شناسهٔ خبر: 114212 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: روابط عمومی حزب موتلفه

تحریم‌ها «تعلیق» و نه «لغو» می‌شود

قائم‌مقام دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: گزارش کمیسیون ویژه برجام نشان می‌دهد زیرساخت‌های تحریم حفظ خواهد شد و تنها بخشی از تحریم‌ها «تعلیق» و نه «لغو» می‌شود.

به گزارش «نماینده»، محمدعلی امانی قائم‌مقام دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در پایان نشست دبیران این حزب با اشاره به ابهامات و خطرات اجرای برجام اظهار داشت: مجلس در روند رسیدگی قانونی به موضوع برجام نقش تعیین کننده دارد و نباید خود را از این امر مهم برکنار بدارد یا خود را خلع ید کند و مسئولیت پذیرش آن را به شورای امنیت ملی احاله کند.

وی رد دو فوریت طرح اقدام متناسب و متقابل دولت ایران در اجرای برجام را نشانه دقت نمایندگان مجلس دانست و افزود: در بررسی یک فوریت آن مجلس دقت کند تا اگر آمریکایی‌ها از تعهدات خود سر باز زدند، نکات مبهمی باقی نماند.

قائم مقام دبیرکل حزب مؤتلفه قرائت کمیسیون ویژه برجام مجلس را حاوی مطالب دقیق و مخاطره‌آفرین دانست و تصریح کرد: نمایندگان باید نظر خود را نسبت به طرح یک فوریتی درباره گزارش کمیسیون ویژه برجام که یکشنبه گذشته در مجلس قرائت شد را معلوم کنند. تردیدی نیست که برخی از خطوط قرمز مردم و نظام در برجام نادیده گرفته شده است و نکات تلخی وجود دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

امانی گفت: همه ارزش مذاکرات هسته‌ای با دشمن به این واقعیت برمی‌گشت که بتوانیم تحریم‌های ظالمانه را لغو کنیم. اما گزارش کمیسیون ویژه برجام نشان می‌دهد زیرساخت‌های تحریم حفظ خواهد شد و تنها بخشی از تحریم‌ها «تعلیق» و نه «لغو» می‌شود. این مهم متضمن حقوق ملت نخواهد بود.

قائم مقام دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: نباید فقط نیمه پر لیوان را در برجام دید و نیمه خالی لیوان را ندید، بلکه همه باید در برابر مردم و تاریخ پاسخگو باشند. ضمن اینکه نیمه پر لیوان یک سری وعده‌های نسیه است و نیمه خالی آن یک سری امتیازات نقدی است که داریم می‌دهیم و اگر طرف مقابل در نیمه راه زیر توافق بزند، برگشت‌پذیری برای ملت ما هزینه‌های گزاف دارد.

امانی اظهار داشت: با ورق پاره خواندن قطعنامه شورای امنیت درباره فعالیت‌های دفاعی موشکی ایران، مشکل حل نمی‌شود؛ این ایرادی بود که به رئیس دولت قبل هم گرفته می‌شد. نمی‌توان یک اشکال را برای دولت قبل یک فاجعه نامید و برای دولت فعلی یک امتیاز. مجلس باید متوجه باشد که تصویب طرح یک فوریتی مقتضی منافع و مصالح ملی است یا نه.

وی در مورد نامه چهار وزیر به رئیس جمهور اظهار داشت: بالاخره رئیس جمهور باید به این سؤال مردم پاسخ دهد که آیا از رکود خارج شده‌ایم یا هنوز در رکود هستیم.

قائم مقام دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی افزود: چهار وزیر اقتصادی و امنیتی دولت می‌گویند نه تنها در رکود هستیم، بلکه در حال وارد شدن به بحران هستیم. این اعتراف بخشی از مسئولین اقتصادی دولت است.

امانی خاطرنشان کرد: نامه چهار وزیر نشانه ضعف برنامه‌ریزی دولت در عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی است. شاخص‌های بورس اکنون یکی از نمودهای اقتصاد کشور است.

وی افزایش ۲ برابری حجم نقدینگی را در کشور طی دو سال گذشته علامت دیگری از عدم توافیق دولت در حوزه مشکلات اقتصادی دانست و ادامه داد: باید دولت بگوید به چه علت حجم نقدینگی در جامعه به دو برابر افزایش یافته است و آثار آن در اقتصاد کشور چیست.

قائم مقام دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به اظهارات صریح مقامات دولتی در باره بی اثر بودن توافق وین در حل مشکلات اقتصادی گفت: دیدیم که «برجام» اثر مثبتی روی شاخص‌های اقتصادی نداشت و هیچ علامت مثبتی در این باره دریافت نشده و در عوض ۴ وزیر دولت زنگ خطر ظهور «بحران» را به صدا در آوردند. ماگفته‌ایم و می‌گوییم که دولت باید تغییر اساسی در سیاست‌های اقتصادی و مسئولان اصلی اقتصادی که باعث این مشکلات شده اند به عمل آورد.

امانی همچنین با اشاره به فاجعه کشتار حجاج بیت‌الله الحرام در مکه اظهار داشت: افکار عمومی منتظر یک واکنش سخت و خشن از سوی دولت نسبت به رفتار آل سعود است. هنوز سرنوشت ده‌ها تن از حجاج ایرانی درعربستان مشخص نیست؛ دولت باید پاسخی بر این پرسش داشته باشد و فقط کمیته حقیقت‌‌یاب می‌تواند پرده از این فاجعه عظیم بردارد.

وی اوج‌گیری مبارزات در سرزمین‌های اشغالی به ویژه در کرانه باختری را مهم دانست و گفت: باید منتظر یک تحول عظیم در سرزمین‌های اشغالی باشیم. انتفاضه سوم در راه است و بعید است که قادر باشند، جلوی آن را بگیرند.

قائم مقام دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: صهیونیست‌ها در حال مسلح کردن شهرک‌نشین‌ها هستند. باید منتظر یک قتل عام فجیع‌تر از صبرا و شتیلا بود. مردم فلسطین باید در این باره یکپارچه عمل کنند.

امانی تحولات سوریه را مهم دانست و یادآور شد: زیر ساخت‌های تروریست‌ها در سوریه منهدم شده است و ائتلاف ضد داعش که توسط آمریکایی‌ها رهبری می‌شود؛ در این مدت فقط مشغول شوخی کردن با تروریست‌ها و تجهیز آنها و زمان دادن برای ایجاد استحکامات بوده است. ائتلاف واقعی ضد تروریستی در عرض مدت کوتاهی کمر تروریسم در سوریه را شکست.

وی شهادت سردار سرلشگرحسین همدانی را در سوریه به خانواده و یارانش در سپاه و به محضر ولی امر مسلمین تبریک و فقدانش را تسلیت گفت و اظهار داشت: او مزد جهاد با مزدوران آمریکا و صهیونیسم و نیز تروریست‌ها را ازخدا گرفت و این پاداش یک عمر مجاهدت در راه خدا بود.

قائم مقام دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به برگزاریمجمع عمومی یازدهم حزب مؤتلفه اسلامیگفت: هفته گذشته دبیرکل حزب در یک مصاحبه مطبوعاتی به سؤالات خبرنگاران در اینباره پاسخ دادند. امیدوارم خداوند کمک کند تا با برگزاری مجمع عمومی سیاست‌های راهبردی حزب را در سه سال آینده که پیچیده‌ترین حوادث را در پیش داریم، تعیین کند.

امانی خاطرنشان کرد: ما در آستانه محرم و دهه امر به معروف و نهی از منکر هستیم. برگزاری مجمع یک گام برای شناسایی معروف‌ها و منکرها در حوزه سیاست است. از خداوند می‌خواهیم ما را از آمران به معروف و ناهیان از منکر قرار دهد.

نظر شما