شناسهٔ خبر: 114781 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

فرانسه: ایران قطعنامه شورای امنیت را آشکارا نقض کرده است

موشک عماد/2 وزارت خارجه فرانسه می‌گوید آزمایش موشک بالستیک عماد توسط ایران نقض آشکار قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل و حاوی پیامی نگران‌کننده به جامعه بین‌المللی است.

به گزارش «نماینده» رومه نادال، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، می‌گوید: "آزمایش موشک بالستیک ایران در هفته جاری نقض آشکار قطعنامه شورای امنیت و حاوی پیامی نگران کننده است".

ایران در روز یکشنبه و علی‌رغم قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت ملل دست به آزمایش موشک بالستیک عماد زد. مقامات کشورمان بارها اعلام کرده‌اند که هیچ محدودیتی برای برنامه‌های نظامی دفاعی کشورمان قائل نخواهند شد.

نادال در کنفرانس خبری روزانه گفت: "پرتاب روز ۱۱ اکتبر نقض آشکار قطعنامه ۱۹۲۹ است. این پیامی نگران‌کننده از ایران به جامعه بین‌المللی است".

قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل که در سال ۲۰۱۰ تصویب شده ایران را از آزمایش موشک‌های بالستیک دوربرد منع می‌کند. این قطعنامه تا زمانی که تفاهم هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ اجرایی گردد، معتبر است.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ پس از اجرایی شدن برجام نیز از ایران "خواسته می‌شود" هیچ‌گونه فعالیتی در زمینه موشک‌های بالستیک که برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی شده‌اند، در یک دوره زمانی هشت‌ساله، انجام ندهد.

در این قطعنامه همچنین اعلام شده که پس از اجرایی شدن برجام کشورها می‌توانند تکنولوژی موشکی و تسلیحات سنگین را به‌صورت مورد به مورد و با تأیید شورای امنیت به ایران صادر کنند.

با این حال، پس از نگارش پیش‌نویس قطعنامه، یک مقام ارشد آمریکایی این بند را بی‌معنی خوانده اعلام کرد واشنگتن هر پیشنهادی برای صادرات تکنولوژی موشک‌های بالستیک به ایران را وتو خواهد کرد.

نادال گفت: "قطعنامه ۱۹۲۹ تا زمانی که آژانس در اوایل سال ۲۰۱۶ تأیید کند ایران تعهداتش را اجرا کرده است، معتبر باقی خواهد ماند".

نظر شما