شناسهٔ خبر: 118102 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ایران وارد کننده گاز می‌شود!

نفت و گاز43 رئیس HSE شرکت ملی گاز ایران گفت: نصب غیر اصولی دودکش ۷۳ درصد از علت مرگ و میرهای ناشی از گازگرفتی را شامل می شود.

به گزارش «نماینده»، محمد رضا یوسفی پور در یک نشست خبری که صبح امروز که در شرکت ملی گاز ایران برگزار شد با اشاره به اینکه در آستانه پنجاهمین سال تأسیس شرکت ملی گاز ایران هستیم گفت بر اساس مطالعات صورت گرفته در مراکز بین‌المللی در سال ۲۰۴۰ بخش اعظمی از انرژی دنیا به گاز اختصاص خواهد یافت به طوری که حتی آمارهای در حد ۷۰ درصد نیز منتشر می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه کشورهایی ماند آمریکا و چین طی ۲۵ سال آینده به سمت برداشت گاز از منابع غیرمتعارف روی خواهند آورد تأکید کرد: بر این اساس منابع غیر متعارف گازی نقش مؤثری بر انرژی گاز خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه ایالات متحده در صنعت ING تا سال ۲۰۱۸ به ۱۲ میلیون تن تولید می‌رسد گفت: در حال حاضر پایانه‌های وارداتی گاز در آمریکا تبدیل به پایانه‌ةای صادراتی شده و ایران که هم اکنون صادر کننده گاز است اگر نتواند شرایط خود را در مصرف گاز بهبود بخشد تبدیل به وارد کننده گاز خواهد شد.

یوسفی پور با اشاره به اینکه تا ۶۰ سال دیگر ذخایر متعارف گاز در جهان وجود دارد گفت: بخش اعظمی از این ذخایر در اختیار ایران است.

رئیس HSE شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه از سال ۸۲ مسئولیت کنترل به سازمان نظام مهندسی واگذار شد تصریح کرد: اما شرکت ملی گاز ایران وظیفه خود می‌داند تا در خصوص مصرف بهینه گاز فرهنگ سازی کند تا از حوادث ناشی از مصرف جلوگیری شود.

وی با اشاره به آمار تلفات ناشی از مصرف گاز در سال ۹۳ گفت: حدود ۱۵۳۹ حادثه در مصرف گاز داشتیم. که این آمار در سال ۱۳۹۲ به میزان ۱۷۴۴ حادثه بود.

این مقام مسئول در شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر اینکه در سال گذشته عمده حوادث و تلفات ناشی از مصرف گاز به آتش‌سوزی و انفجار مربوط می‌شد خاطر نشان کرد: تنها ۲۲۸ مورد از تلفات مربوط به نشت گاز منو اکسید کربن در هوا بود.

یوسفی‌پور با اشاره به اینکه دودکش ۷۳ درصد از علل ناشی از حوادث گاز گرفتگی، ‌ عدم تهویه مناسب ۱۳ درصد و استفاده از وسایل پخت و پز برای گرم کردن محیط حدود ۵ درصد و نواقص وسایل گاز سوز حدود ۹ درصد از این حوادث را شامل می‌شود.

وی اظهار کرد: بر اساس آمار به دست آمده در سال گذشته خراسان شمالی، سمنان و خوزستان بیشترین حادثه و همدان، ‌خراسان رضوی و کرمان کمترین حادثه را داشته‌اند.

نظر شما