شناسهٔ خبر: 117191 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

چرا «سمفونی استیضاح» اکران نمی‌شود؟

شهید دیالمه محمدعلی شعبانی از وضعیت بلاتکلیف مستند «سمفونی استیضاح» می‌گوید.

به گزارش «نماینده»، محمدعلی شعبانی، مستند‌ساز کشور در مورد مستند «سمفونی استیضاح» که در کش‌و‌قوس‌های پخش و اکران است گفت: این فیلم هم توقیف شده و هم توقیف نشده است. در حقیقت، هیچ فردی و یا حتی خانواده شهید دیالمه با این مستند مشکل ندارند اما این فیلم در بازی‌های انجمن سینمای انقلاب دفاع مقدس افتاده است.

وی در ادامه تصریح کرد: از ما خواستند دو سه جمله این مستند را از فیلم خارج کنیم، ما نیز قبول کردیم، اما باز هم این مستند با مشکلاتی روبرو شد.

 

شعبانی اصلی‌ترین مشکل این بخش را این طور بازگو کرد و گفت: ما فیلم‌سازان مستند، بر این باوریم که اگر این سینما، خنثی باشد و حرف‌های اصلی در یک ماجرا را بازگو نکند، این حوزه رسالت اصلی خود را انجام نداده است. خوشبختانه در دوره انقلاب، زمینه برای بیان این واقعیت‌ها، فراهم شده است.

کارگردان «ملی‌ بدون کارت» در مورد محتوای «سمفونی استیضاح» گفت: این اولین بار است که به طور تحلیلی در مورد زندگی یک شهید، مستندی ساخته می‌شود و به زندگی خصوصی او پرداخته شده است.

شعبانی در مورد نگرانی خود در سینمای مستند نیز گفت: خوشبختانه افرادی که این مستند را دیده‌اند، با آن ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند. در حقیقت من آدمی جنجالی نیستم و به حاشیه‌ها فکر نمی‌کنم، اما باید به مشکلات این حوزه سینما، توجه کرد.

 شعبانی در انتهای صحبت‌های خود گفت: اگر ما قصه‌های انقلاب که دو یا سه دهه از گذشته است را بازگو نکنیم، جریان مخالف انقلاب، این قصه‌ها را خیلی سمی‌تر و خطرناک‌تر می‌گویند و این موضوع برای ما اهمیت دارد.

نظر شما