شناسهٔ خبر: 113439 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

هماهنگی لازم برای اجرای سمفونی اقتصاد در بدنه دولت وجود ندارد

جعفر قادری431 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت به صورت جزیره‌ای عمل می‌کند، گفت: هماهنگی لازم برای اجرای سمفونی اقتصاد در بدنه دولت وجود ندارد.

به گزارش «نماینده» جعفر قادری در خصوص نامه چهار وزیر به رئیس‌جمهور در خصوص رکود و مشکلات اجتماعی، گفت: در بازارهای مختلف مشکلات زیادی وجود دارد؛ در بازار سرمایه همانطور که وزرا اشاره کرده بودند، از زمستان سال ۹۲ به بعد شاهد افت شدید شاخص‌های بورس هستیم که موجب ضرر و زیان نهادهای عمومی شده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی یکی از علل مشکلات بازار بورس را کاهش قیمت نفت و فلزات و مشکلات خارجی خواند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: بخشی از علل کاهش شاخص بورس نیز ناشی از عملکرد وزارتخانه‌هاست. متاسفانه هنوز قیمت خوراک پتروشیمی تعیین نشده است و دولت نگاه مهربانانه‌ای با واحدهای پالایشی ندارد.

وی ادامه داد: ارزش سهام بانک‌ها در بورس نیز به دلیل بدهی‌هایی که به سیستم بانکی دارند و عدم تعیین تکلیف بدهی‌های دولت به آنها کاهش یافته است.

عضو کمیسیون حمایت از تولید ملی تصریح کرد: واحدهای نیروگاهی نیز که اقدام به صادرات برق کرده و یا به دولت برق می‌فروشند، مطالباتشان پرداخت نشده است.

قادری اظهارداشت: واحدهای تولیدکننده مصالح ساختمانی مثل فولاد و سیمان نیز وضعیت خوبی در تالار بورس ندارند.

وجود مشکلات جدی در بازار پولی کشور

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در تشریح بازار پولی کشور، گفت: در این بازار نیز مشکلات جدی وجود دارد. دولت نرخ سود تسهیلات را ۲۲ درصد اعلام کرده است اما عملاً بانک‌ها سود تسهیلات پرداختی را ۲۴ تا ۲۶ درصد اعلام می‌کنند و تسهیلات‌گیرنده را مکلف می‌کنند ۳۰ درصد از تسهیلات دریافتی را در بانک سپرده‌گذاری کنند که بر این اساس سود تسهیلات دریافتی به ۳۲ تا ۳۴ درصد افزایش می‌یابد.

وی گفت: علاوه بر این انتشار اوراق مشارکت نیز با مشکلاتی روبروست. دستگاه منتشرکننده اوراق مشارکت باید ۲۰ درصد به خریدار و دو درصد به بانک‌ها سود بدهد. علاوه بر این ۲۰ درصد از مبالغ حاصل از فروش اوراق مشارکت را نزد بانک منتشرکننده سپرده‌‌گذاری کنند که در نتیجه، هزینه اوراق مشارکت حدود ۲۸ درصد برایش تمام می‌شود.

عضو کمیسیون حمایت از تولید ملی با تاکید بر لزوم نظارت و تعیین تکلیف موسسات‌ مالی و اعتباری غیرقانونی، گفت: متاسفانه دولت به جای برخورد با علت‌ها، تنها با معلول‌ها برخورد می‌کند.

قادری در تشریح وضعیت بازار کار در کشور نیز گفت: قوانین ما در حمایت از کارگر است و کمتر به حمایت از نیروی کار مبادرت می‌کند و این امر موجب افزایش نرخ بیکاری شده است. باید قوانین کار شفاف شود.

واحدهای تولیدی با مشکل فروش مواجهند

این اقتصاددان مجلس در خصوص وضعیت بازار کالا نیز گفت: واحدهای تولیدی با مشکل فروش مواجهند و انبارهایشان پر شده است. ناچار ظرفیت تولید خود را محدود کرده‌اند.

وی اتخاذ سیاست‌های ضد تورمی را یکی از علل افزایش رکود خواند و گفت: دولت در راستای افزایش اهمیت برجام، فضایی را ترسیم کرد که اگر برجام اجرایی شود، اوضاع اقتصادی سامان یافته، نرخ ارز کاهش می‌یابد و زمینه استفاده از کالا، تجهیزات و تکنولوژی خارجی فراهم می‌شود

قادری ادامه داد: این تصویرسازی‌ها باعث شد بسیاری از سرمایه‌گذاران و سرمایه‌داران دست نگه داشته و خریدهای خود را به بعد از اجرای برجام موکول کنند.

پس از اجرای برجام هم اتفاقی نمی افتد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ترسیم این فضای تخیلی، همه را در حالت بلاتکلیفی گذاشته و باعث شد تقاضای امروز به فردا موکول شود.

وی گفت: انتظاری که دولت در قبال دوران پسابرجام ایجاد کرده است، اشتباه است زیرا پس از اجرای برجام نیز اتفاقی نمی‌افتد و به صورت همزمان و در کوتاه مدت، محدودیت‌ها برداشته نمی‌شود.

قادری با انتقاد از عدم هماهنگی در تیم اقتصادی دولت گفت: تیم اقتصادی دولت به صورت جزیره‌ای عمل می‌کند و هماهنگی لازم برای اجرای سمفونی اقتصاد در دولت وجود ندارد.

عضو کمیسیون حمایت از تولید ملی تصریح کرد: دولت جدیت و جسارت لازم در اجرای برخی قوانین را ندارد. به عنوان مثال برخی اعضای دولت پرداخت یارانه را مصیبت عظما می‌‌دانند اما جسارت حل این مشکل را ندارند.

وی با بیان اینکه رنگ و بوی سیاسی دادن به مسائل اقتصادی، این مشکلات را ایجاد می‌کند گفت: دولت باید جسارت لازم را داشته و تصمیمات درست را اتخاذ کند و ملاحظات غیراقتصادی را کنار بگذارد.

برچسب‌ها:

نظر شما