شناسهٔ خبر: 114097 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

«نماینده» بررسی می کند ؛ « دریچه ای به دهه ۶۰ » (۱۰)

تلاش ضد انقلاب برای راهپیمایی سکوت در خیابان های تهران ! / دفتر امام : شرکت در راهپیمایی غیر مسلمانان جایز نیست

تاریخ انقلاب در حالی که چریک های فدایی خلق اعلام کرده بودند روز پنج شنبه به سمت مقر امام راهپیمایی خواهند کرد دفتر تبلیغات امام با انتشار بیانیه ای اعلام کرد راهپیمایی سوم اسفند از طرف کمونیست ها بوده و شرکت خواهران و برادران مسلمان در راهپیمایی روز پنج شنبه و هر روز دیگر جایز نیست .

مقدمه

نزدیک چهار دهه از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد و با گذشت زمان و جابجایی نسل ها این سوال برای بسیاری از جوانانی که آن روزها را ندیده اند پیش آمده که اولا چرا انقلاب شد و از سویی دیگر این انقلاب چه کرد و چگونه به راه خود ادامه داد . از اختصار غیرقابل توجیه کتاب های درسی تاریخ مدارس که تنها و تنها به پیروزی انقلاب اسلامی و نیز گذرا به آغاز و پایان جنگ تحمیلی و نیز برخی حوادث ریز و درشت انقلاب و آن هم تیتر وار پرداخته اند بگذریم در این نوشتار که به صورت سلسله وار از امروز در «نماینده» منتشر خواهد شد تلاش خواهیم کرد به سوال دومی که در ابتدای مقدمه به آن اشاره کردیم بپردازیم .

از روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ و دقیقا از اولین روز پیروزی انقلاب نظام نوپا که در روز ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ با نام زیبای «جمهوری اسلامی» مزین شد با حوادث و روی دادهای بی شماری روبرو بوده است ، تحلیل این حوادث جوابگوی روشنفکر نمایانی است که از توهمی به نام «توهم توطئه » سخن می گویند و می پندارند که حوادث پس از انقلاب همه طبیعی بوده و قدرت های جهانی از آمریکا گرفته تا شوروی در آن نقشی نداشته اند و یا نقش آنان طبیعی و در راستای نظامات پذیرفته شده بین المللی بوده است .

توطئه های گروه ها و احزاب برای دزدیدن انقلاب اسلامی ملت ایران نیز بخش دیگری از این سلسله نوشته ها را تشکیل خواهد داد ، گروه ها و احزابی مانند مجاهدین خلق و یا همان منافقین ، چریک های فدایی خلق ، توده و نیز لیبرال مآبانی چون نهضت آزادی و جبهه ملی و ...در این راستا مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت .

در این نوشته ها نیم نگاهی نیز به حوادث روز جهان که به انقلاب اسلامی ملت ایران مرتبط بوده اند خواهیم پرداخت .

ناگفته نماند گزارش روزانه تاریخ ایران پس از انقلاب بخشی از  نوشتار حاضر را به خود اختصاص خواهد داد  و در این روزشمار از نوشته هایی از نگارنده این سطور که به صورت روزانه و در ستون دیدگاه خبرگزاری فارس منتشر می شود بهره گرفته و از توضیح چرایی و پشت پرده های این حوادث نیز غفلت نخواهد شد .

از دوستان و پژوهشگران گرانقدر خواستاریم در صورت هر گونه انتقاد و یا پیشنهاد ما را از نظرات خود آگاه سازند.

«نماینده»

و اما روزشمار ۲ اسفند ۱۳۵۷

۲ اسفند ۱۳۵۷

امروز دفتر تبلیغات امام خمینی با انتشار اطلاعیه ای از مسلمانان خواست در راهپیمایی کمونیست ها شرکت نکنند ، رهبر انقلاب با بیان اینکه چریک های فدایی خلق کمونیست هستند اخطار داد این افراد را به حضور نمی پذیرند ، از سوی دیگر چریک ها با لغو راهپیمایی فردا آن را به جمعه موکول و جمهوری خواهان نیز مردم را به راهپیمایی سکوت در خیابان های تهران دعوت کردند  ، امروز امیرانتظام معاون نخست وزیر خبر از تشکیل سپاه توسط دولت موقت داد و در پاسخ به این سوال که چرا دولت فقط از نهضت آزادی و جبهه ملی تشکیل شده گفت جاهای خالی را با سایر احزاب پر می کنیم ، ابراهیم یزدی نیز طی مصاحبه ای با اعلام اینکه دادگاه های انقلاب برای محاکمه جنایتکارات در تمامی استان ها شکل خواهد گرفت گفت :  نمی توان زیر پرچم امام خمینی شعاری جز حکومت اسلامی را مطرح کرد . امروز همچنین با دو افشاگری بزرگ روبروهستیم ، یکی آنکه رآلف شانمن عضو هیئت اجرایی کمیته آمریکایی حقوق بشر و رئیس دادگاه رسیدگی به جرائم آمریکا در هندوچین خبر از تلاش سرهنگ نصرالله تاجیک رئیس ستاد عملیاتی ارتش برای قتل عام چپ ها و حتی مبارزان مسلمان با حمایت آمریکا و انگلیس داد و دیگری آنکه اسرار کودتای سپهبد رحیمی در روز ۲۲بهمن فاش شد ...

شرکت در راهپیمایی کمونیست ها جایز نیست

در حالی که چریک های فدایی خلق اعلام کرده بودند روز پنج شنبه به سمت مقر امام راهپیمایی خواهند کرد دفتر تبلیغات امام با انتشار بیانیه ای اعلام کرد راهپیمایی سوم اسفند از طرف کمونیست ها بوده و شرکت خواهران و برادران مسلمان در راهپیمایی روز پنج شنبه و هر روز دیگر جایز نیست .

با انتشار این بیانیه فدائیان خلق راهپیمایی سوم اسفند خود را لغو کرده و از مردم خواستند در میتینگ روز جمعه در دانشگاه تهران شرکت کنند .

در بخشی از بیانیه فدائیان خلق آمده است : نظر به عدم استقبال خلاف انتظاری که از اقدام و ابتکار فدائیان برای تحکیم صفوف متحد خلق و اعلام همبستگی از جانب کمیته ی تبلیغات انقلاب اسلامی بعمل آمده است و نظر به اینکه کارگران و دانش آموزان و فرهنگیان با مراجعات بسیار از ستاد خواسته اند برنامه ی پنج شنبه به جمعه موکول شود که فرصت شرکت برای همگان فراهم آید و نظر به اینکه راهپیمایی روز پنجشنبه می توانست مانع جریان عادی امور تلقی شود سازمان چریک های فدایی خلق ایران برنامه راهپیمایی روزپنج شنبه سوم اسفند را لغو و همه هم میهنان را به شرکت در اجتماعی که در روز جمعه چهارم اسفند ماه ساعت ۱۰صبح در دانشگاه تهران تشکیل می شود دعوت می نماید . (۱)

راهپیمایی سکوت در خیابان های تهران

حزب جمهوریخواه نیز در حمایت از فدائیان خلق از مردم خواست که در راهپیمایی روز جمعه چهارم اسفند شرکت کنند ، هدف از این راهپیمایی تاکید بر مرام آزادی و امنیت برای همه اعلام شد . در این پیام آمده است که مسیر راهپیمایی همان مسیر راهپیمایی قبلی است و قطعنامه ای جز جمله امنیت برای همه نخواهد داشت .

حزب جمهوریخواه از مردم خواست که از حمل عکس و دادن شعار خودداری کنند زیرا عنوان این حرکت ، راهپیمایی در سکوت است . (۲)

دولت با راهپیمایی چریک های فدایی خلق مخالف نیست

امیر انتظام معاون نخست وزیر امروز ضمن مصاحبه ای در پاسخ به این سوال که امام خمینی دستور داده اند دیگر لازم به انجام راهپیمایی نیست در مورد راهپیمایی فردا از طرف چریک های فدایی خلق چه خواهد کرد ؟ اظهار داشت : دولت از بیان مطالب یا اظهارات هر دسته از مردم جلوگیری نخواهد کرد و در مورد راهپیمایی فردا نیز از قوه قهریه استفاده نخواهد شد . (۳)

تاسیس سپاه توسط دولت موقت

امیرانتظام اعلام کرد که به تصمیم هیئت دولت سپاه پاسداران انقلاب تشکیل می شود . آئین نامه سپاه مزبور در دست تهیه است که بزودی اعلام خواهد شد . با تشکیل این سپاه برادرانی که در انقلاب شرکت داشته اند در گارد ملی تحت انضباط و با لباس مخصوصی به پاسداری از انقلاب ادامه خواهند داد .

امیر انتظام به مسئله پرداخت بدهی های مردم به بانک ها ، آب ، برق و تلفن اشاره کرد و متذکر شد اکنون که انقلاب به ثمر رسیده است دولت تقاضا دارد مردم کلیه بدهی های خود را در این موارد بپردازد .

امیر انتظام با اشاره به مذاکراتی که سفیر دولت آلمان در مورد هزینه رآکتورهای اتمی که در بندر بوشهر در دست ساخت است با دولت انجام داده است گفت که هزینه ایجاد رآکتورها ۵میلیارد مارک است که ما در خواست کردیم گزارش جامعی در این زمینه تهیه شده است تا دولت با توجه به امکانات مالی خود تصمیمات لازم را اتخاذ کند .

تاریخ انقلاب

وی در مورد مسائل کردستان نیز گفت : بر اساس گزارش فروهر مردم کردستان جز وفاداری به انقلاب حرف دیگری ندارند و مشکل خاصی نیست که ما را به وحشت بیندازد.

امیر انتظام در پاسخ به این سوال که چرا دولت فقط از اعضای جبهه ملی و نهضت آزادی تشکیل شده است گفت : انشاء الله جاهای خالی را با احزاب دیگر پر می کنیم . (۴)

افشاگری بزرگ

رآلف شانمن (۵) عضو هیئت اجرایی کمیته آمریکایی حقوق بشر و رئیس دادگاه رسیدگی به جرائم آمریکا در هندوچین امروز بعد از ظهر در یک مصاحبه مدعی شد سرهنگ نصر الله توکلی رئیس ستاد عملیاتی ارتش طی مذاکرات مفصلی با ارائه طرحی به وی گفته است «اگر آمریکا و انگلیس از او و دیگر افسران پیشین قابل اطمینان و واقع بین حمایت کنند در آینده منافع غرب و بویژه این دو کشور را حفظ خواهند کرد و در دراز مدت کلیه عناصر چپ رو و حتی مسلمان هیجان زده را از میان خواهد برد .

وی به موجب یادداشت ها و نوارهای ضبط شده از مذاکرات خود با سرهنگ توکلی در دو نوبت قبل از پیروزی انقلاب و بعد از پیروزی ادعا کرد توطئه ای علیه انقلاب ایران در شرف وقوع است .

تاریخ انقلاب

در این مصاحبه که در هتل اینتر کنتینانتال تهران با شرکت خبرنگاران داخلی و خارجی صورت گرفت رالف شانمن گفت : بیش از شش هفته قبل سرهنگ نصرالله توکلی با وی داخل گفتگو شده تا حمایت ایالات متحده آمریکا را در مورد کنترل ارتش به وسیله وی و گروه افسران سابق او به همراه افسران قابل اعتماد ارتش شاهنشاهی تامین کند .

وی در پایان با اشاره به تجربیات خود در جاکارتا گفت : من که در سال ۱۹۶۵در جاکارتا بودم شاهد کودتایی بودم که آمریکائیها تدارک دیدند و نیز نتایج خونین آن را مشاهده کردم . و نیز من که در سال ۱۹۶۷در بولیوی بودم و با چه گوارا همکاری داشتم نقش ارتش بولیوی و حامیان آمریکایی آن را دیدم . همه از درس های شیلی اگاهی داریم . بگذار مردم تضمین کنند که امپریالیسم شانس دیگری در ایران ندارد.

درباره اظهارات شانمن دو شبهه اساسی مطرح شد :

  1. شانمن عضو هیئت  اجرائی کمیته آمریکایی حقوق بشر و رئیس دادگاه رسیدگی به جرائم آمریکا در هندوچین می باشد
  2. شانمن با مخالفان شاه سابق در تماس بوده است .

با وجود موارد فوق سوالی که در اذهان عمومی مطرح شده این است که چرا سرهنگ توکلی با شانمن تماس گرفته و از او خواسته است حمایت آمریکا و انگلیس را برای وی جلب کند .

سوالی که شانمن جواب درست و قانع کننده ای برای آن ندارد . وی می گوید : شاید سرهنگ توکلی با توجه به روابط من با مخالفان رژیم سابق اینگونه گمان کرده که با مقامات دولتی و رسمی آمریکا نیز در تماس هستم و به این وسیله می تواند نظرات خود را به دولت آمریکا القا کند . (۶)

استعفای سرهنگ توکلی از مسئولیت ریاست ستاد عملیاتی ارتش

پس از افشاي اين مذاكرات، سرهنگ توكلي از مسئوليت رياست ستاد عملياتي ارتش كناره گيري كرد.

وی در مصاحبه ای با مطبوعات دلیل استعفای خود را مرتبط با این افشاگری ها ندانست و گفت : به هیچ وجه این موضوع که استعفای من با این افشا گری ها مرتبط است صحبت ندارد ، من وقتی دیدم که اختیاری ندارم کنار رفتم چون برای اداره ارتش و خاصه این ارتش از هم پاشیده باید دارای اختیارات بود و چون سرلشکر قرنی به من اختیارات نمی داد کنار رفتم .

توکلی سپس ادامه داد : برخلاف آن چیزی آن چیزی که شانمن ادعا می کند من روز جمعه گذشته با او تماس نگرفتم بلکه خود او نیمه شب چهارشنبه ساعت یک تلفن کرد و مثل همیشه از من وقت ملاقات خواست که تاکید کردم به هیچ وجه مایل نیستم با ایشان ملاقات و صحبت کنم .

تاریخ انقلاب

وی ادامه داد : اعضای خانواده من شاهد هستند که بعد از تلفن های مکرر به او گفتم من به عنوان یک افسر ملی با شما صحبتی ندارم ، چرا که میدانستم او آدم مشکوکی است و احتمالا از طرف سیا مامور شده است در انقلاب شکوهمند ما خرابکاری کند .

فقط من میتوانم ارتش را سرو سامان دهم

سرهنگ توکلی در ادامه با برشمردن ویژگی های لازم برای فرماندهی ارتش گفت : فرمانده این ارتش باید شخص قاطع و مصممی باشد و سوابق مبارزات ملی و ضد رژیمی داشته باشد . وی باید متدین باشد و مومن به رهبر انقلاب امام خمینی باشد . این فرمانده باید دانش وسیع سیاسی داشته باشد و از آنجا که ضد انقلاب و سیا این صفات را در من دید دست به خراب کردن من زد . (۷)

هر چند  ادعاهای شانمن مشکوک به نظر می رسد ولی از سوی دیگر سرهنگ توکلی به این سوال نیز پاسخ نمی دهد که چرا یک مقام سیاسی با وی بارها تماس گرفته و از او وقت ملاقات خواسته است ، با توجه به این که سرهنگ توکلی مدعی است این تماس بارها برقرار شده و فقط در آخرین بار وی پاسخ منفی به شانمن داده است این سوال مطرح می شود که در این ملاقات ها چه سخنانی بین سرهنگ توکلی و شانمن رد و بدل شده است ؟

انتشار اسرار یک کودتا

رئیس ستاد پلیس تهران برنامه کودتایی را که قرار بود شب یک شنبه ۲۲بهمن ماه در تهران انجام شود فاش کرد .

سرهنگ کیخسرو نصرتی رئیس ستاد پلیس تهران که پس از فتح این شهر بوسیله نیروهای انقلابی مردم خود را به کمیته امام معرفی کرده و پس از تحقیقات آزاد شده است گفت : بعد از ظهر روز شنبه ۲۱بهمن ماه سپهبد رحیمی فرماندار نظامی و رئیس شهربانی به پلیس تهران دستور داد که در کلیه ساختمان های مشرف به میدان ها و مراکز عمومی شهر سنگر گیری نمایند و آماده باشند تا نیروهای ارتشی به آن ها ملحق گردند .

تاریخ انقلاب

وی ادامه داد : دستور رحیمی آن بود که پس از اعلام حکومت نظامی در ساعت ۵/۴بعد از ظهر روز شنبه نیروهای پلیس اقدام به سنگر گیری کنند ، از دستورات و قرائن مشخص بود که کودتائی در شرف تکوین است و این کودتا قرار بود در نیمه های شب یک شنبه صورت گیرد .

نصرتی گفت : دستور رحیمی به پلیس تهران آن بود که نیروهای پلیس و ارتش هر جنبنده ای را که در روز ۲۲بهمن در خیابانها مشاهده کردند بگلوله ببندند .

وی ادامه داد : قرار بر این بود که افراد پلیس در شب ۲۱بهمن ماه در ساختمان های مرتفع سنگر گیری نمایند و با اعلام بعدی و رسیدن  نیروهای نظامی وارد عملیات شوند و با این کار این مواضع را از سنگر گیری احتمالی چریک ها حفظ کنیم و از همانجا مردم را در خیابانها به گلوله ببندیم .

سرهنگ نصرتی در ادامه با بیان این که او و دوستانش از این فرمان تمرد کردند گفت : به تمام روسای کلانتریها که تماس گرفته و کسب تکلیف می کردند گفتیم کلانتریها را تخلیه کنید و این گونه شد که مردم توانستند این اماکن را تصرف کرده و به سلاح ها دست یابند .

بنی صدر : اگر قاطعیت آقا [امام] نبود کودتا میشد

ابوالحسن بنی صدر درباره این کودتا گفت : یک روز پیش از آن که قضیه تسلیم ارتش پیش بیاید یعنی عصر روز جمعه در یک جایی البته نه در حضور آقا بحث بود و عده ای به ما اطلاع دادند که روز شنبه قرار است نظامی ها کودتا بکنند و یک لیست سیاه ده هزار نفری هم از سران انقلاب و افراد فعال آماده کرده اند و نام عملیات را هم گذاشته اند عملیات کورتاژکه طی آن یک ضربه ناگهانی وارد کنند و با قتل عام تمام رهبران انقلاب دنیا را در مقابل یک عمل انجام شده قرار بدهند .

بنی صدر ادامه داد : اساس تحلیل من به اطرافیانم این بود که شما چون نمی دانید ارتش چه وظایفی در روابط موجود بین ایران و قدرت مسلط آمریکا دارد و در درون خودش چه پیوندهایی وجود داشته که متلاشی شده و از بین رفته ، نمی توانید ارزیابی صحیحی از کار قشون بکنید .

وی گفت : مگر این که این عملیات کار یک دسته از ارتش باشد ، مجموع قشون نمی تواند اینکار را بکند چون امکان آنرا در خودش ندارد ، آن دسته هم توانایی آن را ندارد که هم بر ارتش مسلط شود و هم بر مردم ، ناچار با دست زدن به این اقدام در واقع تلاش کل قشون را تسریع می کند .

بنی صدر ادامه داد : من بقدری به این تحلیل خودم مطمئن بودم که آنشب را با وجود اعلام تهدید در منزل خودم بسر بردم .

وی گفت : روز شنبه با اعلام ساعت منع آمد و شد دیگر سخن اینجا نبود که ارتش چه کار خواهد کرد سوال این بود که آقا چه می کنند و ایشان با تصمیم قاطعانه به مردم دستور دادند به خیابانها بریزند و مردم رفتند و دهن آن دسته از قشون زدند که تصور می کردند هم می توانند بر خود مسلط شوند و هم بر مردم .(۸)

ستاد فراماسونری ایران بدست انقلاب افتاد

امشب در برنامه اخبار تلویزیون در سری افشاگری هایی که به وسیله انقلابیون انجام می گیرد یک فیلم مستند کوتاه از مرکز یک سازمان سری به نام فراماسونری که به دست انقلابیون افتاده است نمایش داده شد.

گفته می شود در طول دوران رژیم سابق اکثر وزرا عضو فراماسونری بوده اند . بدلیل محرمانه بودن کار این سازمان شایعات بسیاری درباره آن وجود دارد ولی آن چه که مسلم است این سازمانها بدون توجه به مذهب در روابط بین المللی خود از همه گروهی استفاده کرده اند . (۹)

تصفیه وسیع در ژاندارمری

امروز اعلام شد که کلیه فرماندهان نواحی ژاندارمری ملی ایران تغییر یافتند و ۳۹تن از امرای آن نیز بازنشسته شدند .

سرهنگ عزت الله ستار فرمانده جدید ژاندارمری ملی ایران در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت : بمنظور هماهنگی با انقلاب ایران ، با تصفیه اساسی در ژاندارمری و بکار گرفتن چهره های جدید کوشش خواهد شد که ژاندارمری دوره جدیدی از فعالیت خود را در جهت خدمت به مردم آغاز کند .

وی گفت : به جز ناآرامی هایی که بطور اندک در کردستان و آذربایجان غربی داریم بقیه مرزها آرام است و هیچ گونه نگرانی نداریم ، در کردستان و آذربایجان نیز بزودی آرامش برقرار خواهد شد و هرگونه نگرانی از بین خواهد رفت . (۱۰)

ابراهیم یزدی : دادگاه های انقلاب را در تمام استانها تشکیل می دهیم

ابراهیم یزدی معاون نخست وزیر در امور انقلاب امروز با بیان اینکه کشور از لحاظ اقتصادی ورشکسته شده گفت : ما به جز دو کشور اسرائیل و آفریقای جنوبی به همه جا نفت میفروشیم .

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام این که با نظر به مسائل کشور مشخص می شود که یک دادگاه انقلاب کافی نیست گفت : در تمامی مراکز استان ها دادگاه های انقلاب را تشکیل خواهیم داد تا به حساب جنایتکاران پیش از آن که بتوانند فرار کنند رسیدگی کنیم .

وی گفت همه می توانند نظر خود را بدهند ولی اگر کسی بخواهد در امر انقلاب اخلال ایجاد کند ضد انقلاب است و ما اجازه نمی دهیم یک عده پرچم امام خمینی را بردارند و به عنوان این که میخواهیم به منزل رهبر انقلاب برویم مردم را فریب بدهند.

آدم انقلابی ریاکار نمی شود

وی با بیان این که شعار همه مردم در انقلاب حکومت اسلامی بود گفت : کمونیست ها هم به تبعیت از همه مردم شعار حکومت اسلامی دادند ،حال اگر این افراد آن موقع ریا می کردند ضد انقلابی هستند چرا که انسان انقلابی ریاکار نمی شود .

وی ادامه داد : هرکس می تواند حرف خود را بزند ولی نمی تواند این سخنان را تحت عنوان امام و زیرپرچم رهبر انقلاب بزند چرا که زیر این پرچم جز جکومت اسلامی نمی توان شعار داد .

ابراهیم یزدی گفت : آنها حرف خودشان را بزنند تا فرق مسلمان با غیر مسلمان روشن شود ، ما مشکلی با سخن گفتن آنها نداریم ولی باید اول هویت سیاسی خود را اعلام کنند . (۱۱)

پیام فیدل کاسترو به امام خمینی

فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا پیام تبریکی خطاب به امام خمینی و مهدی بازرگان نخست وزیر صادر کرد . در پیام کاسترو آمده است : مبارزه قهرمانانه ملت ایران یک نمونه و سرمشق برای خلق های سراسر جهان و بویژه برای کشورهای در حال رشد و جهان سوم است .

وی در این پیام پشتیبانی خود را از دولت بازرگان اعلام کرده است .

ایران و کوبا روابط دیپلماتیک ندارند و رژیم شاه از سال ۱۹۷۵روابط خود را با کوبا قطع کرده است . (۱۲)

تعطیلی کنسولگری آمریکا در ۳شهر

هادینگ کارتر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد بخاطر اوضاع خطرناکی که در تبریز ، شیراز و اصفهان حکمفرما است کنسولگریهای خود را در این سه شهر تعطیل کرده است .

کارمندان این کنسولگری ها به استثنای کنسولگری اصفهان به تهران رفته اند ، هنوز عده زیادی از آمریکایی ها در اصفهان به سر می برند و تنها سی تن از آنها مایلند این شهر را ترک کنند .

بموجب گزارش های رسیده کنسولگری آمریکا در تبریز به آتش کشیده شده است . سخنگوی وزارت خارجه نیز اعلام کرد در چند روز گذشته دیپلمات های آمریکایی در تهران چندین بار با دولت ایران تماس گرفته اند . (۱۳)

شاه ، آواره در میان مغرب ، سوئیس و واشنگنن

ایران امروز از سوئیس خواست تا به شاه پناهندگی ندهد . خبرگزاری فرانسه از یک منبع ایرانی در ژنو کسب اطلاع کرد که وزارت دادگستری دولت ایران ضمن پیامی که برای مقام های سوئیس فرستاد در خواست کرده است از دادن پناهندگی به شاه و اطرافیانش که گذرنامه های سیاسی آنها دیگر فاقد هیچ اعتباری است خودداری کنند .

یک منبع وابسته به وزارت امور خارجه سوئیس نیز ضمن تائید وصول پیام وزارت دادگستری ایران خاطرنشان کرد که این پیام نمی تواند مورد بررسی قرار گیرد چرا که از راه های دیپلماتیک عادی فرستاده نشده و بوسیله یک استاد ایرانی مقیم ژنو به وزارت خارجه سوئیس تسلیم شده است .

وزارت خارجه سوئیس در عین حال اطمینان داد که شاه از آن کشور درخواست پناهندگی نکرده و هیچگونه مذاکره ای نیز در این باره جریان ندارد .

ولی در عین حال در واشنگتن هادینگ کارتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت که اگر شاه به آمریکا برود مورد استقبال قرار خواهد گرفت و توضیح داد که موضع ایالات متحده نسبت به شاه تغییری نکرده است .

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد که هیچ گونه قرار دادی درباره استرداد اشخاص بین ایران و آمریکا وجود ندارد .

دولت ایران امروز از مغرب درخواست کرده است تا شاه را به ایران مسترد کند تا به خاطر جنایاتی که مرتکب شده محاکمه شود . (۱۴)

فرار ۱۸هزار یهودی از ایران

از ژانویه سال گذشته که شعله های انقلاب در ایران زبانه کشید و سرانجام به سرنگونی رژیم منجر شد تاکنون حدود ۱۸هزار نفر از یهودیان ایران را ترک کرده اند .

آژانس یهود که مسئول امور مهاجرت های یهودیان از کشورهای دیگر به اسرائیل است طی گزارشی گفته است که هنوز ۵۰هزار یهودی در ایران به سر می برند .

همچنین امروز اعلام شد آمریکا ۳۳اسرائیلی را از ایران فراری داده است . مناهیم بگین نخست وزیر اسرائیل از دولت آمریکا به مناسبت کمکی که به ۳۳اسرائیلی برای فرار از ایران کرده است سپاسگزاری کرد  یکی از این ۳۳تن مردخای بن پور نماینده پیشین پارلمان اسرائیل و عضو حزب کارگر این کشور است که او را به ایران فرستاده بودند تا یهودیان ایران را به مهاجرت به اسرائیل ترغیب کند . (۱۵)

دولت موقت از فلسطینی ها در صنعت نفت استفاده می کند

روزنامه کویتی الانبا گزارش داد طبق موافقت نامه ای که به امضای مهدی بازرگان و یاسر عرفات رسیده است مقامات دولت ایران از فلسطینی ها تقاضا کرده و می خواهند از کشورهای مختلف عرب به ایران بیایند و بجای پرسنل آمریکایی و کارشناسان سایر کشورهای خارجی در صنعت نفت ایران مشغول به کار شوند . (۱۶)

صادق زیبا کلام : قطب زاده مورد تائید است

امروز صادق زیباکلام عضو جامعه اسلامی و رابط این جامعه طی بیانیه ای انقلاب پرشکوه خلق مستضعف ایران را ستایش کرد . در قسمتی از این بیانیه می خوانیم : چون متاسفانه ملت ایران تاکنون در گزینش کارکنان رادیو و تلویزیون چه مستقیم و چه غیرمستقیم نقشی نداشته است تنها راهی که وجود دارد این است که این دستگاه عظیم تبلیغاتی در خدمت توده های محروم و خلق مستضعف ایران قرار گیرد و سهم خود را با عدالت کامل به این نهضت عظیم ادا کند که همانا گزینش مسئول این سازمان بوسیله رهبر عالیقدر انقلاب ایران است ، لذا انتخاب آقای قطب زاده بعنوان سرپرست این سازمان مورد تائید کامل ما است . (۱۷)

ممنوعیت مسافرت مردها به خارج از کشور تا اطلاع بعدی

اداره گذرنامه امروز اعلام کرد از روز شنبه صدور گذرنامه مسافران خارج کشور آغاز می شود . امروز مقامات هواپیمایی کشوری اطلاع دادند که مرزهای هوایی از روز شنبه باز می شود و تقدم خروج نیز برای دانشجویانی است که باید در تاریخ مقرر در نحل تحصیل خود حاضر شوند .

تا اطلاع ثانوی نیز از مسافرت مردان با هواپیماهای شرکت های هوائی جلوگیری خواهد شد و تنها خانم ها و پسرهای کمتر از ۱۸سال می توانند برای سفر به خارج بلیت تهیه کنند . (۱۸)

رفراندوم ۱۵روز دیگر انجام خواهد شد

کار بررسی و گزینش مواد ضروری برای تدوین قانون اساسی جدید در شرف پایان است . یک حقوقدان برجسته عضو شورای تدوین قانون اساسی که نخواست نامش فاش شود اظهار داشت کمیسیون تدوین قانون اساسی از یک هفته پیش از پیروزی کامل انقلاب تشکیل شد .

در این کمیسیون گروهی از برجسته ترین  حقوقدانان ، روحانیون و کارشناسان حقوق بین الملل خصوصی و عمومی شرکت دارند . گزینش این افراد بر اساس سابقه آنها زیر نظر کمیته ای که از سوی امام خمینی مامور این کار بوده صورت گرفته است .

وی ادامه داد : در حال حاضر قانون اساسی فعلی ایران ، قانون اساسی ۱۹۰۶، قوانین اساسی فرانسه ، انگلستان و آمریکا ، چند کشور اسلامی و از همه مهمتر کتب فقهی اسلامی  مورد بررسی قرار گرفته است . قانون اساسی جدید آمیزه ای خواهد بود از همه این منابع بر اساس احکام قرآن که در آن برای همیشه دموکراسی را در جامعه ما تضمین خواهد کرد .

وی در پایان گفت : قانون اساسی حدید پس از تدوین بلافاصله پس از آنکه شورای انقلاب و امام بر آن صحه گذاشتند به مجلس موسسان احاله خواهد شد . (۱۹)

وکلای دادگستری : راهپیمایی های گسترده رفراندوم بود

قضات و وکلای دادگستری طی جلسه ای در باشگاه وکلا به بررسی مسائل کشوری پرداخته و اعلام کردند که در روز برگزاری رفراندوم مسئله سلطنت نباید مطرح شود و دولت باید نوع جمهوری را به همه پرسی بگذارد .

وکلای دادگستری ادامه دادند : راه پیمایی هایی که انجام شد رفراندوم بود ، انقلاب منحصر به هیچ طبقه ای نیست و مارکسیست ها هم حق دارند آزاد باشند .

در این جلسه که بیش از ۷۰قاضی و وکیل دادگستری شرکت داشتند همچنین ایجاد جبهه متحد وکلای دادگستری برای پیشبرد انقلاب و کمیته همکاری با نخست وزیر پیشنهاد شد . (۲۰)

قاسملو : ما پشت سر امام خمینی قرار داریم

عبدالرحمن قاسملو رهبر حزب دموکراتیک کردستان امروز هرگونه اتهام جدایی طلبی را رد کرد و پشتیبانی کامل خود را از آیت الله خمینی و دولت بازرگان اعلام داشت . قاسملو گفت : حزب او و مردم کرد جملگی پشت سر [امام]خمینی قرار دارند و اخیرا هم همبستگی خود را با دولت اعلام کرده اند .

قاسملو ادامه داد : شایعات حمله جلال طالبانی به پایگاه های مرزی بی اساس است ولی در صورتی که وی بخواهد وحدت ملی ما را به مخاطره اندازد با او و پشتیبانانش به مخالفت برخواهیم خواست . (۲۱)

پی نوشت

۱-اطلاعات ، ۲اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۱ و ۲

۲-همان ، صفحه ۲

۳-همان ، ۳اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۲

۴-همان

۵-بعدها "رالف شانمن" به جرم جاسوسی برای سازمان سیا از ایران اخراج شد . "شانمن" مجری طرح استراتژی جهانی، طرح حلزونی "دهه توسعه" و طرح "ترمایت" یا پیشرفت موریانه ای برای نفوذ در عمق نهضتهای استقلال طلبانه است . "شانمن" این طرح را در آمریکای لاتین و اندونزی نیز تجربه کرده است . وی با این آگاهی وارد تهران شد و تاکتیکی شناخته شده را برای نفوذ و برقراری ارتباط با گروههای مخالف در پیش گرفت و ایجاد و توسعه شکاف از درون و عمل در جهت مخالف وحدت را با درگیری دنبال کرد .

۶-همان ،صفحه ۸

۷-همان، صفحه ۲

۸-همان ، ۲اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۲

۹-همان ، ۳اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۲

۱۰-کیهان ، ۲اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۲

۱۱-همان ، ۳اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۷

۱۲-اطلاعات، ۲اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۸

۱۳-همان ، صفحه ۲

۱۴-همان ، صفحه ۸

۱۵-همان

۱۶-همان

۱۷-کیهان ، ۲اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۸

۱۸-اطلاعات ، ۲اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۷

۱۹-همان ، صفحه ۴

۲۰-کیهان ، ۲اسفند ۱۳۵۷ ، صفحه ۸

۲۱-اطلاعات ، ۳اسفند ۱۳۵۷، صفحه ۸

نظر شما