شناسهٔ خبر: 113981 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

وزیر آموزش و پرورش درخصوص صداوسیما چه گفت؟

وزیر آموزش و پرروش به ضرورت تعامل آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری با سایر رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما اشاره و بیان کرد: صدا و سیما نقش مهمی در شکل‌گیری رفتار و تربیت کودک و نوجوان دارد، پس تعامل با این سازمان موثر است.

به گزارش «نماینده»، امروز ۱۶ مهرماه همزمان با روز جهانی کودک، مراسمی با شعار «دنیا با لبخند کودکان زیباست» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش با ابراز خوشحالی از اینکه در چنین روزی مهمان کودکان است، گفت: در برنامه‌های این‌چنین بچه‌ها آمادگی شنیدن سخنرانی را ندارند، طبیعی هم هست، آنها دوست دارند خوشحال باشند و شادی کنند، من هم بلد نیستم کاری که مجریان زبردست انجام می‌دهند را انجام دهم، پس سخن کوتاه و تنها به طرح چند نکته بسنده می‌کنم.

وزیر آموزش و پرورش دوران کودکی را مهمترین دوره شکل‌گیری شخصیت انسان دانست و افزود: این دوره اقتضائات خاص خود را دارد که باید مورد توجه برنامه‌ریزان قرار بگیرد، اقتضائاتی که هر روز در حال تغییر و تحول است و ما باید به این تغییرات آشنا باشیم، هنوز هم بسیاری از ما خاطرات دوران کودکی خود را به خاطر داریم، چون هر اتفاقی که در این دوره می‌افتد تجربه‌ای است که شخص در روزگار بزرگسالی از آن بهره می‌برد، از این رو ما در معاونت ابتدایی دفتر پیش‌دبستانی را طراحی کرده‌ایم که به این دوران می‌پردازد.

فانی سه نهاد خانواده، مدرسه و جامعه را موثر در تربیت همه‌جانبه کودکان برشمرد و گفت: مدرسه، مهد کودک، پیش‌دبستانی و دبستان از یک طرف، خانواده از طرف دیگر و تاثیری که رسانه‌ها و نهادهای اجتماعی بر کودک می‌گذارند، سه رکنی را تشکیل می‌دهند که اگر به هم کمک نکنند و با یکدیگر هماهنگ و هم‌دل و همکار نباشند، تربیت کودک شکل نمی‌گیرد. بحث حقوق کودک و توجه به حقوق کودکان نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که خوشبختانه در دولت تدبیر و امید و با تاکید رئیس‌جمهور بر حقوق شهروندی در سالهای اخیر مورد توجه بوده است.

وی با اشاره به اهمیت توسعه مشارکت در آموزش و پرورش گفت: تعامل بین آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌هایی که در ارتباط با کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند چه دولتی باشند چه مردم‌نهاد، نکته بسیار مهمی است که آموزش و پرورش به آن توجه می‌کند.

فانی به ضرورت استفاده از فناوی‌های نوین در تربیت کودک اشاره و بیان کرد: امروز دانش‌آموزان و حتی بچه‌هایی که هنوز به مدرسه نمی‌روند با وسایل الکترونیک و فضای مجازی آشنا هستند؛ بنابراین نهادهای مرتبط با کودک باید از این فناوری‌ها در تربیت بچه‌ها استفاده کنند.

وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره به تاکید رئیس‌جمهور بر کتابخوانی، گفتگو و انشاء گفت: رئیس‌جمهور در آغاز سال تحصیلی ۹۳-۹۲ بر لزوم کتابخوانی در مدارس و وجود زنگ انشاء تاکید کرد و گفت: افراد باید از سنین کودکی یاد بگیرند که چگونه با هم تعامل برقرار کنند و نسبت به آنچه در اطرافشان می‌گذرد حساسیت نشان دهند و مکنونات قلبی خود را عرضه کنند؛ بنابراین ما چه در آموزش و پرورش و چه در کانون پرورش فکری باید به این مسئله توجه کنیم.

علی‌اصغر فانی به ضرورت تعامل آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری با سایر رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما اشاره و بیان کرد: صدا و سیما نقش مهمی در شکل‌گیری رفتار و تربیت کودک و نوجوان دارد، پس تعامل با این سازمان موثر است. از سوی دیگر ما باید چه در کانون و چه در آموزش و پرورش بچه‌ها را با تحولات هنری و تربیتی آشنا کنیم و سواد هنری آنها را بالا ببریم. به عبارتی تلاش ما بر این است که همه نهادهای مرتبط با کودک و نوجوان را زیر یک سقف بنشانیم.

نظر شما