شناسهٔ خبر: 119229 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

علی لاریجانی ضمن تایید حضورش در دیدارهای انتخاباتی با ولایتی، مقتدایی و ناطق نوری، گفت:

موضوع نشست چهارگانه، همفکری و تلاش برای حضور افراد کارآمد در انتخابات مجلس دهم است

علی لاریجانی/* رئیس مجلس ضمن تائید خبر ارگان حزب کارگزاران، گفت: مسئله و موضوع این نشست آن بود که چطور می‌توانیم در پروسه انتخابات تلاش کنیم تا افرادی کارآمد و با نگاهی ملی حضور داشته باشند، در این جلسه در این مسائل بحث شد.

«نماینده» - علی لاریجانی رییسه مجلس شورای اسلامی امروز - سه شنبه ۱۰ آذر- در نشست خبری با حضور رسانه های داخلی و خارجی ضمن عرض تسلیت به مناسبت اربعین حسینی و ادای درود به روح شهید مجلس مرحوم آیت الله مدرس گفت: ایشان در مبارزه راه درست را به ملت ایران نشان دادند، امیدوارم همکاران ما در مجلس این دوره تلاش کرده باشند همین روش را دنبال کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: مجلس در دو بعد تقنین و نظارت عمل کرده است که بیان آن در دقایقی کوتاه امکان پذیر نیست، بحث نظارت متنوع است چرا که می‌توان این موضوع را در کمیسیون‌ها و در مجامع در سطح استانی و ملی دنبال کرد.

نظارت نمایندگان در شوراهای کلان ملی از نگاه رسانه ها مغفول مانده است

لاریجانی در ادامه تصریح کرد:عضویت نمایندگان در شوراهای کلان ملی بخشی از نظارت مجلس است تصور می‌کنم نظارت نمایندگان در این شوراها از نگاه رسانه‌ها مغفول مانده است. در بخش کمیسیون‌ها نیز نظارت صورت می‌گیرد که نمایندگان تلاش می‌کنند با عضویت در کمیسیون‌ها و با استناد از مواد آئین نامه داخلی بعد نظارتی مجلس را دنبال کنند.

وی ادامه داد:همچنین از سوی دیوان محاسبات و کمیسیون اصل ۹۰ نظارت از سوی مجلس صورت می‌گیرد اما به نظر می‌رسد سوال و استیضاح در رسانه‌ها بیشتر مطرح می‌شود اما مقدار بیشتری از نظارت مجلس در روندی انجام می‌گیرد که با عضویت نمایندگان در شوراهای منطقه‌ای و ملی صورت می‌گیرد.

ارائه ۶۰۰ طرح و لایحه در مجلس نهم/۲۰۰ طرح و لایحه به قانون تبدیل و ابلاغ شده است

لاریجانی در تشریح فعالیت مجلس نهم گفت: در بخش تقنین تا حدود ۶۰۰ طرح و لایحه در قوه مقننه ارائه شده است که مسیر بررسی خود را در کمیسیون‌های مختلف طی می‌کند، همچنین نزدیک به ۲۰۰ طرح و لایحه به قانون تبدیل و ابلاغ شده است که اکثر آن ها مربوط به حوزه حقوقی و قضایی که قوانین مادر محسوب می‌شوند از جمله قوانین مجازات اسلامی و آئین دادرسی. برخی دیگر از این طرح و لوایح بعد اقتصادی دارد مثل قانون بودجه که هرساله در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: برخی لوایح و طرح‌ها در کمیسیون‌ها وجود دارد که باید تدابیری برای بررسی هرچه زودتر آن و تبدیل شدن آن به قوانین اندیشید چرا که روی این طرح ها ساعت ها کار شده از جمله موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی که این کار، کار جدیدی است و باید گفت بررسی آن در کمیسیون مشترک نیز تمام شده و باید در صحن علنی به آن رسیدگی کنیم، همچنین قانون هوای پاک در کمیسیون کشاورزی به اتمام رسیده و باید در دستور کار مجلس در نشست علنی قرار گیرد.

تلاش مجلس نهم برای تصویب طرح ها و لوایح مهم تا پایان دوره فعلی مجلس

لاریجانی در این خصوص خاطر نشان کرد: موارد مهم دیگری نیز در دستور کار مجلس وجود دارد که باید در چند ماه اخیر به تصویب برسد البته بعد از تعطیلات اربعین وارد بحث بودجه خواهیم شد که البته این موضوع را کمیسیون تلفیق دنبال خواهد کرد اما در هیات رئیسه بحث کردیم تا تدابیری اندیشیده شود که تا قبل از پایان مجلس نهم طرح‌ها و لوایح مهم به تصویب برسد چرا که اگر مجلس آینده تشکیل شود این موارد قابل انتقال به دوره بعدی نیست از این جهت باید مکانیزمی برای پایان دادن به این کارها در نظر گرفت.

 نگاه مدرس به مسائل کشور از دریچه ملی بود

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگارشبکه خبر در سالروز شهادت آیت الله مدرس مبنی بر این که آیا نمایندگان ملت ویژگی های مورد نظر دوره نهم را داشته اند و توانسته اند که در رأس امور باشند، گفت:طبعا شهید مدرس ویژگی هایی داشتند که باید با دقت به آنها توجه کرد یکی از خصوصیات وی نگاه به مسائل کشور از دریچه ملی بود.

لاریجانی ادامه داد: وی مسائل را به صورت کلان توجه کرد و این موضوع برای همه نمایندگان امر ممتازی است بنابراین هر چه داشتن افق ملی بلند مدت و فراگیر بیشتر باشد فکر به شهید مدرس نزدیک تر می شود از طرف دیگر مدرس فردی مستقل بود و با شجاعت نگاه خود را پیش می برد و برای مجلس در شرایط های مختلف روحیه مستقل و شجاع بودن امر ممتازی است از این رو مسئله ای که می تواند جایگاه مجلس را ترقی بدهد همین امر است.

وی تاکید کرد: تقرب به حقیقت بسیار برای شهید مدرس جذاب بود از این رو گاهی شخص مدرس را تنها در مسائل جنجالی می بینند اما وی حتی در مسائل اقتصادی نیز نگاه روشنی داشت از این رو آن موقع شهید مدرس درباره وضعیت اقتصادی نیز نظر می داد به ویژه در مسئله واگذاری اقتصاد به مردم که این مشکل هنوز نیز در ساختار اقتصادی ما وجود دارد همچنین نگاه وی به مسائل سیاست خارجی واقع بینانه بود تئوری وی این بود که وی در مقابل ابرقدرت ها باید ایستاد تا کشور از این مسئله عبور کند.

جایگاه به مجلس با فرار و فرود و رفت و آمد دولت ها تغییر نمی‌کند

رییس قوه مقننه هم چنین تاکید کرد: اینکه آیا مجلس نهم در رأس امور بوده است این مسئله موضوعی نیست که در شرایط مختلف تغییر کند زیرا قانون اساسی گفته که مجلس ریل گذار بوده و هیچ جای دیگری نمی تواند این کار را انجام دهد همچنین مجلس می تواند بر قوای دیگر نظارت کند بنابراین جایگاه به مجلس با فرار و فرود و رفت و آمد دولت ها تغییر نمی کند اما می تواند جایگاه آن باشرایط نمایندگان عمیق تر شود این مسئله در موضوعات مختلف متفاوت است به طوری که در مسئله هسته ای مجلس علی رغم بحث های مطروحه در کشور یک نگاه ملی، شجاعانه و عمیق داشت و نمایندگان در این رابطه کار اساسی کرده و کشور را از گردنه عبور دادند.

هیات رییسه مجلس شورای اسلامی مخالفتی با قانون انتشار و دسترسی آزاد بر اطلاعات را ندارد

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال روزنامه همشهری درباره اینکه مجلس در سال ۸۹ قانون انتشار و دسترسی آزاد بر اطلاعات را به تصویب رساند از این رو برخی نمایندگان بااستناد به این قانون خواستار انتشار فهرست سفرهای خارجی نمایندگان شدند اما این موضوع مطرح شد که هیأت رئیسه اجازه چنین کاری را ندارد، گفت: تا آنجایی که من می دانم این مسئله در هیأت رئیسه بحث نشده ما با این موضوع مخالفتی نداریم زیرا مجلس جزء بخش هایی است که مذاکرات و امورات آن کاملا علنی است.

وی هم چنین تاکید کرد: نمایندگان در قالب مأموریت به سفر می روند اما ما مخالف همراهی نمایندگان با وزرا هستیم مگر اینکه اجازه این امر صادر شود از این رو نمایندگان برای مأموریت رفتن از سوی کشور مقصد دعوت شده و در قالب گروه های دوستی و یا کمیسیون های تخصصی سفر کنند.

موضوع اصلی کشور در شرایط کنونی رونق اقتصادی است/کمبود اعتبار در تمامی بخش های کشور وجود دارد نه فقط بخش فرهنگی

لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری شبستان مبنی بر اظهارات شب گذشته رییس مجلس در گفت و گوی ویژه خبری مبنی بر اینکه مدیریت فرهنگی به میزان مورد نظر کشور رشد نکرده گفت: این سوال در نشست خبری دیروز به این صورت مطرح شد که برخی کمبودها در مسئله فرهنگی کشور وجود دارد و من گفتم که این کمبود ها در تمام بخش های مختلف کشور است از این رو زمانی که منابع اعتباری محدود باشد نمی توان به همه بخش ها آن را رساند و در نهایت این کاستی ها بروز می کند.

وی ادامه داد:موضوع اصلی کشور در شرایط کنونی رونق اقتصادی است و این بحث چالشی عمده کشور بوده که مسائلی همچون آسیب های اجتماعی و موضوعات فرهنگی را به دنبال دارد من در نشست خبری دیروز این را مطرح کردم در ۳۰ سال اخیر مدیران خوبی در رسانه ملی، مطبوعات وجود داشته و در آن تردیدی نیست.

رویکرد ایران در قبال آمریکا و رابطه با این کشور بسته به رفتار آن ها دارد

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تلویزیونی فلسطین (الیوم) در خصوص روابط جمهوری اسلامی ایران با آمریکا بوده بعد از اظهارات اخیر آقای روحانی ریاست جمهوری ایران در مصاحبه با یکی از شبکه‌های خارجی مبنی بر این که امکان روابط با آمریکا وجود  دارد، گفت: آنچه که بنا است این است که اگر آمریکایی‌ها رفتاری که نشان دهنده دشمنی با ایران است را عوض کنند رویکرد ایران نیز تغییر می‌کند که این صحبتی است که رهبری نیز به آن اشاره کرده بودند اما امروز ما در رفتار آمریکایی‌ها رفتاری را می بینیم که نشان می‌دهد دشمنی دارند باید به این نکته توجه کرد که تا زمانی که رفتار آمریکا نسبت به ایران از این رو باشد  طبعا همان نکته رهبری جاری و ساری خواهد بود.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگر این شبکه مبنی بر اینکه همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسئله فلسطین کاهش یافته و یا کمرنگ شده گفت: در خصوص کمک‌‌های جمهوری اسلامی به مردم موضوع حمایت از فلسطین موضوعی تاکتیکی برای ایران نیست، این موضوع استراتژیک است و تغییری دفلسطین ر آن مشاهده نمی‌شود. اگر چنین تغییری در برخی رسانه‌ها است تلقی اشتباهی است.

 تلاش مجلس برای تسهیل مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی/مجلس هم در حوزه نظارت و هم در حوزه تقنین به موضوع اقتصاد مقاومتی توجه خوبی دارد

رییس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما موانع بر سر راه  در خصوص اقتصاد مقاومتی و تحقق آن گفت:اقتصاد مقاومتی یک روحی دارد که باید به آن توجه کرد، یکی از راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی این است که به رونق تولید توجه شود و در مجلس هم در بعد نظارت و هم در بعد تقنین به این مهم توجه شده است یعنی قوانینی که ما برای تسهیل کسب و کار داشته‌ایم، اقتصاد مقاومت یک عنوان است، یکی از راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی این است که فضا را برای تولید و سرمایه گذاری در کشور سهل کنیم.

وی ادامه داد: به طور مثال قانونی که در راستای رفع رکود داده شد برای تحقق اقتصاد مقاومتی بود و یا در قانون بودجه برخی از بندهایی که در قانون بودجه وجود دارد نشان دهنده توجه به این مهم است.

لاریجانی همچنین تصریح کرد: باید یک برداشت درستی از اقتصاد مقاومتی داشت یکی دیگر از راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی رونق تولید و اقتصاد مردمی داشته باشیم. مواد و قوانینی که در کمیسیون‌ها در حال بررسی است و اصراری که ما به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی داریم همه در همین راستا است و ما اصرار داریم اشکالاتی که در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی وجود دارد رفع شود و فضای رقابتی در کشور به وجود بیاید. باید برداشت خود از اقتصاد مقاومتی و مولفه‌های آن را بشناسیم. من فکر می‌کنم در مجلس هم در حوزه نظارت و هم در حوزه تقنین به موضوع اقتصاد مقاومتی توجه خوبی شده است و اگر دولت لایحه‌ای در این رابطه داده باشد مجلس رسیدگی کرده.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگر رسانه ملی مبنی بر  برنامه‌هایی در ردیف نهم در دست بررسی است گفت:حتما مسائلی وجود دارد که می‌تواند در زمان‌های دیگر هم انجام شود چه در سطح کمیسیون‌ها و چه در سطح مجلس در حوزه تقنین و نظارت به آن توجه شده است. نظارت بر مجلس یک روندی دارد مثلا نمایندگان در همه شوراهای اداری استان‌ها حضور دارند. حتی نمایندگان در بخش‌های مختلف از جمله شورای پول و اعتبار به عنوان عضو ناظر مجلس در آن‌ها حضور دارند بنابراین نظارت مجلس در تمامی بخش‌ها مشهود است و در بخش‌ها و شوراهای مختلف نظارت مجلس وجود دارد اما شاید مشهود نباشد و در برخی از مسائل که علاج نشود شاید موضوع به سوال، تذکر و استیضاح برسد.  

ترافیک طرح ها در اواخر مجلس / درخصوص جرم سیاسی نیز لایحه‌ای ارائه نشد

لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه شرق مبنی بر اینکه  هنوز تعریفی برای جرم سیاسی ارائه نشده است و بیش از یک‌سال و نیم از مطرح شدن طرح جرم سیاسی می گذرد و اینکه درباره طرح‌هایی مانند حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر یا قوانین استخدامی چقدر هزینه شده و دستاورد آنها چه بوده است، گفت:مسائلی که در مجلس تصویب می‌شود، چیز پنهانی نیست، زیرا از رادیو پخش می‌شود و رسانه‌های دیگر نیز آن را انعکاس می‌دهند.

وی ادامه داد: درخصوص جرم سیاسی نیز لایحه‌ای ارائه نشده و فکر می‌کنم طرحی درخصوص جرم سیاسی چند ماهی است که در نوبت بررسی قرار گرفته و این را آقای رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی می‌داند. البته قبول دارم در اواخر فعالیت دوره نهم مجلس ترافیکی از طرح‌ها که کمیسیون‌ها روی آنها کار کرده‌اند وجود دارد، اما این موضوع نیز از طرح‌های اولویت‌دار است.

لاریجانی تاکید کرد: وقتی قانونی در مجلس تصویب می‌شود باید حدود دو الی ۳ سال از اجرای آن بگذرد تا بتوان درخصوص آن ارزیابی انجام  داد. همچنین بعد از تصویب قانون در مجلس آیین‌نامه‌های آن قانون باید در دولت تصویب شود. البته در برخی از موارد براساس نظرسنجی‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.

 اهتمام مجلس به موضوع هوای پاک/۹۰ درصد بوجه صرف فعالیت‌های جاری می‌شود

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ خبرنگار رادیو تهران درباره  مشکل وارونگی هوا در تهران گفت:در مجلس روی طرح هوای پاک خیلی کار شده است، اما مشکل هوای آلوده تهران به یک معضل تبدیل شده و وقتی از شهرداری در این‌خصوص سوال می‌شود، می‌گوید که دستگاه‌های دیگر نیز مسئول هستند و دستگاه‌های دیگر نیز همین موضوع را عنوان می‌کنند. این در حالی است که در طرح هوای پاک وظایف دستگاه‌های در این‌خصوص مشخص شده است و این طرح در اولویت‌های بررسی قرار خواهد گرفت یا از طریق اصل ۸۵ موضوع حل می‌شود.

وی افزود: سالم‌ کردن هوای تهران امکانپذیر است، البته در این راستا باید سرمایه‌گذاری لازم انجام شود و به حمل و نقل ریلی بیشتر توجه شود و کارخانجات داخل شهر به بیرون از شهر منتقل شوند.

لاریجانی تصریح کرد: باید توجه داشت در شرایطی که ۹۰ درصد بوجه صرف فعالیت‌های جاری می‌شود، فضای تنفس کارهای عمرانی کم است، بنابراین سیستم اداری کشور به تغییر ماهوی نیاز دارد و در دولت باید چابک‌سازی صورت گیرد تا منابع بازگردد. البته اگر اگر موضوع هسته‌ای رو به جلو پیش رود، دست دولت درخصوص اختصاص منابع بازتر می‌شود.

 پرونده هسته ای ایران با نتیجه نهایی شورای حکام تعیین تکلیف می شود نه اظهارات آمانو

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره اظهارات آمانو پیرامون گزارش سفید و سیاه آژانس درباره فعالیت هسته ای ایران گفت:نکته‌ای که آمانو گفته است چیزی عجیبی نیست که رسانه‌ها به آن پرداخته‌اند، زیرا درخصوص خیلی از کشورها این عبارت به کار گرفته می‌شود، زیرا پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کنند، بنابراین معمولا این عبارت را به کار می‌برند که خیلی نگران‌کننده نیست. اما در مورد مطرح کردن گزارش سیاه و سفید این عبارات خیلی مورد توجه ما نیست. بلکه مهم نظر شورای حکام است و به طور طبیعی گزارش آمانو با شورا بده‌بستان‌هایی دارد، اما نتیجه نهایی با شورای حکام است.

وی ادامه داد: مسئله مهم این است که آنان اعاهایی درخصوص فناوری هسته‌ای مطرح کردند که اسناد خیلی قطعی نداشتند و در بحث‌های آژانس به آنها پاسخ داده شد و ما در مذاکرات هسته‌ای به این نتیجه رسیده‌ایم که موضوع باید حل شود و این جزئی از تعهدات آنان بوده است. امیدوارم شورای حکام و ۱+۵ به وظایف خود عمل کنند.  

 در بحث برخورد با مفاسد اقتصادی مشکل کمبود قانون نداریم

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری میزان درباره  ارزیابی از مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت:مشکل کمبود قانون وجود ندارد و اگر نقصی در قانون وجود دارد باید مطرح شود چرا که در حال حاضر در محاکم قضایی به این پرونده ها رسیدگی می شود و براساس قانون حکم صادر می شود بنابراین کمبود قانون وجود ندارد.

وی ادامه داد: تلاش می کنیم که انباشتی از قانون ایجاد نشود معاون قوانین مجلس مسئولیت این را بر عهده دارد که قوانین را بررسی و آراسته کند تا مانع انباشت قوانین شویم اما  اینکه می گویند کمبود قانون وجود دارد باید دقیق گفته شود در چه مواردی چنین موضوعی احساس می.

لاریجانی خاطر نشان کرد: یکی از طرح های مهمی که مجلس در دو سال اخیر پیگیری کرده است سازمان مبارزه با مفاسد است چرا که ما شاهد پراکندگی در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی هستیم که این موضوع ایجاد اشکال کرده است. در کشورهای دیگر چنین سابقه ای وجود دارد با این حال باید در موضوع اقتصادی توجه ویژه ای به این مسئله شود چرا که باعث می شود به چرخه رونق اقتصادی و تولید کشور آسیب وارد شود.

کار با دولت فعلی از لحاظ رعایت قانون بهتر از دولت قبل می دانم

رییس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرگزاری ایرنا سوال ایرنا مبنی بر اینکه تعامل کدامیک از دو دولت با مجلس بیشتر و بیشتر بود گفت:باید گفت که روند مشخصی بین تعامل بین مجلس و دولت وجود دارد تأکید می کنم که مجلس وجه مستقل دارد و تلاش دارد در کل روند با دولت استقلال خود را حفظ کند کار با دولت فعلی از لحاظ رعایت قانون بهتر از دولت قبل می دانم بر اساس مصوبات و آیین نامه هایی که دولت در هیأت وزیران تصویب کرده است می توان گفت که در این دولت خلاف قانون کمتر از دولت گذشته رخ داده است البته در موارد نادری خلاف قانون نیز صورت گرفته است با این حال در ارزیابی کلی و از نگاه رعایت قانون دولت فعلی بهتراز دولت قبل بود.

تشریح نحوه نظارت مجلس و کمیسیون امنیت ملی بر روند اجرای برجام/ گفتگوی مجلس شورای اسلامی با شورای عالی امنیت ملی کشور به طور مستمر وجود دارد

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار الاتجاه درباره نقش نظارتی مجلس در بسته شدن پرونده PMDو اینکه تعدادی از زوار ایرانی مرزهای مهران را به سمت عراق بدون داشتن ویزا شکسته اند و موضع رسمی دولت عراق این است که به این دولت خدشه وارد شده است، گفت:در مورد نظارت مجلس باید بگویم که براساس قانون تصویب شده در صحن علنی جایگاه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این زمینه دیده شده است.

رییس قوه مقننه در خصوص این مساله تصریح کرد: براین اساس وزارت خارجه کشور هر سه ماه گزارشی از روند اجرایی برجام به کمیسیون امنیت ارائه می کند همچنین کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی هر ۶ ماه یکبار گزارشی از موضوع برجام به صحن علنی ارائه می کند بنابراین مکانیزم نظارت مجلس در این موضوع دیده شده است باید بگویم که گفتگوی مجلس شورای اسلامی با شورای عالی امنیت ملی کشور به طور مستمر وجود دارد.

وی هم چنین تاکید کرد:  در خصوص موضوع شکسته شدن مرزهای مهران باید بگویم که امسال حضور زوار در مراسم اربعین از ایران سامان یافته بود به طوری که مرزها به طور دقیق مدنظر قرار گرفته بود تا هیچ یک از زوار ایرانی بدون پاسپورت و ویزا وارد خاک عراق نشوند البته شنیدیم که عده ای در ساعت خاص بدون در نظر گرفتن این قوانین واردخاک عراق شدند البته با آنها برخورد و به آنها تذکر داده شد ولی باید بگویم که به طور جدی از طرف ایران موضوع پاسپورت و ویزا پیگیری شده است.

مسائل انتخابات هنوز شکل عملیاتی به خود نگرفته است

لاریجانی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه برخی اصلاح طلبان و جریان‌های سیاسی قرار است که در راستای انتخابات با شما ائتلاف بکنند گفت:من نیز این موضوعات را در رسانه‌ها شنیده‌ام و چیزی بیشتر از آن نبوده است. البته هنوز مسائل انتخابات شکل عملیاتی به خود نگرفته اما یک سری تشکل‌ها به صورت سنتی در شهرها هستند از این رو در کل ساختار انتخابات بیشتر نماینده محور بوده و به صورت حزبی نیست و مانند ریاست جمهوری نیز نبوده است.

وی تاکید کرد:من در این رابطه نمی‌گویم که این مسئله خوب است اما وضع فعلی این بوده و هنوز تشکل‌ها و جریان‌های حزبی در این حوزه فعال نشده‌اند البته به وحدت نرسیدن آن ها دلایل مختلفی دارد.

پاسخ لاریجانی به دیدار چهارگانه با "ولایتی، مقتدایی و ناطق نوری"

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا  درباره دیدار چهارگانه با  ولایتی، مقتدایی و ناطق نوری و اینکه این دیدار می‌تواند سرمنشاء جدیدی در اصولگرایان باشد، گفت:البته ما جلسه‌ای داشتیم و این موضوع خلاف نیست و مسئله و موضوع این نشست نیز آن بود که چطور می‌توانیم در پروسه انتخابات تلاش کنیم تا افرادی کارآمد و با نگاهی ملی حضور داشته باشند. در این جلسه در این مسائل بحث شد و ما یک همفکری در این زمینه داریم.

وی ادامه داد:اگر به شرایط کشور نگاه کنیم آنچه که به ملت ایران عزت می‌دهد این است که ما ظرفیت‌های کشور را در حوزه‌های مختلف بارور کرده و خلل‌ها و نواقص را رفع کنیم. البته در مسائل منطقه‌ای و بین المللی داهیانه عمل کرده اما در مسائل اقتصادی مشکلات زیادی داریم. از این رو توجه ما در این مجموعه این است که افرادی کارآمد حاضر شده تا به این موضوعات مهم بپردازند.

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگر این خبرگزاری درباره مشکلات و موضوعات اخیر پیش آمده برای برگزاری همایش اصلاح طلبان برگزار شده و این دغدغه وجود دارد که یک فضای امنیتی در ایام تبلیغات انتخابات به وجود بیایدف گفت:

البته این مسائل و حوادث تنها منحصر به اصلاح طلبان نبوده و شما موضوعات و مسائل مرتبط را می‌دانید، از این رو قطعا اینگونه رفتارها نادرست بوده و وزیر کشور هم مامور پیگیری آن شده است.

اصولگرایی حرف حساب است و اصلاح طلبی شعار خوبی است

لاریجانی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگارخبرگزاری تسنیم مبنی بر این که که در کدام یک از جرگه جریان‌های سیاسی اعم از اصلاح طلبان، اصولگرایان و اعتدالیون قرار دارید، گفت:به نظر من این مسئله تقسیم بندی دقیقی نیست، زیرا اصولگرایی یک حرف حساب است و افراد براساس یک مشی دقیق عمل کرده و برای حرکت سیاسی اصولی قائل می‌شوند از طرفی دیگر اصلاح طلبی هم شعار خوبی است، به طوری که انسان براساس شرایط اصلاحاتی را صورت می‌دهد، اما قطعا هیچ یک از این شعارها غیر فضیلت نیست و شعار اعتدال هم به همان گونه است.

وی تاکید کرد: همچنین این تابلوها به صورتی نیست که افراد دیگر این ویژگی‌ها را نداشته باشند از این رو شاهد بودیم که از اول انقلاب تاکنون این آرم‌ها رنگ عوض کرده به طوری که در این دوران شاهد بروز چپ، راست، اصلاح طلبی و اصولگرایی بوده ایم.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد:آنچه که ما در این رابطه فکر می‌کنیم این است که ویژگی یک فرد سیاسی در ایران بوده که با تقوا بوده و به عهد خود پایبند بوده، صاحب مسلک و دارای اصول باشد.

تابلوهای سیاسی کشور بی معنا نیست اما باید به عملکرد افراد توجه کرد

لاریجانی در ادامه درباره تقسیم بندی های سیاسی گفت:در نظام جمهوری اسلامی ایران قطعا داشتن یک نگاه فراگیر مهم است زیرا مسائل فعلی در کشور معادله یک مجهولی نیست، از طرفی دیگر ما در شرایط کنونی با مسائلی مانند آسیب‌های اجتماعی و موضوعات منطقه‌ای و بین المللی مواجه هستیم که معادلاتی سه مجهولی دارد. از این رو کسانی که خطی و یک وجهی نگاه می‌کنند مشکلات را حل کنند، بلکه این افراد گاهی اوقات موجب افزایش مشکلات می‌شوند بنابراین داشتن ظرفیت‌های ذهنی برای مواجه با این مسائل بسیار ضروری است.

وی افزود:همچنین افراد باید در امور خود کاربلد بوده و به وظایف خود وارد باشند، از این رو من وقتی با مردم مواجه می‌شوم می‌بینم که در میان آن ها افراد نخبه و با ظرفیت‌های مناسبی وجود دارد که باید از آن‌ها استفاده کرد.

رییس قوه مقننه تصریح کرد:من در رابطه با تابلوهای سیاسی در کشور نمی‌گویم که معنا ندارد اما نباید به عناوین توجه کرد و وضعیت و عملکرد افراد مهم است.

اموال کسی نیستیم که ما را مصادره کنند

لاریجانی درباره این سوال که  در شرایط کنونی اصلاح طلبان، شما و آقای ناطق نوری را به نفع خودشان مصادره می‌کنند آیا این مسئله واقعیت دارد، خاطر نشان کرد: ما اموال کسی نیستیم که ما را مصادره کنند از این رو افراد با فکرشان شناخته می شوند.

آذربایجان کشور دویت و برادر ایران است/ ابراز تاسف از مسائل پیش امده بین دو کشور روسیه و ترکیه

لاریجانی هم چنین در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری آذربایجان درباره با روابط دو کشور ایران و آذربایجان گفت: خوشبختانه روابط ما با جمهوری آذربایجان دوستانه بوده و این کشور برادر و همسایه ما است. البته من شنیده‌ بودم که برخی سایت‌ها در این رابطه شیطنت‌ کرده و اخبار و موضوعاتی را منتصب به ایران می‌کنند.

وی افزود:از طرفی دیگر ما در رابطه با حوادث اخیر میان ترکیه و روسیه بسیار متاسف بودیم زیرا ترکیه و روسیه دو کشور همسایه ما بوده، اما به خاطر برخی بی‌سلیقه‌گی ها و بی‌توجهی ها دچار تنش شده‌اند از این رو به نظر من این تنش‌ها و اختلاف‌ها به نفع مبارزه با تروریسم نیست، از این رو کشورها باید با روشی عاقلانه برای مبارزه با تروریسم هم راستا شوند.  

 تشکیل مجلس جوانان کاری سمبلیک و خوب در وزارت آموزش و پرورش است

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری جوان تشکیل مجلس جوانان به عهده شورای عالی جوانان است اما مرکز پژوهش های مجلس گویا به این موضوع ورود کرده است، تصریح کرد:

وی افزود: چیزی من در این باره نشنیدم و طرحی در این باره ارائه نشده است تشکیل مجلس جوانان کاری سمبلیک در وزارت آموزش و پرورش است که طرح آن در آموزش و پرورش مطرح شده که تمرین خوبی است و اگر این تمرینی برای ورود به اجتماع باشد خوب است.

توضیح لاریجانی درباره تشکل جمعیت رهروان

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری مهر درباره تشکیل جمعیت رهروان گفت:اینکه فراکسیون رهروان در حال مذاکره است تا تشکلی داشته باشد تأیید می کنم که به دنبال این فکر هستند این ظرفیتی برای انجام کارهای سیاسی در کشور است اما اینکه ما با چند نفر مذاکره داشته ایم بحثی است که در واقع یک فکری را مطرح می کند و به معنای آن نیست که این افراد عضو رهروان هستند بلکه یک فکری را برای حرکت سیاسی کشور پیگیر هستند ممکن است رهروان هم از آن استقبال کنند.

وی افزود: بزرگان نظام هم نه به معنای هدایت البته هدایت به هر شکلی وجود دارد آنها هستند که فکری را ارائه بدهند در خصوص اینکه چه افرادی عضو فراکسیون هستند کسانی که اعلام شده اند عضو هستند ما چیز پنهانی نداریم.

ایران حامی حرکت انتفاضه است

رییس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرنگار  خبرگزاری قدس درباره آینده انتفاضه گفت:حرکت امیدوار کننده ای که رهبر معظم انقلاب نیز به آن توجه کردند انتفاضه فلسطین از بخش های امیدوار کننده حرکت های توده ای است و مجلس هم از آن حمایت می کند.

مجلس همیشه در راس امور است/ همسایگان در دیپلماسی ایران جایگاه مهمی دارند

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره اظهارات اخیرا محسن هاشمی مبنی بر اینکه وی نقل کرده بود" زمانی که پدرم رئیس مجلس بود، آن زمان مجلس در رأس امور قرار داشت" گفت:لزومی ندارد درباره هر موضوعی اظهارنظر کنم، اما مسئله این است که مجلس در جایگاه رفیعی قرار دارد که می‌تواند بخش‌های مختلف را روی ریل بگذارد و این مربوط به یک زمان خاص نیست و این جایگاه در قانون اساسی برای مجلس در نظر گرفته شده است.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه الکویت درباره تلاش ایران پس از برجام برای تقویت روابط با کشورهای غربی تصریح کرد:همیشه یکی از اولویت‌های ما ارتباط با همسایگان و کشورهای اسلامی است، زیرا همسایگان در دیپلماسی ایران جایگاه مهمی دارند و جزئی از اولویت‌های سیاست خارجی محسوب می‌شوند.

در مجلس هشتم در تاریخ جمهوری اسلامی ایران برای اولین‌بار از رئیس جمهور سوال شد

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اعتماد درباره کوتاهی مجلس هشتم در قبال دولت نهم و دهم از بعد نظارتی گفت:از رئیس جمهور در مجلس سوال پرسیده و چند وزیر استیضاح شدند. همچنین چند تحقیق و تفحص به قوه قضائیه ارسال شد و در تاریخ جمهوری اسلامی ایران برای اولین‌بار از رئیس جمهور سوال شد،

وی ادامه داد: اما اینکه عنوان می‌کنید اثر نداشت، بحث دیگری است. ما آنقدری که درخصوص مسائل متوجه می‌شدیم عمل می‌کردیم، مشکل این بود که برخی اوقات از برخی مسائل اطلاع نمی‌یافتیم.

رییس قوه مقننه تصریح کرد: در حال حاضر نیز دیوان محاسبات گزارشاتی را ارائه می‌دهد که تازه متوجه می‌شویم چه رخ داده است که بسیار مهم بوده و در حال پیگیری است، زیرا برخی از امور تخلف است و قوه قضائیه باید رسیدگی کند.

کم توجهی دولت قبل به قانون روشن است/ مجلس تا جایی که می توانست مانع تخلفات شد

وی افزود: اینکه در دولت قبل به قانون کم‌توجهی شده روشن است و برخی از مصوبات هیات وزیران نیز خلاف قانون بود و آنقدری که ما اختیار داشتیم عمل می‌کردیم و حتی این موضوعات در روزنامه رسمی نیز ارجاع داده شد و تا آنجایی که مجلس می‌توانست مانع برخی از تخلفات می‌شد.

لاریجانی تاکید کرد: در ماه‌های آخر فعالیت دولت گذشته، گفت‌وگوهای شدیدی بین دولت و مجلس وجود داشت، به دلیل اینکه مجلس مخالف برخی کارها بود و تا جایی که توانست جلوی کار خلاف را گرفت.

وی ادامه داد: همچنان که قبلا بیان کردم در مجلس از ابزارهای سوال، تحقیق و تفحص، استیضاح و سوال از رئیس جمهور استفاده شد، ‌ اما باید توجه داشت که ما نیروی نظامی یا اطلاعاتی نداریم زیرا کار مجلس تفنین و نظارت است و اگر مجلس به مسائلی نپرداخته است، ‌ باید به صورت جزئی به آن اشاره شود.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد:دیوان محاسبات گزارشات تفریغ بودجه را به صورت مرتب ارائه می‌داد و در مستشاری دیوان محاسبات به گزارشات رسیدگی شده و حتی برخی از وزار محکوم شده‌اند.  

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه وقایع اتفاقیه درباره  برهم زدن نشست های مجوزدار و رویه مجلس در قبال قائله قم  گفت: چه کار باید می کردیم مجلس بررسی و گزارشی ارائه کرد و باید دادگاه ویژه روحانیت پیگیری می کرد البته از نگاه من لزومی نداشت که شکایتی صورت گیرد چرا که علاقه نداشتم بحث را شخصی دنبال کنم.

وی تاکید کرد: وزیر کشور گفته است در حال رسیدگی به این موضوع است و زمان زیادی از این حوادث نگذشته است اجازه دهید اول بررسی کنند سپس پیگیری کنیم.

 فناوری هسته ایران پس از چالشی دوازده ساله تثبیت شد

لاریجانی درباره سوال خبرگزاری  آنا مبنی بر  موضع گیری های صورت گرفته درباره مساله هسته ای علیه رییس مجلس و  تأثیر آن بر انتخابات پیش رو گفت: ما از عمل خود دفاع می کنیم مجلس در موضوع هسته ای تصمیمی گرفت که توجه کامل به آن داشت.

وی ادامه داد: موضوع هسته ای چالش ۱۲ ساله بود و تلاش ما این بود که در شرایطی که فناوری هسته ای ایران حفظ و تثبیت می شود تحریم ها لغو شود سانتریفیوژها در حد  قابل قبولی کار می کند در بحث توسعه ایران نیز پیشرفت کرده است و روال کار غنی سازی انجام می شود مذاکرات سیاسی هسته ای در شرایطی صورت گرفت که غربی ها خواهان آن بودند چرا که ما به لحاظ جایگاه در موضوع هسته ای پیشرفت اساسی داشتیم.

سند برجام حاصل ۳ سال کار مستمر است

لاریجانی با بیان این که  برای این مذاکرات سه سال زمان گذاشتیم، گفت: مسیر مذاکرات در شورای عالی امنیت مورد بحث قرار می گرفت و هر کجا احساس کردیم مسیر درست نیست برای تغییر آن تلاش کردیم نمونه آن این بود که ۲ ماه شاهد توقف مذاکرات بودیم اما برخی تصور می کنند سند برجام براساس بحث های کلی آماده و تصویب شد در شرایطی که ۳ سال روی آن کار مستمر انجام شد و کارشناسان در تمام مسائل بحث کردند جمع بندی هایی صورت گرفت تا در نهایت به فناوری هسته ای ایران لطمه واردنشود اما تحریم ها لغو شود.

طرف غرب وعده خود را عمل نکند باید در صحنه بین المللی پاسخگو باشد

رییس قوه مقننه تصریح کرد: برخی می گویند که نباید این موضوع رخ می داد آنها باید توضیح دهند که چطور می توانستند تحریم ها را لغو کنند و لازم است راه حلی ارائه کنند اما برخی مناقشات درباره کیفیت برداشت تحریم ها باید در نظر گرفت که رفع تحریم ها کار مهمی بود.

برجام در مجلس رد می شد، کارنامه جالبی در حوزه دیپلماسی برای جمهوری اسلامی ایران باقی نمی ماند

لاریجانی با بیان این که  ایران به تعهدات خود عمل می کند گفت: اگر طرف غرب وعده خود را عمل نکند باید در صحنه بین المللی پاسخگو باشد و در موضوع برجام تلاش شد تا منافع ملی کشور حفظ شود.

وی ادامه داد: برخی می گویند باید برجام در مجلس رد می شد اما باید دید که اگر این مسئله بعد از ۳ سال مذاکرات رد می شد چه اتفاقی برای کشور می افتاد قطعا کارنامه جالبی در حوزه دیپلماسی برای جمهوری اسلامی ایران باقی نمی ماند و  برای طرف مقابل سوال می شد که چرا بعد از ۳ سال مذاکره این موضوع در مجلس رد شد.

لاریجانی همچنین خاطر نشان کرد: آنها برای بعد از رد برجام نیز تعریف هایی داشتند تعریف کرده بودند که اگر مذاکرات هسته ای به نتیجه نرسد چه وضعیتی برای حوزه نفت کشور ایجاد می شد در موضوع بررسی برجام باید تمام نگرانی ها از جمله وضعیت اقتصادی کشور نیز مدنظر قرار می گرفت بنابراین در مجلس موافقت شد که بین سناریوهای مختلف از جمله اینکه مجلس موضوع برجام را بررسی نکند این نگاه مورد قبول قرار گرفت که برجام برای اطمینان بخش بودن در قوه مقننه برررسی شود.

در کلیت کشور تصویر هماهنگی درباره برجام وجود دارد

وی ادامه داد: بعد از آنکه رهبر معظم انقلاب بیانیه ای صادر کردند مشخص شد که ایشان در تمام بندهای خود به مصوبه مجلس تأکید داشتند و همچنین برجام را تأیید کردند بنابراین کلیت کشور تصویر هماهنگی در این زمینه به وجود آوردند آن مصوبه مجلس برای این بود که طرح هایی که در برجام وجود دارد را مورد بررسی قرار دهد اعتقاد دارم که نمایندگان مجلس در موضوع برجام تصمیم تاریخی گرفتند.

طرح موضوع تحمیل برجام به رهبری سبک و جسارت آمیز است/حضور رهبری در برخی جلسات شورای عالی امنیت ملی درباره برجام

لاریجانی درباره سوال خبرنگار آنا مبنی بر این که برخی قصد دارند با تخریب شما و دولت عنوان کنند که موضوع برجام به مقام معظم رهبری تحمیل شده است، گفت:این حرف سبک و جسارت آمیز است. رهبری شخصیتی است که در مسائل بین المللی نگاه نافذ و دقیقی دارند در سی وچند سال ا خیر در موضوع سیاست خارجی فردی را مانند رهبری ندیده ام که چنین پختگی و نگاه نافذی داشته باشند.

وی در این خصوص ادامه داد:  در موضوع هسته ای جلسات متعددی در شورای عالی امنیت انجام می شد که برخی از آنها در حضور ایشان صورت می گرفت بنابراین نباید عنوان کرد که این موضوع به ایشان تحمیل شده است آن هم در شرایطی که وقتی مقام معظم رهبری به صحبت تلفنی رئیس جمهور ایراد می گیرند حتما اگر نگاهی به برجام داشتند نظرشان را اعلام می کردند.

لاریجانی تصریح کرد:  به خاطر دارم که در زمان امام خمینی نیز عده ای چنین تلاش هایی را داشته اند اعتقاد دارم این موضوعات نه به امام و نه به رهبری قابل انتصاب است چرا که ایشان در مسائل استراتژیک هدایت گر خوبی هستند هم در موضوع هسته ای و هم در موضوعات منطقه ای.

هنوز برای انتخابات تصمیم نگرفته ام

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرگزاری نسیم درباره حضور در انتخابات آتی از تهران یا قم گفت: هنوز برای انتخابات تصمیم نگرفته ام.

بین دولت و مجلس جنگی وجود ندارد/جهت گیری دولت فعلی در مسائل اقتصادی مناسب است

وی ادامه داد: مجلس از ویژگی خاصی برخوردار است و تلاش دارد که با دولت روابط برادرانه داشته باشد چرا که بین ما جنگی وجود ندارد اما وقتی تخلفی صورت می گیرد نمی توانیم بگوییم تخلفی نشده است برداشت من در موضوع هسته ای که سال ها دستی بر آتش داشتم این است که حل و فصل برجام اتفاق خوبی است.

لاریجانی هم چنین تاکید کرد: نظر من تنها در دولت فعلی نیست چرا که طرح مذاکرات یک سال و نیم پیش از روی کار آمدن دولت روحانی مطرح شد و من همان زمان در شورای عالی امنیت گفتم در شرایطی که به جایگاه مناسبی از لحاظ فناوری و دانش هسته ای رسیده ایم باید نسبت به ختم ماجرای هسته ای ایران اقدام کنیم در آن زمان عده ای مخالف نظر من بودند اما دولت فعلی نگاهی نزدیک تر در این موضوع به ما داشتند.

وی تصریح کرد:در مسائل اقتصادی نیز اعتقاد داریم جهت گیری دولت فعلی مناسبت است اما در برخی کارهای اجرایی و سرعتی مشکلاتی وجود دارد اینکه دولت می خواهد اقتصاد را مردمی کند موافقیم اما اعتقاد داریم که باید سرعت خروج از رکود افزایش یابد و در این موضوع نیازمند تلاش بیشتری از سوی دولت هستیم

رفتار روسیه درباره مبارزه با تروریسم در منطقه را درست می دانیم

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری آناتولی ترکیه درباره مخالف استفاده نظامی برای تامین موقعیت دریای خزر و سکوت در مقابل استفاده روسیه از این دریا گفت:احتیاجی به توافق‌نامه نیست، ما رفتار روسیه در مقابله با تروریسم را درست می‌دانیم و معتقدیم برخی کشورهای منطقه می‌بایست رفتار خود را در مبارزه با تروریسم اصلاح کنند. موضوعی که امروز روسیه در مبارزه با داعش دنبال می‌کند و یا سایر گروه‌های تروریستی را کشورهای اروپایی داشتند، ‌ ما این همه مشکل نداشتیم.

وی تاکید کرد:رفتار روسیه را صحیح دانسته و به آنها کمک می‌کنیم و به همین دلیل هم مسائل سیاسی و یا مسائل عملیاتی، ‌ عملکرد روسیه را مورد حمایت قرار می‌دهیم.

 رابطه ما با قوه قضائیه خوب و برادرانه است

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ایلنا درباره موضوع ممنوع‌التصویری و ممنوع‌البیانی آقای خاتمی براساس اظهارات دادستانی و اینکه آیا قصد دارید که با قوه قضائیه در این‌خصوص صحبت کنید گفت:روابط با قوه قضائیه خوب و برادرانه است. امیدواریم و تلاش خود را می‌کنیم تا انتخابات خوب و پرشوری داشته باشیم که داشتن انتخابات خوب و قوی به نفع کشور است، هر چه ظرفیت انتخابات در کشور قوی‌تر باشد، جایگاه مجلس در صحنه ملی و بین‌المللی بالاتر می‌رود و چه در قوه قضائیه و چه در سایر ارگان‌ها تلاش‌هایی داریم.

 ناطق نوری فرد محترمی است/ نسبت به تخریب ها بی تفاوت نیستیم

لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین درباره تخریب ناطق نوری توسط  برخی از جریان‌های سیاسی تصریح کرد:ما نسبت به این تخریب‌ها بی‌تفاوت نیستیم. ما با  آقای ناطق نوری جلساتی داریم و برای کارهای آینده با وی مشورت می‌کنیم. در موضوعات سیاسی کشور همچنین  مشورت می‌کنیم، اما گاهی در کشور این مسائل رخ می‌دهد که یک مقدار آن طبیعی و به خاطر اختلاف نظرات است اما مقداری از آن غیرطبیعی است و گاهی تهمت و بداخلاقی است که این جای تعجب دارد.

وی تاکید کرد: گاهی نقد می‌شود که بنده یا هر کس دیگری که این اشکالی ندارد و آقای ناطق نوری فرد محترمی است و ما حتما از وی حمایت می‌کنیم.

 خرید نفت داعش توسط روس ها صحت ندارد/رفتار روسیه در مبارزه با تروریسم منطقه دقیق و عملیاتی است

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری اولوسال ترکیه دربارخ نقش ایران در میانجیگری میان ترکیه و روسیه چیست و خرید نفت داعش توسط روس ها کفت:روس‌ها که نمی‌توانند نفت داعش را بخرند، بحثی که درخصوص متهم کردن ترکیه و روسیه از سوی یکدیگر به خرید نفت مطرح می‌کنید را نشنیده‌ام اما اینکه روسیه، ترکیه را متهم به خرید نفت داعش کند، را شنیده و عقلانی‌تر می‌دانم. امکانپذیر نیست که روسیه به خرید نفت از داعش اقدام کند و آنها حرف‌هایی را مطرح می‌کنند که جنبه واقعی ندارد.

وی ادامه داد: آنچه که در منطقه مشهود است وجود یک جریان وسیع تروریستی است. با توجه به اینکه جریان‌های وسیع تروریستی که متکثر نیز هستند، در منطقه وجود دارد ائتلاف ۶۰ کشور به‌وجود آمد اما ما هیچ معجزه‌ای از آنها ندیدیم تنها برخی مواضع در عراق و سوریه را بمباران کردند.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اما کاری که روس‌ها می‌کنند، دقیق‌تر و عملیاتی‌تر است و ما رفتارهای روسیه را صادقانه‌تر می‌دانیم و درخصوص انهدام جنگنده روسیه باید گفت این حادثه ناگوار بود و اینکه گفته می‌شود خطا بوده، ‌ بعید می‌دانم، زیرا در صحنه فضا نمی‌توان بدون هماهنگی و رصد کامل کاری انجام داد. تلاش ما این است که این مسئله هر چه سریع‌تر فیصله پیدا کند. باید  دلیل مهمتری برای انهدام جنگنده مذکور آورده شود.

مجلس همواره در لوایح بودجه اعتبارات مناسبی را برای مسائل قرآنی و گسترش معارف دینی اختصاص داده است

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ایکنا درباره عملکرد مجلس در نظارت بر حسن اجرای مصوبات قرانی، سیاسی و اقتصادی گفت:مجلس همواره در لوایح بودجه اعتبارات مناسبی را برای مسائل قرآنی و گسترش معارف دینی اختصاص داده و در رابطه با نظارت نیز شورای انقلاب فرهنگی و کمیسیون فرهنگی مجلس بر حسن اجرای مصوبات مربوطه نظارت می‌کند.

وی تاکید کرد:حال اگر اشکالات و نواقصی در این رابطه وجود دارد به ما بگویید تا ما آن‌ها را پیگیری کنیم البته تاکنون در این رابطه به من گزارشی داده نشده است.

سرمایه گذاری خارجی منافاتی با اقتصاد مقاومتی ندارد

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ترند آذربایجان درباره موضوع پیگیری اقتصاد مقاومتی در ایران با توجه به رویکرد مبادله با خارج  گفت: قطعا ایران برای رونق تولید نیاز به سرمایه‌گذاری به ویژه سرمایه‌گذاری خارجی دارد به ویژه این مسئله منافاتی با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ندارد.

وی ادامه داد:ما مخالف موضوع سرمایه گذاری خارجی نیستیم زیرا ما در آینده به رشد ۸ درصد می‌رسیم و در این رابطه سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی می‌تواند به این مقوله کمک کند. از طرفی دیگر مسئله سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند زمینه را برای صادرات محصولات داخلی فراهم کند که در این رابطه کیفیت دارای اهمیت بسیاری است.

مناطق آزاد در وضعیت کنونی از فلسفه اصلی خود دور شده اند

رییس قوه مقننه درباره رویکرد مجلس برای ایجاد مناطق آزاد در کشور به خبرنگار روزنامه آسیا گفت:دولت اخیرا لایحه‌ای را برای ایجاد چندین منطقه آزاد به ویژه منطقه مهران به مجلس ارائه کرده البته در این رابطه این مسئله و مشکل وجود دارد که مناطق آزاد در وضعیت کنونی از فلسفه اصلی خود دور شده‌اند زیرا هدف اصلی ایجاد این مناطق این بود که مناطق آزاد مقررات ساده‌ای برای جذب سرمایه‌گذاری به ویژه سرمایه‌گذاری خارجی جهت صادرات محصولات داشته باشند اما در شرایط کنونی این مناطق به محلی برای واردات تبدیل شده‌اند.

وی ادامه داد: البته من این مسائل و مشکلات را به آقای ترکان گفته‌ام و وی این مشکلات را قبول دارد زیرا منطقه آزاد برای ورود سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایجاد می‌شود تا در نهایت صادرات صورت گیرد. از این رو ما با اصل ایجاد مناطق آزاد موافق هستیم اما در این رابطه نباید نگاه واردات وجود داشته باشد.  

 بررسی برنامه ششم و بودجه ۹۵ هم زمان در مجلس مشکل است/ موضوع بررسی بودجه اولویت دارد

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگارعصر اقتصاد درباره موضوع بررسی برنامه ششم و بودجه  در مجلس گفت:بررسی همزمان بودجه و برنامه ششم مقداری مشکل است زیرا با توجه به مسیر طبیعی باید ابتدا برنامه ششم مصوب شود تا بتوان بودجه سال آینده را براساس آن تصویب کرد و با توجه به اینکه تا پایان سال انجام این مهم امکانپذیر نیست و باید کمیسیون تلفیق در این‌خصوص تشکیل شود، بنابراین ابتدا موضوع بررسی بودجه اولویت دارد.

وی با بیان این که باید بده‌بستان‌هایی بین کمیسیون‌ها مطرح شود تا بتوان برنامه و بودجه خوبی تصویب کرد گفت:اگر برنامه ششم تا پایان شهریورماه به مجلس ارائه می‌شد که البته در این‌خصوص نیز خیلی تاکید داشتیم، زمینه برای انجام بسیاری از کارها مهیا بود، اما در هر صورت قرار است مجلس از ۱۵ آذر کار بررسی بودجه سال آینده را آغاز کند.

قضاوت درباره ترکیب مجلس دهم زود است

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگر این رسانه درباره ترکیب مجلس دهم گفت: درخصوص ترکیب مجلس دهم نیز قضاوت زود است، بنابراین باید جلوتر برویم، البته اگر صبر داشته باشید نتیجه مشخص خواهد شد.

 نباید نگاه منفی به نتایج تحقیق و تفحص‌ها داشت

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه فرهیختگان درباره علت به سرانجام نرسیدن تحقیق و تفحص‌ها و عدم علنی شدن ان ها گفت: لزومی ندارد فضای کشور تیره و تار شود و شما نیز باید توجه کنید که تفحص از سازمان تامین اجتماعی خوانده شده و قوه قضائیه در حال رسیدگی به این موضوع است، ‌ پس نباید نگاه منفی به نتایج تحقیق و تفحص‌ها داشت. این را لحاظ کنید که تحقیق و تفحص‌ها در مجلس روال خود را طی کرده و نمود بیرونی این موضوع را اصحاب رسانه باید درست و واقعیت‌ها را بگویند.

وی ادامه داد: تحقیق و تفحص‌ها در هیات تفحص‌کننده باید تایید و در کمیسیون مصوب تا در صحن قرائت شود. ممکن است تفحصی نتیجه داده باشد که براساس آن تخلفی صورت نگرفته است.

توضیح رییس مجلس درباره تحقیق و تفحص از بنیاد شهید

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در مجلس در حدود ۴۰ تحقیق و تفحص مطرح شده که ۲۰ مورد از آنها قرائت شده و برخی در حال پیگیری است. در بنیاد شهید نیز همان گروه تفحص‌کننده گویا به نتیجه نرسیده‌اند که موضوع را در کمیسیون به صورت گزارش قرائت کنند و نکته دیگر اینکه در این‌خصوص از داخل مجلس فشاری وجود ندارد، البته ممکن است در گروه تحقیق و تفحص کننده، ‌ اختلاف‌نظرهایی باشد. در خصوص فشارهای بیرونی نیز بنده اطلاعی ندارم.

وی ادامه داد: این را نیز مطلع هستم که در گروه با آقای خجسته اختلاف‌نظرهایی وجود دارد اما وقتی نتیجه تفحص در کمیسیون مطرح شود، موضوع پیگیری خواهد شد. البته تا آنجا که در این‌خصوص اطلاع دارم برخی از مشکلات نیز قابل فهم است و تلاش خواهد شد مسئله تحقیق و تفحص از بنیاد شهید نیز حل شود.

رییس مجلس شورای اسلامی در خاتمه تاکید کرد: نباید فراموش کرد انگیزه‌ای برای مطرح شدن وجود ندارد و در صورت ارائه نتیجه کمیسیون این موضوع به صورت جدی بررسی خواهد شد و  برخی نکات درباره سوءاستفاده‌ها به من گفته شده است.

نظر شما