شناسهٔ خبر: 116014 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

اعزام زائران اربعین با ویزای کنترل شده

امام حسین43 حسن پلارک، رئیس کمیته مشارکت های مردمی ستاد اربعین گفت: کسانی که قصد پیاده روی اربعین را دارند به صورت منظم و با ویزای کنترل شده اعزام می شوند. پیش بینی ما حضور جمعیت ۲ میلیونی است.

به گزارش «نماینده»، حسن پلارک، رئیس کمیته مشارکت های مردمی ستاد اربعین و رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در نشستی خبری به بیان اقدامات و نحوه ساماندهی کمک های مردمی راهپیمایی اربعین پرداخت و گفت: شیعه که در جامعه اسلامی در اقلیت بود بعد از شهادت امام حسین(ع) و پیام رسانی حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) آن چنان از تنهایی و تاریکی بیرون آمد که امروز با افتخار می توانیم بگوییم که بزرگترین تجمع در کربلای معلی در محل بیان حق و در محل جبهه پیروزی حق بر باطل برگزار می شود.

وی گفت: شیعه امروزه به جایگاهی رسیده است که در تمامی معادلات جهانی نقش آفرینی می کند. ما ایرانیان به عنوان بخشی از جامعه تشیع با عشق و علاقه در اربعین حسینی شرکت می کنیم. در سال گذشته نتوانستیم آمار دقیقی از زائران تهیه کنیم اما برآوردمان بالای ۲ میلیون نفر بود. امسال بنا داریم که همه عاشقان حسینی و کسانی که قصد عزیمت به کربلای معلی را دارند به صورت منظم و با ویزای کنترل شده اعزام شوند. پیش بینی ما حضور جمعیت ۲ میلیونی است.

پلارک گفت: طبیعی است که برای اسکان این جمعیت و دیگرانی که به آنها اضافه می شوند نیازمند برنامه ریزی های خاصی هستیم. امسال در کشور خودمان ستاد اربعین تشکیل شد که از حدود هشت ماه پیش کارش را شروع کرد و با تقسیم بین کمیته های ده گانه کار خود را آغاز کرد و یکی از این کمیته ها کمیته ستاد کمک های مردمی است.

وی گفت: امسال همه باید در سامانه سماح ثبت نام کنند تا جهت اعزام آنها اقدام شود. بخش دیگر مردمی هستند که قصد کمک رسانی را دارند. همه می دانیم که میزبان اصلی، مردم شیعه عراق اند و انصافاً میزبانیِ بی نظیر و خوبی دارند اما عده ای مشتاق اند که حضور پیدا کنند و در امر میزبانی کمک کنند. ستاد کمک های مردمی وظیفه دارد که این عده را هم ساماندهی کند. تا امروز بیش از ۸۰ تفاهم نامه با دستگاه های مختلف بسته ایم و با هم تفاهم کرده ایم چه وظایفی برعهده آنها و چه وظایفی بر عهده ماست.

رئیس کمیته مشارکت های مردمی ستاد اربعین گفت: پیش بینی ما این است که بتوانیم بیش از ۵۰۰ هزار نفر را در فضاهای ممکن اسکان دهیم که این آمار نسبت به سال گذشته ۵ برابر شده است. تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار نفر تعهد پخت غذا را به ما داده اند. در کل بخش عمده کاری که ستاد کمک های مردمی برعهده دارد، بحث اسکان، تغذیه، بهداشت و درمان است. علاوه بر اینکه حمل و نقل و ترابری هم مسأله ای است که نسبت به سال گذشته بهتر شده است. امسال تعداد زیادی اتوبوس و تریلی لبه دار برای حمل و نقل زائران تهیه شده است.

وی با بیان اینکه حمل و نقل یکی از مشکلات سال گذشته بود گفت: برای برطرف کردن این مشکل ۳ هزار دستگاه وسیله نقلیه پیش بینی کرده ایم. کمک های مردمی در دو بخش نقدی و غیرنقدی ساماندهی شده است؛ در بخش نقدی شماره حساب ۱۰۴۰بانک ملی به این مهم اختصاص داده شده است و تمام درآمد های آن هزینه پیاده روی اربعین خواهد شد.

پلارک گفت: این حرکت بزرگ یک حرکت مردمی است و بدون مشارکت مردم هیچ کسی نمی تواند آن را انجام دهد اما این مشارکت نیازمند به ساماندهی و نظم است که ما آن را به عهده گرفته ایم. ما با توجه به آسیب شناسی ای که در طول سال گذشته انجام دادیم، کمیته های ده گانه را تشکیل داده ایم. در سال گذشته ناهماهنگی هایی در گیت های ورودی و خروجی بود که موجب ازدحام و ترافیک می شد. امسال هم گیت های خودمان و هم گیت های عراق را بیشتر کرده ایم که این مشکل برطرف شود.

رئیس کمیته مشارکت های مردمی ستاد اربعین تصریح کرد: امسال در بحث امنیت وضعیت با سال گذشته متفاوت است و ما مشاوره هایی را در این زمینه به آنها داده ایم. همچنین گشت های زمینی، هوایی و نامحسوس در طول این زمان مسیرها را رصد می کنند. در زمینه های بهداشت، اکیپ هایی در طول مسیر وجود دارد و بیش از  ۴۰۰پزشک داوطلب برای کمک تا کنون به ما مراجعه کرده اند. در همین زمینه دو بیمارستان صحرایی ۴۰۰ تخت خوابی توسط سپاه اصفهان در کربلای معلی آماده بهره برداری هستند. همچنین دو درمانگاه صحرایی کوچک در شلمچه و مهران زده می شود و در کل اقدامات بهداشتی نسبت به سال گذشته پیشرفت زیادی داشته است.

نظر شما