شناسهٔ خبر: 115877 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

روایتی از «مغازه دونبش» برخی وزرای روحانی

انتقاد عارف و برخی چهره های حزبی از سیاست های اقتصادی دولت، تنظیم ۹۰ درصدی سند وحدت اصولگرایان در جلسات سه جانبه پایداری، موتلفه و ایثارگران، استعفای یکی از مشاوران جوان خاتمی از جمله مهم‌ترین اخبار احزاب در هفته گذشته بود.

به گزارش «نماینده»، استعفای یکی از مشاوران جوان خاتمی به دلیل فشار اطرافیان رئیس دولت اصلاحات، انتخاب اعضای جدید شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در مجمع عمومی این حزب، انتقاد عارف و برخی چهره های حزبی از سیاست های اقتصادی دولت و عدم توجه جدی به رکود، تنظیم ۹۰ درصدی سند وحدت اصولگرایان در جلسات سه جانبه پایداری، موتلفه و ایثارگران و تکمیل شدن ترکیب شورای شاخه جوانان حزب ندای ایرانیان، فعال تر شدن حزب اعتدال و توسعه در آستانه انتخابات و ... از جمله مهم‌ترین رویدادهای خبری احزاب در هفته گذشته بود.

در ادامه به صورت مختصر، مروری می‌کنیم برخی از مهم‌ترین اخباری که بر صدر رسانه‌های خبری در این خصوص قرار گرفت.

استعفای مشاور جوان خاتمی و انتصاب یک مشاور جدید

در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و در حالی که سرانجام با تاکید رئیس دولت اصلاحات زمینه حضور حزب ندای ایرانیان در شورای عالی سیاست‌گذاری انتخابات اصلاح طلبان فراهم شده است شنیده‌ها از برخی تغییرات از جمله استعفای سعید نورمحمدی از سمت مشاور رئیس دولت اصلاحات در این حزب حکایت می‌کند.



برپایه این خبر نورمحمدی که تا انتخابات ۹۲ یکی از نزدیک‌ترین جوانان نزدیک به خاتمی بود پس از تشکیل حزب ندا با طرد اطرافیان خاتمی مواجه شد و در نهایت استعفای خود را تقدیم رئیس دولت اصلاحات کرد که با موافقت خاتمی از جمع مشاوران وی جدا شده است. ظاهراً به پیشنهاد خاتمی مقرر شده است حسن یونسی سخنگوی این حزب از این پس در جلسات مشاوران وی شرکت کند.

گفتنی است شهاب طباطبایی که چندی پیش به عنوان رئیس ستاد انتخابات این حزب انتخاب و معرفی شد در اولین اقدام به تشکیل ستاد ندا مستقل از ستادهای اصلاح طلبان کرده است.

انتقاد از سیاست جدید اقتصادی دولت/ این سیاست دوباره «بابک زنجانی» می سازد

علی کیهانیان دبیرکل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با انتقاد از طرح جدید اقتصادی دولت، اظهار داشت: طرح تیم اقتصادی دولت، سازنده نسل جدیدی از بابک زنجانی‌ها است و این طرح‌ها در دوره‌ها و دولت‌های قبلی هم آزمون شده است.

وی افزود:‌ افزایش نقدینگی به صورت اعطای اعتبار ۱۰ میلیونی با سود ۱۲ درصد و اعطای وام برای خرید خودرو با سود ۱۶درصد و همچنین امکان سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در بخش تولید به غیر از تولید نسل جدیدی از رانتهای منفی که توسط دولت بعدی کشف و مورد پیگیری قرار بگیرد، چیز دیگری نخواهد بود.

دبیرکل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی تاکید کرد: تا زمانی که پول دولت با فکر و تلاش بخش خصوصی در قالب گردش چرخه اقتصادی در راستای نیازهای مردم، با نظارت قوی و کارآمد مشارکت نکند، همچنان باب سوء استفاده و بهم ریختگی اقتصادی باز خواهد بود.

بنابر این گزارش، طرح جدید اقتصادی دولت البته در هفته گذشته مورد انتقاد برخی دیگر از چهره های حزبی نیز قرار گرفت که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

انتخاب دبیر و روسای کمیته تخصصی خانه احزاب انتخاب

قدرت‌علی حشمتیان نایب‌رئیس خانه احزاب، از انتخاب دبیر و روسای کمیته های تخصصی خانه احزاب خبر داد.

به گفته حشمتیان براساس آیین‌نامه خانه احزاب می‌بایست از هر فراکسیون یک نفر کاندیدای دبیرخانه خانه احزاب می‌شدند و در نهایت روی محمد تبرایی از فراکسیون مستقلین و اعتدال‌گرایان توافق شد.

روسای کمیته‌ها براساس اساسنامه و توافق انجام شده، به شرح زیر مشخص شدند:

۱- احمد شریف از فراکسیون مستقلین، رئیس کمیته اطلاع‌رسانی

۲- حمید اسلامی‌تبار از فراکسیون مستقلین، رئیس کمیته حقوقی و قضایی

۳- فرج کمیجانی از فراکسیون اصلاح‌طلبان، رئیس کمیته نظارت بر انتخابات

۴- محمدجواد حق‌شناس از فراکسیون اصلاح‌طلبان، رئیس کمیته آموزش و تحقیقات

۵- حسین کنعانی‌مقدم از فراکسیون اصولگرایان، رئیس کمیته امور بین‌الملل

۶- محمدباقر میرباقری از فراکسیون اصولگرایان، رئیس کمیته پشتیبانی و مالی

۷- فهیمه خان‌محمدزاده از فراکسیون اصولگرایان، رئیس کمیته امور بانوان

هماهنگی اصولگرایان و جامعه روحانیت مبارز در مسیر وحدت

با نزدیک شدن به زمان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بحث همگرایی در بین اصولگرایان به اوج خود رسیده و در این میان جامعه روحانیت مبارز نقش مهمی را ایفا می کند به گونه ای که قائم مقام این جامعه از هماهنگی اضلاع مختلف اصولگرایان با جامعه روحانیت خبر داد.

حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی قائم‌مقام جامعه روحانیت مبارز با اشاره به فعالیت‌های جامعه روحانیت برای هماهنگی جریان اصولگرایی اظهار داشت: همه تلاش جامعه روحانیت بر این است که اصولگرایان را به وحدت و همگرایی قابل قبولی برساند.



تقوی با تاکید براینکه جامعه روحانیت با هدف انسجام بین جبهه اصولگرایی حرکت می‌کند، افزود: این تشکل روحانی سعی دارد جلوی تفرقه و جدایی را بگیرد و تاکنون نیز این توفیقات را داشته است.

قائم‌مقام جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: حرکت فعلی جامعه روحانیت را احزاب اصولگرا و چهره‌های برجسته اصولگرایان قبل و دارند و آنها نیز در این راستا کمک می‌کنند تا به یک نقطه‌نظر مشترک برسیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا به جز جبهه پایداری، موتلفه و ایثارگران با سایر اصولگرایان نیز جلسات مشترک داشته‌اید یا خیر؟ خاطرنشان کرد: این سه حزب یک سال است که نشست‌های مشترکی را برگزار می‌کنند و ما نیز در حرکت‌های سیاسی هماهنگ هستیم و تاکنون نیز کار آنها پیش رفته است.

تقوی یادآور شد: جامعه روحانیت هر حرکتی را که در جهت وحدت و انسجام اصولگرایان انجام می‌شود تایید می‌کند و سیاست ما برقرار کردن وحدت حداکثری است.

رئیس شورای همگرایی اصولگرایان درباره برگزاری جلسات این شورا گفت: جلسات ما انتخاباتی نیست و ما صرفا در جهت وفاق اصولگرایان کار می‌کنیم.

بنابر این گزارش البته این تنها خبر از ایجاد زمینه های همگرایی در بین اصولگرایان در هفته گذشته نبود؛ خبر دیگر مربوط به جلسات سه جانبه ای است که چندی پیش میان جبهه پایداری، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و حزب موتلفه برقرار شده است.

سند وحدت اصولگرایان در ایستگاه نهایی/ تکمیل ۹۰ درصدی سند در جلسات سه جانبه

مجید متقی فر عضو شورای مرکزی جبهه پایداری از تنظیم بیش از ۹۰ درصد فرآیند مکانیزم وحدت در جلسات سه‌جانبه خبر داد و گفت: آیت‌الله مصباح تأکید دارد باید در جریان اصولگرایی بر محوریت ارزش‌ها تأکید کنیم.

بنابر این گزارش، ظاهرا قرار است در این سند بر روی برخی مواضع اصلی اصولگرایان و خطوط قرمزی که باید رعایت شود، تاکید شده است.

مجید متقی‌فر عضو شورای مرکزی جبهه پایداری همچنین از تغییر شکل پیگیری جلسات سه‌جانبه مؤتلفه، ایثارگران و پایداری خبر داد و اظهار داشت: تا پیش از این جلسات سه جانبه با حضور کمیته‌های سیاسی سه تشکل برگزار می‌شد اما در حال حاضر برای چابکی بیشتر جلسات این نشست‌ها با حضور دبیران یا جانشینان آنها برگزار می‌شود و آنها با فقها تماس دارند.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با اشاره به دیدار اعضای تشکل‌های سه‌گانه با فقها، تأکید کرد: با تک‌تک فقها دیدار و ارتباط وجود دارد.

متقی‌فر با اشاره به راه‌اندازی شورای هماهنگی اصولگرایان تصریح کرد: شورای هماهنگی اصولگرایان در صدد احیای مدل دوره ناطق نوری است، ‌ اما جبهه پایداری و تشکل‌های اصولگرا با کسانی که به نظام علاقه‌مندند اما گاهی اختلاف سلیقه هم دارند، وحدت خواهد کرد.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با بیان اینکه آیت‌الله مصباح تأکید دارد باید در جریان اصولگرایی بر محوریت ارزش‌ها تأکید کنیم، گفت: در حال حاضر جبهه پایداری کارهای مربوط به استان‌ها و تهران را پیگیری می‌کند و شورای استانی جبهه نیز تکمیل شده است.

رئیس و اعضای هیئت رئیسه شورای مرکزی حزب عدالت و آزادی مشخص شدند

در جلسه هفته گذشته شورای مرکزی حزب عدالت و آزادی علیرضا صادقیان به اتفاق آرا به ریاست شورای مرکزی حزب انتخاب شد.

همچنین حمید اشرفی نیز به عنوان نایب رئیس شورای مرکزی انتخاب و ایمان صفری نیز به عنوان منشی این شورا ابقاء شد.

پیش از این دبیرکل و قائم مقام دبیرکل این حزب رئیس و نایب رئیس شورای مرکزی نیز محسوب می‌شدند که نظر به تصویب اساسنامه جدید حزب در کنگره سال جاری، ترکیب هیئت رئیسه شورای مرکزی تغییر یافته است.

بر اساس اساسنامه جدید شورای مرکزی نقش تقنینی سازمان را بر عهده دارد و دبیرکل رئیس هیئت اجرایی و دفتر سیاسی و منتخب کنگره سراسری سازمان است.

صادقیان در دولت اصلاحات مدیرکل مالی و اداری دانشگاه اصفهان و مدیرکل سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان بود.

روایت خباز از «مغازه دونبش» برخی وزرای روحانی

محمد رضا خبار عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی هفته گذشته در گفت و گویی تفصیلی با خبرنگاران خبرگزاری فارس، به سوالات مختلفی درباره دولت یازدهم و وزن اصولگرایان و اصلاح طلبان در آن، نوع رابطه اصلاح طلبان به دولت و ... پاسخ داد.

وی که برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی از سمت خود در معاونت پارلمانی دولت یازدهم استفعا داده، این این مصاحبه از سرنوشت حزب اعتماد ملی هم صحبت کرد و گفت: الان حزبی با عنوان اعتماد ملی وجود ندارد و حزبی که دفتر نداشته باشد امکان عضو‌گیری هم ندارد.

خبار معتقد است که بیشتر وزرای دولت یازدهم و حتی خود حسن روحانی، از جمله اصولگرایان ریشه دارند و برای برخی وزرا از اصطلاح مغازه دو نبش استفاده کرده و می گوید: بقیه [وزرا] این‌هایی هستند که به هر دو جناح مربوط و تابلودار یک جناح سیاسی خاص نیستند به عبارت دیگر مغازه دو نبش دارند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در پاسخ به سوال دیگری درباره وزن و سهم اصلاح طلبان در دولت یازدهم و اینکه آیا عارف برای معاون اولی رئیس جمهور ارجحیت بیشتری نسبت به جهانگیری نداشت؟، گفت: از نظر آقای ایکس حضرتعالی شایستگی خبرنگاری مجلس دارید. این دیگر تشخیص رئیس است ما نمی‌توانیم برای وی تعیین تکلیف کنیم، چون انصاف نیست.

وی در بخش دیگری از مصاحبه خود انتقادی هم از نمایندگان مجلس و سوالات و تذکراتی که بسیاری از آنها را غیرمنطبق با قانون می داند، کرد و اظهار داشت: نمایندگان چون از سوی مردم تحت فشار هستند طبیعتاً باید یک مقصر برای مردم پیدا کنند و شروع به سؤال، استیضاح و تذکر می‌کنند و به نظر بنده بسیاری از این سؤالات و تذکرات جنبه قانونی ندارد. چون سؤال باید از مسئولیت باشد نه سؤال از اختیارات.

راز سکوت عارف/ انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت

رئیس بنیاد امید ایرانیان در دیدار با اعضای برخی اصناف و بازاریان در هفته گذشته لب به انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت گشود و با اشاره به دغدغه‌های مطرح شده توسط بازاریان درخصوص رکود اقتصادی، گفت: توجه بیش از حد به مساله تورم باعث شد، دولت از رشد اقتصادی غافل شود؛ اگر چه تلاش‌های خوبی توسط دولت تدبیر و امید در حوزه اقتصادی انجام شده است ولی به خاطر تنگناهایی که دولت با آن مواجه است زمان بیشتری برای نتیجه دادن اقدامات اقتصادی دولت نیاز است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر ضرورت همراهی بازاریان با دولت تاکید کرد و گفت: بخشی از رکورد اقتصادی به خاطر تحریم‌های آزار دهنده بوده است ولی اکنون با توجه به شرایط پس از اجرایی شدن برجام بستر‌های لازم برای عملیاتی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فراهم شده است.

عارف در پاسخ به سوالی در خصوص سکوتش در برابر برخی بی اخلاقی‌های جریان‌های مختلف سیاسی، گفت: سکوت من آگاهانه و بر اساس رویکرد اخلاقی‌ام است و در تمام دوران فعالیتم تلاش کردم منافع ملی بر منافع حزبی اولویت داشته باشد البته اجازه هم نخواهم داد از سکوتم سوء استفاده شود.

پیش از این نیز محمد رضا عارف در اظهارنظرهایی، ناراحتی خود را از برخی اظهارات درباره اصلاح طلب نبودنش ابراز کرده بود و به نظر می رسد اظهارنظر هفته گذشته وی نیز معطوف به همین بداخلاقی ها باشد.

ترکیب شورای شاخه جوانان حزب ندای ابرانیان تکمیل شد

هفته گذشته و با انتخاب نائب رئیس شاخه جوانان ترکیب هئیت رئیسه و روسای واحدهای شاخه جوانان حزب ندای ایرانیان کامل شد.

بر اساس این گزارش ترکیب هیات رئیسه و روسای واحدهای شاخه جوانان این حزب به شرح زیر است:

سودابه رادفرد (رئیس شاخه)

نوید مقدم(نائب رئیس)

امیر کشکولی (دبیر)

محمد امین شعبانیان (رئیس واحد اطلاع رسانی)

کوثر فرهادی(رئیس واحد شعب استانی)

سعید زمانی(رئیس واحد دانشجوئی)

پویا فیضی(رئیس واحد آموزش)

سجاد فخاریان(رئیس واحد برنامه ریزی)

سیروس نازموسی

امیرحسین اسدبیگی

اسماعیل نگاهی

فعال تر شدن حزب اعتدال و توسعه در آستانه انتخابات مجلس

هفته گذشته مسعود شفیعی از اعضای شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه از برگزاری یک همایش استانی در آبان ماه سال جاری خبر داد؛ خبری که نشان می دهد وعده نوبخت سخنگوی دولت و عضو شورای مرکزی حزب که سال قبل گفته بود «حزب اعتدال و توسعه به زودی فعال می شود» در حال تحقق است.

بنابر این گزارش، همایش استانی حزب اعتدال و توسعه قرار است هفتم آبان ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

مسعود شفیعی عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه ضمن اعلام خبر مذکور خاطرنشان کرد: این همایش با عنوان «شورای هماهنگی استانی، استان تهران» خواهد بود.

وی افزود: در حال ساماندهی فعالیت تشکیلاتی خود هستیم و برای انتخابات نیز برنامه‌های مختلفی داریم.

نظر شما