شناسهٔ خبر: 117818 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

نمایشگاه مطبوعات متعلق به ارشاد نیست

اشعری مشاور فرهنگی رئیس جمهور سابق ضمن توصیه به مسئولان کشور برای بالا بردن آستانه تحمل خود، تصمیم برخی رسانه‌ها در حضور نیافتن در نمایشگاه مطبوعات را اشتباه توصیف کرد.

به گزارش «نماینده»، علی‌اکبر اشعری معاون مطبوعاتی اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در غرفه مهر در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات، به ارائه نظر و تحلیل خود در مورد نیامدن برخی رسانه‌ها به این نمایشگاه پرداخت و گفت: زمانی که من این مسئولیت (معاونت مطبوعاتی) را داشتم، یکی از مسائلی که خیلی برایمان اهمیت داشت، این بود که آستانه تحمل مدیران ارشد کشور بالا برود یعنی با یک انتقاد و حتی بداخلاقی رسانه‌ای، آنقدر برآشفته نشوند که در سخنرانی‌های خودشان آن را منعکس کنند.

وی ادامه داد: وقتی کسی ردای مسئولیت را بر تن می‌کند، باید پیش‌بینی بکند که این حرف‌ها هم هست و زده می‌شود چون او زیر ذره‌بین و نگاه انتقادی مطبوعات است و باید بداند که همه هم از او تعریف نمی‌کنند و عده‌ای به هر دلیلی یا کار او را ضعیف می‌دانند یا چون رقیب سیاسی او هستند، به انتقاد از او می‌پردازند و لذا باید تحمل شنیدن این حرف‌ها را داشته باشیم. یکی از کارهایی که وزارت ارشاد باید بکند، این است که آستانه تحمل مدیران را بالا ببرد.

اشعری در عین حال در مورد تصمیم برخی رسانه‌ها به عدم مشارکت در نمایشگاه امسال مطبوعات گفت: به نظر من این رسانه‌ها به هر دلیلی هم که تصمیم به حضور نیافتن در نمایشگاه مطبوعات گرفته‌اند، اشتباه کرده‌اند چون اولاً نمایشگاه متعلق به وزارت ارشاد نیست بلکه جایی است متعلق به همه مردم ایران و نمایندگان افکار عمومی که همان اهالی مطبوعات هستند. آنها باید در نمایشگاه حاضر شوند و خود را در معرض دید عموم مردم بگذارند و حرف خود را هم با مردم بزنند، اگر هم خطایی در کار ارشاد یا هر جای دیگر می‌بینند، از مجاری قانونی اقدام کنند؛ یعنی مثلاً دوستان انتقاد دارند که چرا ارشاد به ما یارانه نمی‌دهد، اعتراض خود را به دیوان عدالت اداری ببرند. قهر کردن با رویدادی که جنبه عمومی دارد و همه مردم در آن حضور دارند، کار درستی نیست.

علی اکبر اشعری مدیر پروژه باغ کتاب  همچنین درباره آخرین وضعیت این پروژه، با اشاره به مزیت‌های تپه‌های عباس آباد - که باغ کتاب هم در آن واقع شده است - از نظر دسترسی مردم با وسایل نقلیه عمومی از قبیل مترو و اتوبوس علاوه بر پارکینگ‌های در حال احداث در این منطقه تهران، گفت: البته هنوز خدمات مربوط به انتقال مردم از ایستگاه‌های مترو بهشتی، مصلی، شهید همت و حقانی به ساختمان‌هایی که در تپه‌های عباس‌آباد واقع است، آغاز نشده ولی به زودی شروع می‌شود.

وی افزود: بر اساس نظرسنجی از مراجعین به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بیش از ۹۰ درصد مردم درخواستشان این است که این نمایشگاه در تپه‌های عباس‌آباد بماند و این مسئله را هم به خاطر دسترسی آسان به این موقعیت جغرافیایی در مقایسه با گزینه‌های پیشنهادی دیگر، عنوان کرده‌اند. یا باید مصلی به نحوی رواق‌های خود را کامل کند که امکان برگزاری یک نمایشگاه شیک و آبرومند را به وجود بیاورد یا اگر نتواند این کار را انجام دهد، شهرداری تهران باید مکانی را ایجاد کند که نمایشگاه در آن برگزار شود.

مدیر پروژه باغ کتاب تهران گفت: نمایشگاه‌های عمومی مثل نمایشگاه کتاب تهران با نمایشگاه‌های تخصصی در حوزه‌هایی مانند صنعت و معدن، متفاوت است هم از حیث تعداد مراجعه کنندگان و هم از نظر کیفیت و نوع مراجعه. جایی مانند شهر آفتاب می‌تواند نمایشگاهی دائمی برای حوزه‌های مختلف دیگر باشد. باغ کتاب هم یک فروشگاه دائمی کتاب خواهد بود و همه منتظرند که شهردار تهران تیم اداره کننده آنجا را مشخص کند.

نظر شما