فرصت‌های پیش رو بهره‌برداری کنیم.

وزیر دارایی لبنان با اشاره به شرایط پسابرجام تصریح کرد: بعد از رفع تحریم‌ها علیه ایران و پیروزی ایران در مذاکرات هسته ای افق‌های بسیاری در عرصه‌های بانکی در روابط دو کشور فراهم می‌شود و لبنان تجربیات خوبی در این زمینه دارد.

حسن خلیل در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به نحوی در جهت حمایت از این رویکرد اقدام کند و با توجه به اهمیت این موضوع در تقویت روابط دو کشور باید همکاری‌و هماهنگی گسترده‌ای در زمینه مالی و بانکی صورت بگیرد.

نظر شما