شناسهٔ خبر: 116030 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

آیا روند افت قیمت نفت یک دهه ادامه می‌یابد؟

نفت43 بلومبرگ طی گزارشی نوشت: سقوط قیمت نفت در حال زنده کردن خاطره یک دهه افت قیمت نفت است که در سال ۱۹۸۵ میلادی آغاز شد و انتظار می رود نفت ارزان تا ده سال آینده ادامه داشته باشد.

به گزارش ننماینده»، سقوط قیمت نفت در حال زنده کردن خاطره یک دهه افت قیمت نفت است که در سال ۱۹۸۵ میلادی یعنی زمانی که عربستان به دست آوردن سهم بیشتر از بازار را هدف خود قرار داد، آغاز شد.
قیمت نفت از اکتبر گذشته تاکنون به دلیل افزایش تولید نفت آمریکا و کند شدن رشد اقتصادی چین، تقریبا ۵۰ درصد کاهش یافته است.
به رغم وقوع طولانی ترین کاهش در طی دهه های گذشته، برخی از جمله بن وان بوردن، مدیر شرکت رویال داچ شل و روچیر شارما، مسئول بخش بازارهای نوظهور موسسه مدیریت سرمایه گذاری مورگان استنلی معتقدند که قیمت ها شاهد کاهش بیشتری خواهد بود.
پیتر پولیکان و میشائیل کی، تحلیلگران بلومبرگ روز پنجشنبه در یادداشتی نوشتند، روند رو به کاهش کنونی شبیه روندی است که در سال های ۱۹۸۵ و ۱۹۸۶ اتفاق افتاد. درست مانند دهه ۱۹۷۰ که افزایش قیمت ها موجب استفاده از تکنولوژی های جدید برای اکتشاف میادین جدید در دریای شمال و آلاسکا شد، تقاضای چین در دهه نخست قرن حاضر به توسعه تولید نفت و گاز شیل در آمریکا کمک کرد. اکنون شرکت هایی نظیر بی پی پیش بینی می کنند که قیمت برای مدت طولانی تری پایین باقی خواهد ماند.
پولیکان در این باره گفت: «در ۱۹۸۵، عربستان برای افزایش سهم خود از بازار سیاست خود را تغییر داد و موجب افت یک دهه ای قیمت نفت شد. اکنون این احتمال وجود دارد که ما شاهد یک دهه دیگر افت قیمت در بازار باشیم.»
قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا در ژوئن ۱۹۸۶ به زیر ۱۰ دلار رسید. متوسط قیمت این شاخص نفتی در سال های ۱۹۸۵ و ۱۹۸۶ به ۲۰ دلار و ۸۳ سنت رسید که حدود ۳۰ درصد کمتر از دو سال قبل بود. به گفته پولیکان، به رغم کاهش قیمت ها، سعودی ها از کاهش تولید امتناع کردند و ترجیح دادن از سهم خود از بازار دفاع کنند. در نتیجه قیمت متوسط نفت از ۱۹۸۷ تا ۱۲ سال زیر ۲۰ دلار بود.
سارما ماه گذشته گفت، تاریخ ۲۰۰ ساله قیمت کالاها نشان می دهد که قیمت ها معمولا یک دهه افزایش می یابد و ۲ دهه کاهش پیدا می کند.

نظر شما