شناسهٔ خبر: 114797 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

وال‌استریت ژورنال: ایران همکاری با بازرسان آژانس را افزایش داد

آژانس یک روزنامه آمریکایی به نقل از دیپلمات‌ها نوشت ایران همکاری خود با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را پس از هشدار کشورهای غربی در لحظات آخر افزایش داده است.

به گزارش «نماینده» دیپلمات‌های آشنا با تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره موضوعات باقیمانده گذشته برنامه هسته‌ای ایران (ابعاد نظامی احتمالی) می‌گویند فشارهای کشورهای غربی بر ایران نتیجه‌بخش بود و این کشور در لحظات آخر همکاری بسیار محدود خود با بازرسان آژانس را افزایش داد.

وال‌استریت ژورنال مدعی است که هنوز مشخص نیست که اقدامات ایران برای پاسخ دادن به این سؤال که آیا برنامه تسلیحات هسته‌ای داشته یا نه، کافی خواهد بود. تهران بارها اعلام کرده که هیچگاه برنامه‌های تسلیحاتی را در دستور کار خود قرار نداده است.

انتظار می‌رود نتیجه تحقیقات درباره موضوعات باقیمانده گذشته برنامه هسته‌ای ایران امروز (پنج‌شنبه) توسط آژانس منتشر شود.

"در دو هفته گذشته، پس از اینکه ایران سؤال‌های جدی درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته‌اش را عمدتا نادیده انگاشت، آژانش و برخی دولت‌های غربی به صورت مستقیم به تهران هشدار دادند که اگر می‌خواهد اعضای شورای حکام آژانس به این نتیجه برسند که این کشور نگرانی‌های آنها را به مقدار مکفی پاسخ داده است، باید همکاری‌ را افزایش دهد.

شورای حکام در اواسط دسامبر باید بر اساس گزارش یوکیا آمانو اعلام کند که آیا تهران فعالیت کافی برای اجرای توافق هسته‌ای انجام داده است یا نه.

یک دیپلمات سه‌شنبه گذشته در گفتگو با وال‌استریت‌ژرونال گفت: "چندین دیدار در سطح کارشناسی بین ایران و آژانس انجام گرفته است اما هنوز زود است که درباره محتوا قضاوتی کرد اما فرآیند بر اساس برنامه پیش می‌رود."

یک دیپلمات دیگر غربی میزان همکاری ایران با آژانس را مطابق با انتظارات و به صورت "حداقل لازم"‌ توصیف کرده است.

نظر شما