شناسهٔ خبر: 119355 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

گفت‌وگویی با «سیدباقر حسینی»، نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند؛

پیامدهای ۱۷ سال خشک‌سالی، دامن‌گیر «تنگه احد جمهوری اسلامی»

باقرحسینی43 سیدباقر حسینی با یادآوری اینکه استان سیستان‌وبلوچستان از یک طرف به آب‌های آزاد راه دارد و از طرف دیگر با دو کشور پاکستان و افغانستان همسایه است، گفت: «این عوامل باعث شده تا سیستان یک نقطه حساس و مهم کشورمان باشد و رهبر معظم انقلاب نیز از سیستان به‌عنوان «تنگه احد جمهوری اسلامی» نام می‌برند.»

هر چند به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی در این چند دهه از عمر انقلاب، خدمات بسیاری در استان سیستان‌وبلوچستان ارائه شده است اما به دلیل شدت فقر، محرومیت و کمبود امکانات و خدمات، هنوز هم مردم این منطقه با مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، به‌خصوص اینکه امسال با پشت سر گذاشتن هفدهمین سال خشک‌سالی در استان، مشکلات بیشتر نیز شده است.

«سیدباقر حسینی» نماینده زابل، مهم‌ترین مشکل استان را ـ قبل از امکانات رفاهی و خدماتی ـ مسئله بیکاری می‌داند. وی معتقد است: «به دلیل خشک‌سالی عملاً درصد بیکاری در استان بالای ۷۰ درصد شده است. کشاورزان زمین دارند، اما چون آب ندارند نمی‌توانند کشاورزی کنند و محصولی داشته باشند.» عضو کمیسیون امنیت ملی در خصوص دامداران نیز گفت: «تمام آنچه داشتند را از دست داده‌اند؛ چون خشک‌سالی باعث شده تا علوفه‌ای برای غذای دام در منطقه وجود نداشته باشد و آنها هم نتوانند از عهده مخارج دام‌ها برآیند.»

این نماینده استان سیستان‌وبلوچستان با اشاره به خشک شدن دریاچه «هامون»، اذعان داشت: «عده‌ای که آنجا به صیادی مشغول بودند نیز به دلیل خشکی دریاچه بیکار شدند.» حسینی بُعد دیگری از پیامدهای این بیکاری‌ها را نیز این‌گونه توصیف کرد: «حتی کسبه هم به دلیل اینکه مردم درآمدی ندارند که خرید کنند، از پس مخارج مغازه‌هایشان برنمی‌آیند. در نتیجه حجم بیکاری و مشکلات معیشتی مردم بسیار بالاست.»

حسینی به بازارچه‌های مرزی اشاره کرد و یادآور شد: «قرار بود این بازارچه‌ها برای تأمین معیشت مردم فعال شوند که متأسفانه هرچه فریاد زدیم به جایی نرسید.» وی به طرح سؤال توسط نمایندگان استان نیز اشاره کرد و از تلاش دولت برای اقناع نمایندگان خبر داد. البته نماینده زابل تأکید کرد: «زمانی قانع می‌شویم که بازارچه‌ها در منطقه فعال شود.» این نماینده استان سیستان‌وبلوچستان بهترین راهکار تأمین معیشت مردم را بازگشایی بازارچه‌های مرزی دانست که نیاز به هزینه و زمان زیادی ندارد. در صورت انجام این کار منطقه آزاد تجاری سیستان نیز به ثمر می‌نشیند.

گفتنی است به‌تازگی مقام معظم رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ملی اجازه‌ای صادر کرده‌اند که در نتیجه آن برای انتقال آب با لوله به مزارع استان مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار اختصاص پیدا کرده و کار نیز آغاز شده است. حسینی با اشاره به این موضوع گفت: «حدود ۲ سال آینده بخشی از مشکلات ما حل خواهد شد.»

بزرگراه زابل-زاهدان به طول ۲۰۰ کیلومتر که ساخت آن از سال ۸۵ شروع شده است تاکنون پیشرفت چندانی نداشته و این در حالی است که این مسیر یکی از پرترددترین محورهای مواصلاتی کشور است. سیدباقر حسینی با اشاره به تصادف‌های وحشتناکی که در این مسیر رخ می‌دهد، گفت: «نیاز است که دولت نگاه ویژه‌ای به تسریع در تکمیل این بزرگراه داشته باشد. همچنین با توجه به بحث ترانزیت کالا از چابهار به میلک مشکلاتی را نیز ماشین‌های ترانزیتی ایجاد کرده‌اند.» این عضو مجمع نمایندگان استان مشکلات این منطقه را به «مثنوی هفتاد من» تشبیه کرد و گفت: «البته عمده معضلات، اشتغال و راه‌های ارتباطی است.»

متأسفانه در کشوری مانند ایران که صادرات نفت به‌صورت گسترده انجام می‌گیرد نیز مردمانی هستند که از این نعمت محروم‌اند. از جمله این مردم، استان سیستان‌وبلوچستان است که نه‌تنها شهرها و روستاهای این استان گازکشی نشده است، بلکه تنها مرکز استان در کشور نیز هست که گازرسانی به آنجا انجام نشده است.

سیدباقر حسینی با یادآوری اینکه استان سیستان‌وبلوچستان از یک طرف به آب‌های آزاد راه دارد و از طرف دیگر با دو کشور پاکستان و افغانستان همسایه است، گفت: «این عوامل باعث شده تا سیستان یک نقطه حساس و مهم کشورمان باشد و رهبر معظم انقلاب نیز از سیستان به‌عنوان «تنگه احد جمهوری اسلامی» نام می‌برند.» حسینی با اشاره به این نکات یادآور شد: «این استان به لحاظ خدمات رفاهی نیز محروم‌ترین استان است. در مسائل بهداشتی، مهاجرت و اعتیاد وضعیت مناسبی نداریم که عامل اصلی اعتیاد در منطقه، فقر است.» نماینده زابل تأکید کرد: «این وضعیت خوشایندی برای کشور ما قلمداد نمی‌شود.»

این نماینده مردم استان سیستان‌وبلوچستان به خدمات ارزنده‌ای که در بحث بهداشت و درمان ارائه شده است اشاره کرده و گفت: «متأسفانه به دلیل طوفان‌های شن و ماسه، بیماری سل، بیماری‌های ریوی و چشمی مردم را تهدید می‌کند. آمارها بیانگر این است که در بخش سیستان بیماری‌های ریوی و سل مقام اول کشور و حتی بسیاری از کشورهای دنیا را داراست. البته شرایط در بخش بلوچستان کمی بهتر از بخش سیستان است، اما باز هم منطقه محروم است.»

هر چند طبق آمار موجود، جمعیت کپرنشینان این استان نسبت به گذشته کاهش چشم‌گیری داشته است اما این کاهش در منطقه بلوچستان کمتر مشاهده می‌شود. نماینده مردم زابل معتقد است: «در بحث محرومیت‌زدایی باید یک عزم جدّی را از دولت شاهد باشیم. قوانین دست‌وپا گیر باید کنار گذاشته شود تا اشتغال بیشتری ایجاد شود. دولت برای برقراری امنیت در کشور نیز باید به سیستان توجه كند.»

حسینی اظهار امیدواری کرد دولتمردان در بحث اعتبارات ماده ۱۸۰ و کمک به محرومیت‌زدایی، توجه بیشتری داشته باشند و تلاش کنند هرچه سریع‌تر با حمایت بیشتر، مشکلات برطرف شود. وی از اقدامات سپاه برای محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال نیز قدردانی کرده و تصریح کرد: «ایجاد اشتغال کمیته امداد برای خانواده‌های تحت پوشش خود نیز جای تشکر دارد.»

نظر شما