شناسهٔ خبر: 117550 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

اظهارات هسته ای "صالحی" در موسسه امور بین‌الملل ژاپن

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: منابع انرژی پاک، به ویژه انرژی هسته‌ای و انرژی‌های تجدیدپذیر، بدون شک برای همه ملت‌هایی که خطر گرم شدن کره زمین و کمبود انرژی های فسیلی را درک می‌کنند، باید یک اولویت باشد.

به گزارش «نماینده»، علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز پنجشنبه ۱۴ آبان‌ماه به دعوت موسسه امور بین‌الملل ژاپن JIIA  وابسته به وزارت خارجه این کشور، در محل هتل اوکورای توکیو سخنانی با موضوع «برنامه هسته‌ای ایران؛ چالش‌ها و فرصت ها» ایراد کرد.

در ابتدای این نشست، یوشیجی نوگامی رئیس موسسه امور بین‌الملل ژاپن که سوابقی از جمله سفارت ژاپن در لندن، معاون وزیر امور خارجه و مشاور اجرایی بانک میزوهو دارد، به معرفی صالحی و مروری بر روند مذاکرات هسته ای کشورمان پرداخت.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان هم در سخنرانی خود به سابقه فعالیت‌های هسته‌ای ایران از پیش از انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: منابع انرژی پاک، به ویژه انرژی هسته ای و انرژی‌های تجدیدپذیر، بدون شک برای همه ملت‌هایی که خطر گرم شدن کره زمین و کمبود انرژی های فسیلی را درک می‌کنند، باید یک اولویت باشد. بر این اساس و طبق مدل محاسباتی ارائه شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ((ETSAP وWASP) ) هشت تا ۱۲ درصد از سبد مشترک انرژی ایران باید از انرژی هسته ای تامین شود .

صالحی در بخش دیگری از سخنانش، به موضوع توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ اشاره کرد و افزود: ایران پس از برجام وارد دوره جدیدی از فعالیت هسته‌ای با یک چشم‌انداز روشن می‌شود. بر اساس برجام، ایران نه فقط از حق مسلم خود برای غنی‌سازی اورانیوم همچنان که در ان‌پی‌تی آمده بهره‌مند می‌شود، بلکه توسعه فعالیت‌های ما در زمینه استخراج اورانیوم، تولید سوخت و مدیریت پسماند میسر شده است.  

وی تصریح کرد: ایران همچنین قصد دارد فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای خود در زمینه کشاورزی و پزشکی را مانند حوزه صنعتی گسترش دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی به ضرورت توسعه همکاری بین کشورها در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای مانند ایمنی هسته‌ای، تبادل دانش فنی و آموزش متخصصین اشاره و خاطرنشان کرد: ایران و ژاپن در این زمینه علاقمندی‌های مشترکی دارند.

بر اساس این گزارش، بیش از ۱۵۰ نفر از شخصیت‌های سیاسی، پژوهشگران، روسا و اساتید دانشگاه در بخش‌های هسته‌ای، خاورمیانه و ایران‌شناسی و نیز سفرا و دیپلمات‌های نمایندگی‌های کشورهای خارجی مقیم توکیو، سردبیران و خبرنگاران روزنامه‌ها و رسانه‌های ژاپنی در این نشست حاضر بودند.

موسسه امور بین‌الملل ژاپن JIIA، از معتبرتربن مراکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی ژاپن، وابسته به وزارت خارجه این کشور است.

نظر شما