شناسهٔ خبر: 117013 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

شریعتمداری در دانشگاه امیرکبیر:

شعار «مرگ‌برآمریکا» قطب‌نمای شناسایی دشمن است

شریعتمداری/431 مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت: شعار «مرگ بر آمریکا» قطب‌نمایی است که دشمن اصلی را نشان می‌دهد تا نگاه ما به جوانب فرعی و مسائل پیرامونی منحرف نشود.

به گزارش «نماینده»، حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان در همایش «نفوذ ممنوع» که عصر امروز سه شنبه در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، با اشاره به مساله نفوذ دشمن اظهار کرد: در مساله نفوذ در قدم اول باید تابلویی داشته باشیم و روی آن نقطه‌ای که ایستاده‌ایم را ترسیم کنیم و ببینیم اصل ماجرا چیست زیرا تا اصل ماجرا را ارزیابی نکنیم، نمی توانیم فلش‌های نفوذ را کشف کنیم.

وی افزود: درگیری ما با آمریکا ماهوی است، یعنی ماهیت‌هایمان با یکدیگر درگیر است و اینطور نیست که بر اساس یک اتفاق کدورتی میان ما و آمریکا به وجود آمده باشد.

مدیر مسئول روزنامه کیهان ادامه داد: مادامی که در نسخه حکومتی به اسلام ناب تکیه داریم و از آنجا که اسلام ناب ظلم ستیز است، طبیعتا نظام سلطه بین‌الملل به تخاصم در مقابل ما قرار خواهد گرفت.

شریعتمداری تاکید کرد: ماهیت ما که ظلم ستیز است با ماهیت نظام سلطه که به ظلم و غارتگری تکیه دارد، با یکدیگر درگیر است و هنگامی پایان می یابد که یا ما از نسخه حکومتی یعنی همان اسلام ناب دست بکشیم، یا اینکه حریف از خوی استکباری جدا شود.

وی تصریح کرد: طبیعی است که نباید دشمنی این دشمن قسم خورده و ماهوی را فراموش کرد و امروز رهبر معظم انقلاب فرمودند امام(ره) می فرمود «هر چه فریاد دارید، بر سر آمریکا بکشید». بر اساس گفته رهبر انقلاب شعار «مرگ بر آمریکا» منظور ملت آمریکا نیست بلکه حاکمیت دولت آمریکا است. این شعار قطب‌نمایی است که دشمن اصلی را نشان می دهد تا نگاه ما به جوانب فرعی و مسائل پیرامونی منحرف نشود.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه اساسا نفوذ به معنای ورود پنهان برای آسیب رساندن به حریف است، گفت: هدف نفوذ در مسیری تعریف می شود که در آن درگیری ها پدید آمده است و از آنجا که موجودیت ما با نظام سلطه در تقابل است، طبیعی است که فلش اصلی نفوذ مقابله با موجودیت ما است.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: برخی اوقات نفوذ برای یک عملیات تخریبی و تروریستی است. این نوع نفوذ اهمیت چندانی ندارد و مساله اصلی نفوذ این نیست؛ نفوذی که برای عملیات تروریستی انجام می گیرد پس از رسیدن به هدف ماموریتش تمام می شود. این نوع افراد نفوذی، اشخاصی معمولی هستند و تابلوی مشخصی ندارند و شناسایی آنها کار مراکز اطلاعاتی و امنیتی است نگاه ما در بحث نفوذ شناختن این نفوذی ها نیست.

شریعتمداری با اشاره به ماجرای ترور شهیدان رجایی و باهنر، اظهار کرد: کشمیری بعد از آنکه ساختمان نخست‌وزیری را منفجر کرد، من از مسئولین مربوطه پرسیدم که آیا به او شک نکردید؟ آنها گفتند وی فرد بسیار متدینی بود و حتی در جیب خود دو خودکار به همراه داشت و با یکی برای مسائل شخصی و دیگری برای کار بیت‌المال استفاده می‌کرد؛ من به آن فرد مسئول گفتم اگر من این مساله را می‌دیدم، قطعاً به او شک می‌کردم.

وی افزود: ناخدا افضلی فرمانده وقت نیروی دریایی ارتش پس از پیروزی انقلاب نیز از جمله افرادی بود که نفوذی محسوب می‌شد و اعترافات وی امروز موجود است.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه نفوذ اصلی در کانون‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی است، گفت: به عنوان مثال یکی از راه‌های بسیار موثر نفوذ برای حریف، «شکار میانجی» است. کسی که سابقه مثبت و شناخته شده و میان مردم و مسئولان نظام تعریف شده باشد، در صورتی که از خط اصلی زاویه بگیرد، آماده شکار شدن است.

شریعتمداری ادامه داد: میانجی‌ با تابلو و سابقه‌اش در جامعه حضور دارد، ولی با شناسنامه‌اش عمل می‌کند. به عنوان مثال در سریال «مختارنامه» که همه دیده‌ایم، وقتی هانی‌ابن‌عُروه توسط ابن‌زیاد به دارالعماره دعوت می‌شود، قبیله هانی به جهت اینکه قوی و معروف بودند، دور دارالعماره جمع شدند تا بزرگ قبیله خود را از کاخ ابن‌زیاد نجات دهند، اما چرا از مقابل کاخ برگشتند؟ برای اینکه شخصی به نام شُریح‌قاضی که تابلوی قاضی بودن در زمان امیرالمومنین(ع) را داشت، به بالای دارالعماره رفت و گفت «هانی امیر قوم شما در حال مذاکره با ابن‌زیاد است و چون غرق صحبت است، تاکنون نیامده». در این حال قبیله هانی از مقابل کاخ ابن‌زیاد رفتند اما به یک مساله مهم توجه نکردند.

وی افزود: قبیله هانی‌ابن‌‌‌عُروه تابلوی شریح‌قاضی را دیدند، غافل از اینکه هویت کنونی شریح با هویت قبلی وی تفاوت پیدا کرده بود. باید این سئوال به ذهنشان خطور می‌کرد که قاضی زمان امیرالمومنین(ع) در دارالعماره ابن‌زیاد چه می‌کند؟ خطای آنها اینجا بود.

مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت: نخست‌وزیر دوران امام (ره) و یار نزدیک امام و نماینده ایشان در جنگ، تابلوی مشخصی دارد اما به میدان می‌آید و شما تنها عنوان او را می‌بینید، ولی شناسنامه‌اش که خودی نیست را مشاهده نمی‌کنید. دقیقاً کانون‌های مانع نفوذ را هدف می‌گیرند و اگر ما نقشه به دستمان باشد که هست، به راحتی می‌توانیم این افراد را بشناسیم.

شریعتمداری ادامه داد: یک زمانی فردی می‌گفت من تغییر نکردم بلکه دیگرانی که با من دشمنی می‌کردند، تغییر موضع دادند و دیگر دشمنی نمی‌کنند؛ باید به چنین فردی بگوییم آنها به خاطر اینکه تو دیگر انقلابی نیستی، اطرافت جمع شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: یک عده می‌توانند این افراد را بشناسند؛ باید بدانیم شناسنامه برخی با آنچه در تابلوی خود دارند، فرق می‌کند. از این کانال می‌توان این افراد را شناسایی کرد.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه باید با نگاه تیزبین مراقب بود و راه شناخت افراد میانجی را پیدا کرد، گفت: کشف این راه پیچیده نیست. من نمی‌گویم اگر تفاوت‌هایی را دیدیم بر کسی شک کنیم و او را متهم سازیم، اما حداقل نسبت به او تردید کنیم، زیرا با این کار عملیات نفوذ را ناکام می‌گذاریم.

شریعتمداری با اشاره به فرمایشی از امام (ره) مبنی بر اینکه میزان، حال فعلی افراد است، خاطرنشان کرد: برخی می‌گفتند این فرمایش یعنی آدم‌هایی که در گذشته بدی داشتند و امروز خوب شدند، در صورتی که منظور امام کسانی هستند که در گذشته خوب بودند اما امروز بد شدند. می‌گویند گذشته‌ها را فراموش کنیم، اما اگر این گذشته‌ها با حال رابطه نداشته باشد، می‌توانیم آنها را فراموش کنیم. اما گذشته‌ای که در حال جریان دارد، قابل فراموشی نیست.

وی افزود: راه شناخت نفوذ، مقایسه میان مواضع و عملکرد با خط اصلی انقلاب است. به این شکل می‌توان نفوذ را شناسایی کرد. امکان دارد سلیقه‌ها متفاوت باشد اما مساله اصلی آن است که همه ما در موضوعات ملی و میهنی متفق‌القول هستیم. من در مصاحبه‌ای با خبرنگار واشنگتن‌پست که از من پرسید چرا تو با ظریف دشمنی داری؟ گفتم من با محمدجواد ظریف دشمنی ندارم، بلکه با وی اختلاف سلیقه دارم.

مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت: درست است که در خلوت با حریف می‌نشینند، اما در صورتی این نشستن‌ها فایده دارد که نتیجه‌ای در ظاهر داشته باشد.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: کسی که دروازه‌های ممانعت از نفوذ را مورد حمله قرار می‌دهد، باید به او شک کرد. چند روز پیش فردی در یکی از دانشگاه‌ها به شدت در سخنانش به شورای نگهبان حمله کرده بود. ممکن است این فرد ناآگاه باشد، اما کارش زدن دروازه‌های ممانعت از نفوذ است.

وی با اشاره به دوران جنگ تحمیلی گفت: قبل از حمله عراق چند گروه گفتند ارتش باید منحل شود اما کسی نمی‌دانست چرا این مساله را مطرح کردند، اما امام با طرح آنها مخالفت کرد. یا به عنوان مثال دو روز قبل از ماجرای حمله آمریکایی‌ها به طبس عده‌ای گفتند پدافند هوایی منطقه امجدیه تهران را به جای دیگر منتقل کنید اما بعداً مشخص شد که طرح آنها چه علتی داشت؛ بنابراین زمانی که به دروازه‌های ممانعت از نفوذ حمله می‌شود، باید به حمله‌کنندگان حمله کنیم.

مدیر مسئول روزنامه کیهان افزود: عده‌ای از دیوار سفارت آمریکا در سال ۵۸ بالا رفتند و امام هم اقدام آنها را تائید کرد و مردم نیز از سراسر کشور فوج‌فوج در مقابل سفارت آمریکا حاضر شدند و نهایتاً آن شد که سفارت آمریکا در آن مقطع یک لحظه به خود خلوتی ندید و یک عده تا صبح در مقابل سفارت می‌ماندند. حالا اگر شمایی که از بالا رفتن دیوار سفارت پشیمان شدی، چرا انتظار داری سایرین هم پشیمان شده باشند و چرا آن دیواری که تو از آن بالا رفتی، امروز برای تو تبدیل به «دیوار نُدبه» شده است.

شریعتمداری با بیان اینکه ما حدود ۲۰ طریقه نفوذ را فهرست کرده‌ایم، گفت: گاهی به شما می‌گویند قدرت برتر منطقه هستید و در جایگاهی قرار گرفته‌اید که هیچ‌کس به قدرت و اقتدار شما نمی‌رسد. سپس می‌گویند با این وجود چه نیازی به انقلابی‌گری دارید؟ رهبر انقلاب چندین مرتبه گفتند که انقلاب تمام نشده است. ما این موقعیت برتر را به این علت داریم که انقلابی عمل کردیم و اگر قرار باشد این عامل را کنار بگذاریم، تضعیف می‌شویم و نهایتاً دشمنان ما را می‌خورند.

وی گفت: یک آقایی می‌گوید ما همه مشکلاتمان را از استکبارستیزی داریم. سئوال من این است که همه مشکلات را از استکبار داریم یا از استکبارستیزی؟ آمریکا هیچ‌گاه کینه‌توزی خود را از ما متوقف نکرده است.

مدیر مسئول روزنامه کیهان یادآور شد: در زمان شاه شش میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کردند اما پول آن کجا می‌رفت؟ بعد از انقلاب به سختی دو میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم و گاهی نفت چهار دلاری و پنج دلاری می‌فروختیم. در زمان پهلوی هواپیماهای C۱۳۰ ما در اختیار اسرائیلی‌ها بود که به شورشیان یمن که سرکرده آنها فردی به نام امام مهدی بود، اسلحه و تدارکات برسانند؛ سرباز ما را به عمان می‌بردند تا در آنجا بجنگند، در صورتی که ۴۰هزار مستشار آمریکایی در کشور وجود داشت.

شریعتمداری گفت: در زمان پهلوی یک گروهبان ارتش آمریکا پای خود را روی میز امیر ایرانی گذاشته بود اما در همان دوران وابستگی و غارتگری آمریکایی ها می خواستند کاپیتولاسیون را به ما تحمیل کنند.

وی افزود: آمریکایی ها ۱۰ سال پیش به بهانه مبارزه با تروریسم وارد منطقه شدند و منطقه را به محل حضور وحشی ترین تروریست ها تبدیل کردند. آنها با عنوان حاملین دموکراسی وارد منطقه شدند اما امروز در کنار مرتجع ترین و دیکتاتورترین کشورها هستند. من زمانی می گفتم آل سعود فقط یک مرتبه انتخابات آزاد برگزار کرد آن هم «لیله المبیت» برای به شهادت رساندن پیامبر بود. مدیرمسئول روزنامه کیهان القای ناامیدی را یکی از انواع نفوذ دانست و تصریح کرد: چرا برخی می گویند ما در حد پخت قورمه سبزی و آبگوشت بزباش هستیم و توانایی بیش از این نداریم. یکی از روزنامه های اسرائیلی از زبان یکی از وزرای رژیم صهیونیستی نوشت از ۳۰ سال قبل تاکنون تعداد دانشگاههای ایران ۲۰ برابر شده است اما در همین فاصله تعداد دانشگاههای ما تنها به ۳ برابر افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی می خواهید مدیر وارد کنید دیگر چرا شعار اشتغال را می دهید؟ زمانی البرادعی دبیر کل وقت آژانس بین المللی اتمی به ایران آمد تا از نطنز بازدید کند و هنگامی که حلقه سانتریفیوژهای نسل ۱ را مشاهده کرد احساس تعجب بسیاری در چهره اش مشاهده شد ولی معلوم نبود از ناراحتی است یا خوشحالی. بنابراین چرا ما پیشرفت های خود را نادیده می گیریم. القاء ناتوانی و بی آیندگی از جمله موارد نفوذ است.

شریعتمداری در ادامه این همایش در پاسخ به پرسش دانشجویی در خصوص روزنامه کیهان گفت: من ۲۲ سال است که مدیرمسئول روزنامه کیهان هستم اینکه برخی می گویند روزنامه ها را غیر از ارگانهای دولتی نمی خرند، بی انصافی است؛ دولت کارگزاران، اصلاحات، احمدی نژاد و دولت تدبیر و امید ما را تحریم آگهی کردند؛ این سخن من مستند است حتی با صراحت این موضوع را به وزارتخانه های خود ابلاغ کردند اما از حق نگذریم، دولت اصلاحات کمتر به تحریم ما پرداخت.

مدیرمسئول روزنامه کیهان تصریح کرد: وزارت ارشاد، امروز یارانه ما را قطع کرده است و می گوید چون شما از بودجه عمومی استفاده می کنید نیازی به یارانه ندارید. من از وزیر ارشاد تعجب می کنم چرا که از کدام ردیف بودجه سخن می گوید. برخی روزنامه ها مثل روزنامه ایران یا روزنامه جام جم به طور مستقیم از بودجه دولتی استفاده می کنند و روزنامه هایی هم حزب های متبوع آنها بودجه شان را می دهند. اگر روزنامه ای وابسته به حزب باشد حزب متبوعش خط قرمز او است ولی آیا ما این طور هستیم؟

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه روزنامه کیهان در قبال مفاسد مالی دولت قبل چه واکنشی نشان داد، گفت: به جرأت می توانم بگویم شما هیچ پرونده مفاسد بزرگ اقتصادی را سراغ نخواهید داشت که قبل از رسیدگی قضایی کیهان به آن نپرداخته باشد. دیوار حاشا برای سیاسیون بلند است اما برای ما روزنامه نگاران خیر. چرا که در صورت حاشا کردن می توانند به مطالبمان مراجعه کنند شما هم می توانید به واکنش های کیهان در قبال مفاسد اقتصادی مراجعه کنید.

شریعتمداری افزود: اختلاس ۳ هزار میلیاردی را ما دو هفته قبل از آن معرفی کردیم و حتی اسم بانک تات را هم آوردیم. حال برای شما این سئوال پیش می آید که این اطلاعات را از کجا می آوریم؛ به شما بگویم بچه حزب اللهی ها همه جا هستند و در آن مقطع آن اطلاعات را آوردند و ما به آن پرداختیم.

مدیرمسئول روزنامه کیهان در واکنش به سئوالی که شما چه اندازه خون شهدا را گرامی داشتید، گفت: من فقط می توانم بگویم که به شهدا خیانت نکرده ایم زمان هایی که در شهرها شهید می آورند و مدافعان حرم را تشییع می کنند سایر روزنامه ها خبر آن را در صفحات داخلی شان خفه می کنند اما ما همواره در صفحه اول خود این اخبار را کار می کنیم.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه چرا از جمله حامیان احمدی نژاد بودید و در قبال عملکرد او سکوت کردید، افزود: دولت نهم احمدی نژاد خدمات عمرانی زیادی انجام داد. در این دوره کارهایی کرد که هیچ کدام از دولت ها نکرده بودند. وی بودجه را به تمام شهرستانها برد اما در نهایت انحراف دولت وی ضربه سختی زد و این انحراف از زمانی شروع شد که مشی اصلاح طلبان و کارگزاران را دنبال کرد.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: آن زمانی که خدمات انجام می داد دائما به او اعتراض می کردند ولی از مقطعی که خط او عوض شد مورد حمایت روزنامه های اصلاح طلب قرار گرفت اما زمانی که هیچ کس چیزی در مورد دولت او نمی گفت کیهان زبان به اعتراض چرخاند تا جایی که ما را به محاکمه کشاندند. چه کسی بود که در تریبون رسمی گفت من دیگر کیهان را نمی خوانم؟ چه کسی بود که به وزارتخانه ها دستور رسمی داد که دیگر کیهان نخرید؟

مدیرمسئول روزنامه کیهان افزود: مواضع دولت دهم را اگر با مواضع کارگزاران و اصلاحات و دولت کنونی مقایسه کنید می بینید که در هیچ عرصه ای با یکدیگر تفاوت ندارند.

وی تصریح کرد: اگر ما در روزنامه کیهان در مورد برجام احساس خطر کردیم نباید به آن بپردازیم؟ متاسفانه همه پیش بینی هایمان در مورد برجام درست درآمده است زیرا بر اساس مستندات سخن گفتیم.

شریعتمداری با اشاره به نگارش گزارشی در زمان دبیری شورای عالی امنیت ملی آقای روحانی گفت: در آن مقطع ما در کیهان گزارشی داشتیم و آقای روحانی به ما اعتراض کرد که خبر مربوط را از کجا آورده اید من گفتم منبع خبر خود را نمی گویم اما از وی پرسیدم آیا خبر من صحت دارد؟ روحانی گفت می خواهم ببینم این خبر را از کجا آوردی. دقیقا همان خبر هم اتفاق افتاد. ما در آن گزارش گفتیم که پرونده هسته ای ما را به شورای امنیت سازمان ملل می برند اما روحانی می گفت چرا این را می گویید؟

مدیرمسئول روزنامه کیهان افزود: ما پیش از توافق هسته ای گفتیم تحقق توافق محال است و امروز هم هیچ توافقی صورت نگرفته است ولی برجام با توصیه های ۹ گانه رهبر انقلاب یک مسئله قانونی است.

وی گفت: دلواپس بودن ما جرم نیست. اگر کسی خطری را ببیند و چیزی نگوید قابل ملامت است. امروز یکی از راههای نفوذ، بیرون راندن نیروهای انقلابی از صحنه است. ما نیز مقابل کسانی که نیروهای انقلابی را با برچسب تندرو و افراطی از صحنه بیرون می کنند می ایستیم. اگر همین نیروهای کف خیابان نباشند جریانات ضد انقلاب همه را می خورند حتی مسئولین کشور مسئولیت خود را مدیون این نیروها هستند.

شریعتمداری در واکنش به اظهارات یکی از دانشجویان که گفت از حضور یک بازجو در دانشگاه امیرکبیر متاسفم گفت: من بازجو نبودم اما به شدت تاسف می خورم که در نظام جمهوری اسلامی ثواب بازجویی در نامه اعمال من نوشته نشده است. من از طرف شما به همه کسانی که بازجو بودند و هستند و زمانی که در خواب هستید آنها خطرهایی را از سر شما بر می دارند عذرخواهی می کنم.

مدیرمسئول روزنامه کیهان در واکنش به سخنان یکی از دانشجویان که گفت معلوم نیست شما یک روزنامه نگار هستید یا وزیر اطلاعات و مشخص نیست که این اطلاعات را از کجا می آورید، اظهار کرد: اطلاعات وزارت اطلاعات را هم من می دهم؛ این حرف من را جدی بگیرید.

مدیرمسئول روزنامه کیهان تصریح کرد: به ما می گویند چرا می گویی تحریم ها برداشته نمی شود اما آیا برخی موافق این هستند که تحریم ها باقی بماند؟ آیا انقلابی بودن و مردمی بودن این است؟ به ما می گویند کاسب تحریم ولی ما که گفتیم چرا این گونه عمل می کنید که تحریم ها برداشته نشود؟ آیا یک کاسب تحریم چنین خواسته ای را دارد؟

وی در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان که چرا تجمع کنندگانی که روز ۲۵ خرداد ۸۸ در خیابانهای تهران حاضر شدند را طفل صغیر می دانید، گفت: من آراء میرحسین موسوی را محترم می شمارم اما شما چطور؟ شما چرا آرای مردم در سال ۸۸ را تقلب نامیدید و سپس هیچگاه از مردم پوزش نخواستید. معلوم نیست برخی از کجا ناراحت هستند ما همه مراحل فتنه ۸۸ را روز به روز پیش بینی کردیم و در کیهان آوردیم.

نظر شما