شناسهٔ خبر: 114169 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نادران در مخالفت با طرح "برجام"

چرا ناکارآمدی‌های خود را گردن تحریم‌های اقتصادی می‌اندازید؟

الیاس نادران431 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: از ابتدای کار، دولت دست روی دست گذاشت و فقط به سیاست خارجی پرداخت و کاری برای حل مشکلات اقتصادی نکرد تا جایی که صدای وزرا هم درآمد.

به گزارش «نماینده» الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز در مخالفت با کلیات طرح یک‌فوریتی برجام در مجلس، اظهار داشت: طبق آیین‌نامه مجلس کمیسیون اصلی باید طرح را به کمیسیون‌های فرعی ارائه و مهلت می‌داد تا نظرات کمیسیون‌های فرعی استماع می‌شد.

وی با بیان اینکه این ماده آیین‌نامه در بررسی طرح برجام در کمیسیون امنیت ملی رعایت نشده است، گفت: علاوه بر این طبق آیین‌نامه، نمایندگان می‌توانند در کمیسیون حاضر شده و پیشنهادات خود را در مورد این طرح ارائه دهند و کمیسیون نیز موظف است که نمایندگانی که ۲۴ ساعت قبل از رسیدگی پیشنهادات خود را ارائه کرده‌اند، برای دفاع از پیشنهاداتشان به‌صورت مکتوب به مجلس دعوت کند؛ ولی کمیسیون امنیت ملی حتی از یک نفر از نمایندگان به‌صورت کتبی دعوت نکرد.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان با اشاره به اظهارات برخی نمایندگان مبنی بر "در تهیه طرح مذکور با شورای امنیت و فراکسیون‌های مختلف هماهنگی‌ها به عمل آمده است"، افزود: بنده تابع فراکسیون‌های مختلف و تابع شورای عالی امنیت ملی نیستم و تنها تابع مصوبات، آیین‌نامه داخلی مجلس و قانون اساسی هستم.

نادران تأکید کرد: قانون اساسی چنین اختیاری را به هیچ فراکسیونی از مجلس و شورای عالی امنیت ملی نمی‌دهد، بلکه مجلس مطابق اصول قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی باید به موضوع رسیدگی کند و براساس آیین‌نامه داخلی رسیدگی دوشوری است.

وی ادامه داد: زمانی که طرحی اهمیت دارد و موافقتنامه مهم در دستور کار قرار می‌گیرد، باید به‌صورت دوشوری مورد رسیدگی قرار گیرد، نه یک‌شوری.

نماینده مردم تهران در مجلس با طرح این پرسش "اگر بازار منتظر برجام است، چرا دولت ۲ سال و‌ نیم معطل کرد؟" گفت: از ابتدای کار، دولت دست روی دست گذاشت و فقط به سیاست خارجی پرداخت و کاری برای حل مشکلات اقتصادی نکرد تا جایی که صدای وزرا هم درآمد، دولت چرا ناکارآمدی‌های خود را گردن تحریم‌های اقتصادی می‌اندازد؟ قرار بود اقتصاد مقاومتی اجرا شود، پس چه شد؟

نادران درباره ایرادات این طرح اظهار داشت: در بند اول این طرح فتوای رهبری در حرام بودن استفاده از سلاح هسته‌ای قانونی شده است، یعنی در مجلس مصوب می‌کنیم که فتوای رهبری درست است، این وهن ما است یا رهبری؟

وی با بیان اینکه کمیسیون ویژه ۴۰ روز وقت گذاشت و برجام را بررسی کرد، اظهار داشت: در طرح مذکور ردپایی از گزارش برجام دیده نمی‌شود؛ در مصوبه‌ای که سه ماه پیش داشتیم، تأکید شده بود که باید توافق به‌صورت قانونی از سوی دولت به مجلس بیاید، اما در این طرح خودمان مصوبه مجلس را ملغی می‌کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام یک مصوبه برای ذلت ایران و خط کشیدن روی همه آرمان‌های ملت ایران است.

نظر شما