شناسهٔ خبر: 118484 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ایران و روسیه بر سر «اسد» مصالحه می‌کنند

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با این ادعا که همه شرکت‌کنندگان نشست وین شنبه هفته گذشته خواستار تشکیل دولتی دیگر در سوریه بودند، گفت: اطمینان دارد ایران و روسیه بر سر رئیس‌جمهوری سوریه مصالحه می‌کنند.

به گزارش «نماینده»، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه در کنفرانس خبری روزانه، به طور مفصل درباره سوریه اظهار نظر کرد.

کربی در آغاز این کنفرانس خبری، به ادعای یک خبرنگار درباره اینکه  بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در مصاحبه‌های اخیر با رسانه‌های غربی با چارچوب زمانی مورد توافق در وین مخالفت کرده اینطور پاسخ داد: «من این اظهارنظرها را دیده‌ام، فقط به شما می‌گویم که وزیر خارجه (آمریکا) بعد از آمدن از وین احساس کرد که نیروهای محرک مثبتی در آنجا وجود دارد.»

کشورهای شرکت‌کننده در نشست شنبه هفته گذشته در وین، بیانیه‌ای پایانی منتشر کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است که اعضای «گروه بین‌المللی حمایت از سوریه» توافق کردند نمایندگان دولت و مخالفان سوریه هر چه زودتر برای انجام مذاکرات رسمی تحت نظارت سازمان ملل تا اول ژانویه ۲۰۱۶ تشکیل جلسه بدهند.

این بیانیه همچنین تصریح می‌کند که تا ۶ ماه آینده دولتی موقت در سوریه تشکیل شود و ۱۸ ماه بعد هم انتخاباتی برای تشکیل دولت جدید برگزار شود.

کربی گفت: «بیانیه پایانی توسط تمامی ۲۰ شرکت‌کننده امضا شد و انتظار جان کری (و به اعتقاد ایشان تمامی وزرای خارجه حاضر در آنجا) این است که این چارچوب پیش برود.»

کربی اشاره کرد با توجه به اینکه این فرایند چیزی نیست که آمریکا یا روسیه آن را دیکته کرده باشند، این چارچوب زمانی رعایت خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سپس به سوالی درباره اینکه آیا روسیه و ایران می‌توانند بشار اسد را به موضعی متفاوت از اظهارات مطرح شده‌اش در روز گذشته برسانند، اینطور پاسخ داد: «آنها دو قدرتی هستند که روی اسد و تصمیم‌گیری‌های او نفوذ دارند. و من فکر نمی‌کنم جایی در بیانیه (وین) گفته شده باشد که آنها به طور غیرمستقیم وظیفه دارند اسد را پای میز بیاورند. ما انتظار داریم تمامی طرف‌هایی که روی بازیگران داخلی سوریه نفوذ دارد از آن برای پایبندی به تعهداتشان در این بیانیه استفاده کنند.»

کربی در بخش دیگری از این کنفرانس خبری درباره اینکه آیا بشار اسد تا بعد از انتخابات در قدرت خواهد ماند گفت: «این هنوز مشخص نشده است. نقش دقیق اسد، هنوز مورد بحث است.»

وی همچنین گفت: «اما ما خواستار انتقال به دولتی بدون بشار اسد هستیم و دولتی که نماینده مردم سوریه باشد.»

خبرنگاری دیگر با اشاره به اینکه ایران و روسیه حامی بشار اسد هستند از کربی پرسید: «چه چیزی شما را اینقدر مطمئن می‌کند که روسیه و ایران بشار اسد را قربانی می‌کنند و یا بر سر او مصالحه کنند؟»

کربی در پاسخ گفت: «توجه شما را به بیانیه جلب می‌کنم که ما هفته گذشته بعد از نشست وین صادر کردیم؛ این بیانیه دقیقاً نوع گام‌هایی که ما باید برای رسیدن به انتقال سیاسی در سوریه برداریم مشخص می‌کند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سپس اضافه کرد: «و یادآوری می‌کنم که اگر کنفرانس خبری (وین) را ندیده‌اید لطفا بروید و آن را نگاه کنید؛ می‌بینید که کنار وزیر خارجه کری، استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در سوریه و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه قرار دارند. همه آنها درباره اهمیت پیشرفت در اینجا و رسیدن به این انتقال سیاسی صحبت کردند.»

کربی تصریح کرد: «چیزی که به ما اطمینان می‌دهد این است که روسیه و ایران داخل همان اتاق بودند و ... ما با روسیه در این باره برای مدتی گفت‌وگو کرده‌ایم... و این بیانیه، از زبان همه است؛ همه ۲۰ شرکت کننده لحن موجود در آن را امضا کردند. بنابراین، این آن چیزی است که به ما اطمینان می‌دهد.   این فقط آمریکا نیست که خواستار دولتی پاسخگوتر برای دولت سوریه است. همه حاضران در آن اتاق این را می‌خواستند.»

کربی در ادامه، با وجود این، گفت که نقش بشار اسد، رئیس‌جمهور قانونی سوریه در آینده این کشور هنوز مشخص نیست: «حالا نقش اسد هنوز محل سوال است و باید به آن پاسخ داده شود. ما همه این را می‌دانیم. و هیچ‌جایی در آن بیانیه، و در آن کنفرانس خبری نمی‌بینید که کسی به طور مشخص درباره اینکه نقش اسد در دوره انتقالی چه خواهد بود و او کی کنار می‌رود، صحبتی بکنند. همه اینها چیزهایی هستند که باید تعیین شوند. به همین خاطر است که گام‌های بعدی اینقدر مهم هستند، به ویژه متحد کردن مخالفان.»

نظر شما