شناسهٔ خبر: 118980 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نجفی: بستن پرونده PMD در اختیار شورای حکام است نه مدیرکل آژانس

رضا نجفی نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: بستن پرونده PMD در اختیار شورای حکام است نه مدیرکل آژانس، همانطور که موضوع ایران را شورای حکام به نیویورک فرستاد نه مدیرکل.

به گزارش «نماینده»، رضا نجفی سفیر و نماینده ایران ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از پایان نشست فصلی شورای حکام درباره اظهارنظر یوکیا آمانو مبنی بر اینکه ارزیابی نهایی آژانس نه سیاه و نه سفید خواهد بود و پاسخ آژانس به موضوع پی ام دی یا خیر نیست، گفت: اینکه تفسیر گفته مدیرکل مبنی بر اینکه ارزیابی نهایی سیاه یا سفید نخواهد بود را البته خود وی باید توضیح دهد.
نماینده ایران افزود: اما در مجموع می‌توان گفت که چون موضوع به اصطلاح پی ام دی یا مسائل گذشته و حال بسیار پیچیده بوده و برخی از آنها مربوط به سالها پیش می‌باشند، روشن کردن کامل آنها تقریباً غیر ممکن است بویژه که بسیاری از آنها در حد ادعاست. به همین دلیل مدیرکل گفته که نمی‌تواند بله یا خیر بگوید.
نجفی تاکید کرد: البته از دید ما پرونده سفید است و برای تمام ادعاها پاسخ داریم.  
نجفی در مورد اینکه آیا پرونده مسائل گذشته اینگونه بسته می‌شود یا نه، گفت: باید بگوییم که اصولاً مدیرکل فقط گزارش می‌دهد و بستن پرونده در اختیار وی نیست.  
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما وی افزود: بستن پرونده به یک تصمیم توسط شورای حکام نیاز دارد، همانطور که در فوریه سال ۲۰۰۶ وقتی موضوع ایران به شورای امنیت ارسال شد مدیرکل نقشی نداشت و شورای حکام به وی دستور داد به شورای امنیت گزارش دهد.  
به گفته نماینده کشورمان در آژانس، اگر به قطعنامه سپتامبر ۲۰۰۵ شورای حکام در مورد به اصطلاح احراز عدم پایبندی که مبنای ارجاع پرونده از وین به نیویورک شد، نگاه کنید حتی استنادی که به گزارش مدیرکل شده بود مربوط به گزارش سال ۲۰۰۳ مدیرکل بود که چند سال از آن گذشته بود. یعنی اگر قرار بود گزارش مدیرکل مبنا باشد در سال ۲۰۰۳ موضوع ایران به نیویورک ارجاع می‌شد.  
وی افزود: مثلاً در سال ۲۰۰۴ که مدیرکل آژانس از فعالیت‌های مرتبط با سلاح هسته‌ای در کره جنوبی خبر داد، شورای حکام فقط در بیانیه‌اش ابراز نگرانی کرد و بعد از مدتی هم پرونده کره جنوبی را بست.  
نماینده ایران در آژانس تصریح کرد: بنابر این اگر چه گزارش مدیرکل مهم است، اما بستن پرونده از اختیارات اعضاست و نه مدیرکل. از طرفی کشورهای ۱+۵ طبق برجام متعهد هستند که قطعنامه‌ای به شورای حکام با هدف بستن موضوع بدهند.  
وی تاکید کرد: لذا پس از انتشار گزارش مدیرکل هنوز باید تا ۲۴ آذرماه صبر کرد. انتظار این است که این کشورها به تعهدشان عمل کنند. اگر عمل نکنند یعنی اراده لازم برای اجرای برجام را ندارند که در آن صورت ایران نیز تعهدی برای اجرا نخواهد داشت.

نظر شما