شناسهٔ خبر: 119536 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

هفته نامه «نماینده» خبر می دهد؛

تندرو اصلاحات از حاشیه به متن آمد

عبدالله نوری/2 نقش آفرینی عبدالله نوری و حضور او در جلسات رئیس دولت اصلاحات به منزلة ارتباط و تبادل نظر با بخشی از اصلاح‌طلبان است، اصلاح‌طلبانی که به عنوان تندروهای اصلاح‌طلب شناخته می‌شوند.

گروه سیاست «نماینده» - «عبدالله نوری»، وزیر پرحاشیة دولت اصلاحات از حاشیه به متن وارد شده است. وی در حاشیة مراسمی آشكارا اعلام کرد که برای انتخابات برنامه دارد. طرح این مسئله از سوی نوری که پیش از این روزه سکوت اتخاذ کرده بود، او را در کانون رسانه‌های اصلاح‌طلب قرار داد. چراکه وزیر کشور دولت اصلاحات، نمایندة مجلس پنجم و مدیر مسئول روزنامة توقیف شدة «خرداد»، مدتی است همفکران خود را به منزلش دعوت می‌کند تا با حضور آنها استراتژی انتخاباتی اصلاح‌طلبان را ترسیم و پس از آن به اتاق جلسات اصلاح‌طلبان ببرد.

نکتة قابل توجه، مذاکره و رایزنی نوری با نیروهای تندرو و حاشیه‌ساز در جبهة اصلاحات است. «علی شکوری‌راد» و «غلامحسین کرباسچی» دبیران کل احزاب «اتحاد ملت و کارگزاران» جلساتی با عبدالله نوری برگزار کرده‌اند، این درحالی است که تصمیم‌سازان اصلاحات هم‌اکنون در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان حضور پیدا کرده‌اند و براساس اخباری که دریافت کرده‌ایم، قرار است نیروهای تندروي هم‌راستا با نوری حرکت کنند و او هم در نهایت با اعلام نظر این احزاب و شخصیت‌های حاشیه‌ساز، هماهنگی‌های اولیه را با اتاق فکر اصلاح‌طلبان انجام خواهد داد.

عبدالله نوری که خود از چهره‌های حاشیه‌ساز جریان اصلاحات شناخته می‌شود، ارتباط و تعامل خوبی با نهضت آزادی و سران این تشکل غیرقانونی دارد و پس از انتخابات سال ۹۲، روزه سکوت را شکست و در اکثر مجامع و برنامه‌های اصلاح‌طلبان شرکت می‌کند، به همین جهت در کنگرة حزب  اتحاد ملت در سالن اجلاس حضور و در کنار سایر اصلاح‌طلبان همچون «عمادالدین باقی، ابراهیم یزدی، مصطفی معین و کرباسچی» از نحوة فعالیت حزب بدلی مشارکت حمایت کرد. فعالیت‌های این چهرة اصلاح‌طلب فقط در دایره و مرکزیت نشست‌وبرخاست‌هایش با فعالان اصلاح‌طلب و یا تشکل‌های دانشجویی تعریف نمی‌شود چرا که در اکثر جلسات رئیس دولت اصلاحات نیز شرکت می‌کند و به عبارتی پس از «محمدرضا عارف» مرد پشت پرده اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم است.

سناریوی اصلاح‌طلبان در انتخابات توسط شورای عالی سیاست‌گذاری و جلسات وزیر اسبق کشور در دورة دوم خردادی‌ها (ابتدای دوره) ترسیم و سپس با تأئید رئیس دولت اصلاحات اجرایی خواهد شد، به همین جهت نوری مدتی است کارت دعوت برای برخی از اصلاح‌طلبان ارسال می‌کند تا بدین وسیله تکلیف جریان متبوعش در انتخابات در قالب جلسات چندگانه مشخص شود.

نشست‌وبرخاست‌های برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب با عضو تندرو اصلاحات یعنی عبدالله نوری در حالی خبر ساز شد که حزب کارگزاران سازندگی و شخص غلامحسین کرباسچی مواضعی متفاوت با اصلاح‌طلبان و محمدرضا عارف اعلام کرده بود، او اخیراً از یارگیری با رقیب(اصول‌گرایان) در انتخابات سخن گفت البته دیری نپایید که اصلاح‌طلبان دیگر نسبت به این اظهارنظر اعتراض کردند.

نقش آفرینی عبدالله نوری و حضور او در جلسات رئیس دولت اصلاحات به منزلة ارتباط و تبادل نظر با بخشی از اصلاح‌طلبان است، اصلاح‌طلبانی که به عنوان تندروهای اصلاح‌طلب شناخته می‌شوند. مأموریت نوری هم هماهنگی با آنها جهت طراحی و تدوین استراتژی و مصادیق انتخابات است.

فعالیت‌های وزیر کشور پرحاشیه و جنجالی دولت اصلاحات در انتخابات مجلس دهم هم با استقبال رسانه‌های اصلاح‌طلب روبه‌رو شد، چنانچه روزنامة «آرمان امروز»، «ارگان خانوادگی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام» به‌تازگي گزارشی حمایتی از فعالیت‌های عبدالله نوری منتشر کرد و قبل از آن، روزنامة اصلاح‌طلب «اعتماد» هم با انتشار خبری جهت‌دار از نحوة نقش آفرینی این عضو تندرو اصلاحات استقبال کرد.

نظر شما