شناسهٔ خبر: 115311 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: الف

اظهارات جدید، ابهامات جدید

چرا نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب نمی‌شود؟

نزدیک به ۴ سال از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌گذرد اما به‌رغم تأکیدات مقام معظم رهبری و سایر دلسوزان آموزش و پرورش، نقشه راه اجرای این سند، به تصویب نرسیده است.

به گزارش «نماینده»، اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، یکی از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب از مسئولان وزارت آموزش و پرورش بوده است. معظم له، سال ۹۳ در دیدار خویش با فرهنگیان بر تدوین نقشه راه اجرای سند زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد. ایشان سال بعد نیز به مناسبت همین دیدار بیان داشتند که از ظرفیت برنامه ششم توسعه برای اجرایی شدن سند استفاده شود. در حال حاضر نزدیک به ۴ سال از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌گذرد اما به‌رغم تأکیدات مقام معظم رهبری و سایر دلسوزان آموزش و پرورش، نقشه راه اجرای این سند، به تصویب نرسیده است.

فرآیند تصویب نقشه راه، به امروز و فردا افتاد!
در طی سال گذشته، وزیر آموزش و پرورش بارها از آماده‌سازی نقشه راه اجرای سند تحول تا پایان سال ۹۳ سخن گفت. اما باوجود این سخنان، ماه‌های سال ۹۳ سپری شدند و خبری از تدوین نقشه راه اجرای سند به گوش نرسید. تا اینکه در اردیبهشت‌ماه ۹۴، و قبل از دیدار فرهنگیان با رهبر انقلاب- علی اصغر فانی اعلام کرد که پیش‌نویس نقشه راه، اسفند ۹۳ به اتمام رسید و وعده داد که در جلسه فوق‌العاده‌ی شورای عالی آموزش و پرورش که به‌زودی برگزار می‌شود، این پیش‌نویس تصویب شود. اما بعدازاین اظهار نظر فانی، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی –به‌عنوان ناظر تدوین نقشه راه سند- با صدور بیانیه‌ای بر مطالبه و پیگیری اجرای «سند تحول» از سوی همه نخبگان و فرهیختگان تأکید کرد. این در حالی است که وزیر آموزش و پرورش در دیدار خویش با رهبر انقلاب نیز از تهیه نقشه راه سند تحول و ارسال نسخه‌ای از آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد، در حالی که برخی از مسئولین امر نسبت به این امر ابراز بی‌اطلاعی می‌نمودند! اما به هر ترتیب نزدیک به ۶ ماه از این سخنان و وعده‌ها گذشت اما نه جلسه فوق‌العاده شورای عالی آموزش و پرورش برای تصویب نقشه راه برگزار شد و نه حتی پیش‌نویس این نقشه در اختیار عموم قرار گرفت.

اظهارات جدید، ابهامات جدید: آیا نقشه راه با برنامه‌های زیرنظام‌ها فرقی دارد؟
اما حکایت نقشه راه اجرای سند، به اینجا ختم نشد. اواخر شهریور، نوید ادهم، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، در یک گفتگو، به نکته‌ای اشاره نمود که به نظر می‌رسد با گفته وزیر مبنی بر تهیه نقشه راه سند همخوانی نداشته باشد. نوید ادهم -با گذشت حدود شش ماه از ادعای وزیر مبنی بر پایان تدوین نقشه راه- بیان داشت که تدوین و تنظیم نقشه راه سند تحول مراحل نهایی خودش را سپری می‌کند! وی ابراز امیدواری نمود که تدوین برنامه‌های زیرنظام‌های سند نیز اردیبهشت سال ۹۵ به اتمام برسد!

اما یک هفته پس از اظهارات دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، دکتر فانی در جلسه این شورا طی سخنانی بر ابهامات موجود درباره تدوین نقشه راه، افزود. فانی گفت که زیرنظام های سند بیشتر در حوزه طراحی است و نه اجرا» و ضمن اذعان بر اختلاف میان برنامه‌های زیرنظام‌ها و نقشه راه سند، اعلام کرد که «نقشه راه تهیه شده می‌تواند با خروجی زیرنظام‌ها یکی باشد و در عمل نیز دیده خواهد شد که اختلاف‌ها زیاد نیست!».

این در حالی است که بر اساس گفته کارشناسان و خودِ مسئولین، برنامه‌های زیرنظام‌های سند تحول، جزئی از نقشه راه است و بر اساس سند تحول باید یک سال بعد از تصویب آن (یعنی نهایتاً تا سال ۹۱) تدوین و تصویب می‌شد که به‌جز برنامه درسی ملی، سایر زیرنظام‌ها هنوز برنامه‌ی مصوبی ندارند.

بنا به روند پیش‌بینی شده در سند تحول، تهیه برنامه‌ی زیرنظام‌ها، مقدمه تدوین نقشه راه محسوب می‌شوند. طبیعتاً در صورتی که فانی پایبند به روند سند باشد، باید ابتدا برنامه‌ی‌ زیرنظام‌های سند را تدوین و بعد از آن نقشه راه را نهایی کند. این در حالی است که نقشه راه آماده شده اما برنامه زیرنظام‌ها به مرحله نهایی نرسیده است.

آیا واقعاً نقشه راه اجرای سند، مبنای احکام برنامه ششم خواهد بود؟
کمتر از ۶ ماه تا آغاز اجرای برنامه ششم توسعه باقی مانده است و مسئولین در حال تدوین احکام پیشنهادی برای این برنامه هستند. طبق بیانات مقام معظم رهبری و نیز اظهارات خود وزیر آموزش و پرورش، باید از ظرفیت برنامه ششم جهت اجرای نقشه راه سند تحول، استفاده شود. اما با توجه ابهامات مطرح درباره نقشه راه، آیا مسئولین می‌توانند به نقشه راهی که هنوز به تصویب نشده، به‌عنوان مبنا برای تدوین برنامه ششم تکیه کنند؟

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۷-۲۶ ۲۱:۱۰احمدعلی زاده 0 0

    احتمالا به نفع معلما هست تصویب نمیشه اگه به ضرر معلما بود تصویب که خوبه به سازمان ملل نیز میفرستادن تا تصویب بشه
                                

نظر شما