شناسهٔ خبر: 114828 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

آژانس با ارائه ارزیابی نهایی می‌تواند پرونده موضوعات گذشته و حال را برای همیشه مختومه اعلام کند

رضا نجفی/ نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت ایران در همکاری با آژانس با حسن نیت به تعهدات خود عمل کرده است و اکنون آژانس درموقعیتی قرار دارد که می‌تواند با ارائه ارزیابی نهایی خود این پرونده را برای همیشه مختومه اعلام کند.

به گزارش «نماینده» "رضا نجفی"، نماینده ایران در آژانس با اشاره به بیانیه امروز آژانس گفت: همانطور که آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد تمام فعالیت های توافق شده طبق نقشه راه برای حل مسائل گذشته و حال در موعد مقرر یعنی امروز ۱۵ اکتبر تکمیل گردید.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت به تعهدات خود عمل نمود. اینک  آژانس درموقعیتی قرار دارد که می تواند با ارائه ارزیابی نهایی خود این پرونده را برای همیشه مختومه اعلام کند.

نجفی در ادامه گفت: بر اساس توافق انجام شده با گروه ۱+۵  در برجام, اعضای این گروه بایستی قطعنامه ای را به اجلاس فوق العاده ماه دسامبر  شورای حکام آژانس ارائه کنند که هدف آن بستن پرونده مسایل گذشته است. بستن پرونده مسایل گذشته راه را برای اجرای برجام هموار می کند که اقدامات مندرج در آن همه معطوف به آینده است. همانطور که شورای امنیت با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ لغو تمامی قطعنامه های پیشین را مقرر کرد قطعنامه های قبلی شورای حکام نیز بایستی تمام لغو شوند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز اعلام کرد: در دوره تا ۱۵ اکتبر سال ۲۰۱۵، فعالیت‌هایی که بر اساس نقشه راه بوده و با هدف شفاف سازی موضوعات باقیمانده کنونی و گذشته درباره برنامه هسته‌ای ایران بوده، تکمیل شده است.

تا ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵ (۲۴ آذر) مدیر کل برآورد نهایی خود درباره قطعنامه تمامی موضوعات باقیمانده و کنونی که در الحاقیه گزارش ۲۰۱۱ مدیر کل بوده، را اعلام خواهد کرد.

براساس توافق هسته ای چهاردهم ژوئیه بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل، ناظران این آژانس تا پانزدهم اکتبر وقت دارند درباره ابعاد نظامی احتمالی فعالیت های هسته ای ایران در گذشته، اطلاعات جمع آوری و از مقامات این کشور سوال کنند. سپس بازرسان این آژانس تا پانزدهم دسامبر فرصت دارند پیش نویس و ارزیابی های نهایی خود را درباره تحقیقاتشان ارائه دهند.

نتیجه تحقیقات آژانس، زمینه را برای اجرایی شدن توافق بین ایران و قدرت های دنیا در هجدهم اکتبر- به اصطلاح روز اجرا- فراهم خواهد کرد. قرار است در هجدهم اکتبر دو طرف اجرای تعهدات خود را براساس توافق هسته ای آغاز کنند. آمریکا و اروپا تعهد کرده اند پیش نویس قانون لغو تحریم های مالی و بخش انرژی ایران را تهیه کنند.

نظر شما