شناسهٔ خبر: 117992 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ظریف: «درِ توبه» برای آمریکا باز است

ظریف وزیر خارجه ایران با بیان اینکه انتظار نمی‌رود که روابط ایران و آمریکا در دوره فعلی وارد مرحله جدیدی شوند، تاکید کرد که «درِ توبه» در اسلام به روی همه باز است.

به گزارش «نماینده»، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه بین من و «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا فهم مشترکی درباره قضایا وجود دارد، افزود: ولی چنین امری سیاست‌های آمریکا را تغییر نخواهد داد و احساس نمی‌کنم که سفر جان کری (به تهران) ممکن باشد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با روزنامه لبنانی  «السفیر»، در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا روابط واشنگتن و تهران وارد مرحله جدیدی شده است، گفت: انتظار نداریم که امور بین ما و آمریکا در آینده نزدیک به این مرحله برسد... ولی «درِ توبه» در اسلام به روی همه باز است.

وی با بیان اینکه مذاکرات ما با آمریکایی‌ها تنها درباره پرونده هسته‌ای بود، از تمایل واشنگتن به وارد ساختن پرونده‌های منطقه به مذاکرات هسته‌ای سخن گفت و علت عدم تمایل تهران به وارد کردن پرونده‌های منطقه‌ای را «بی اعتمادی به آمریکا» و «عدم جدیت واشنگتن به حل مسائل منطقه به خاطر جانبداری‌اش از رژیم صهیونستی» توصیف کرد.

آمریکا تحت تصرف اسرائیل

ظریف آینده رابطه با آمریکا را مرهون چگونگی اجرای برجام از سوی واشنگتن خواند و افزود: باید ببینیم که آیا امکان کاهش بی اعتمادی آمریکا با اجرای توافق هسته‌ای وجود دارد یا خیر ولی تا به امروز مشاهده می‌کنیم که آمریکایی‌ها با وجود همه تلاش‌هایشان، همچنان تحت تصرف رژیم صهیونیستی هستند.

وی مهمترین قضیه خاورمیانه را «آرمان فلسطین» خواند، و با بیان اینکه همه مشکلات این منطقه متاسفانه به مثابه هدیه به رژیم صهیونیستی بوده‌اند، تاکید کرد همه تلاش‌های تهران متوجه داخل منطقه خواهد بود.

آمریکا باید سیاست‌هایش را تغییر دهد

وزیر امور خارجه ایران افزود: آمریکا در حقیقت سیاست‌های اشتباهی در پیش گرفته و این سیاست‌های اشتباه، به رشد تندروی و تروریسم در منطقه و تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی منجر شد. این سیاست‌ها بایستی تغییر کنند. ما احساس می‌کنیم که آمریکایی‌ها باید مواضع خود را تغییر دهند و در نهایت دیر یا زود مجبور به تغییر مواضع و سیاست‌هایشان خواهند شد.

اولویت تهران؛ تقویت روابط با منطقه

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی، قوی‌ترین قدرت خاورمیانه نیست، اولویت سیاست خارجی کشورمان را تقویت روابط با کشورهای منطقه خواند و تاکید کرد: چنین امری به معنی این نیست ما خواستار درگیری با دیگران از جمله آمریکا هستیم... م. ما آماده تقویت روابط با کشورهای منطقه هستیم و گوش و چشم‌هایمان نیز باز  است. تحولات منطقه دردآور است.

چه کسی نفت را از داعش می‌خرد؟

ظریف با اشاره به نقش برخی کشورهای منطقه در حمایت از تروریسم، سئوالاتی مبنی بر اینکه «چه کسی نفت را از داعش می‌خرد؟ و چه کسی پول فروش نفت را انتقال می‌دهد؟ و همچنین چه کسی جبهه النصره و احرار الشام را مسلح می‌کند؟» مطرح کرد ولی نامی از هیچ کشور به میان نیاورد.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۸-۲۶ ۱۹:۴۲جسن 0 0

    آقای ظریف مردم هوشمند و شهید داده را با این جملات سیاه نکنید. لطفا گفتارتان مانند کردارتان باشد شما در کردارتان به سختی به امریکا وابسته شده اید آنوقت در گفتارتان به امریکا نصیحت میکنید که "در توبه" باز است . " یا ایهاالذین آمنوا لم تقولون مالا تفعلون"
                                

نظر شما