شناسهٔ خبر: 112875 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

یادداشت/ ابراهیم کارخانه‌ای

در اینکه برجام اقتدار و پیشرفت ملت را نشانه رفته شکی نیست

کارخانه ای در اینکه برجام اقتدار و پیشرفت ملت ایران را نشانه رفته است و راه نفوذ دشمن را مستند به متون آن هموار کرده است هیچ شک و تردیدی وجود ندارد.

به گزارش «نماینده» ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان و عضو کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی به تحلیل خود پیرامون توافق هسته‌ای پرداخت.

متن این یادداشت به شرح ذیل است:

مجلس شورای اسلامی در این برهه حساس از زمان منتظر یک تصمیم تاریخ‌ساز است. در گذرگاه تاریخ تصمیمی ماندگار است که بر پایه دفاع از عزت و اقتدار ملی و شرافت انسانی اتخاذ شود.

در قضاوت تاریخ گره زدن تصمیمات سرنوشت‌ساز به مسائل خرد و زودگذر دنیوی برگ سیاهی از تاریخ یک ملت بوده است که تصمیم‌گیرندگان آن همواره مورد نکوهش آیندگان قرار گرفته‌اند. صفحات درخشان و پرافتخار تاریخ همواره به نام مردانی ورق خورده است که قدرتمندانه و شجاعانه در مقابل دشمنان ایستاده‌ و سرافرازانه از عزت و اقتدار ملت خود دفاع کرده‌اند.

امروز ملت ایران و فردا تاریخ سراسر حماسه ایران اسلامی منتظر تصمیم انقلابی نمایندگان ملت شجاع ایران هستند. در اینکه برجام اقتدار و پیشرفت ملت ایران را نشانه رفته است و راه نفوذ دشمن را مستند به متون آن هموار کرده است هیچ شک و تردیدی وجود ندارد.

تصویب برجام که با پیشنهاد ایران به تصویب شورای امنیت رسیده است نه اینکه موجب پایبندی آمریکا به نقض تعهدات نشده است بلکه موجب شد که پرونده ایران به مدت 10 سال در شورای امنیت مفتوح بماند و با گزارش منظم و مستمر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور فعال در دستور کار شورای امنیت قرار گیرد.

اینکه مجلس شورای اسلامی توافقنامه‌ای را تصویب کند که محدودیت‌ها و محرومیت‌های پذیرفته شده در آن در قالب هیچ معاهده و حقوق بین‌المللی نگنجد و صرفا بر اساس خواست یک قدرت سلطه‌گر اعمال شده باشد در تراز ملت ایران نیست.

اینکه اجرای موفقیت‌آمیز برجام که پایانی بر آن متصور نیست شرط حق استفاده ملت ایران از انرژی هسته‌ای بر طبق مفاد NPT باشد بیانگر این واقعیت است که برجام بر اساس نفی حقوق ملت ایران از NPT طراحی شده است و نمایندگان ملت هیچ گاه زیر بار تحقق آن نخواهند رفت.

اینکه جمهوری اسلامی ایران به علت اعمال محرومیت‌ها و محدودیت‌ها به یک استثنا تبدیل شده باشد هرگز در تراز ملتی که در طول 36 سال گذشته سیاست‌های آمریکا را در منطقه به چالش و شکست کشانده است نخواهد بود. اینکه ایران اسلامی بدعت‌گذار اقدامات فراپروتکلی در جهان و نخستین کشوری باشد که خود خواستار اعمال بازرسی از ورود اقلام، مواد، تجهیزات و فناوری (تحت عنوان کالاهای با کاربرد دوگانه) به درون کشور باشد هرگز در شأن و تراز ملت انقلابی ایران نیست.

اینکه ایران نخستین کشوری در جهان باشد که با حسابرسی از معادن اورانیوم و مکان‌ها و اماکن استقرار قطعات سانتریفیوژها اقدامی فراپروتکلی مورد به حسابرسی 20 ساله قرار بگیرد هرگز در تراز انقلاب اسلامی ملت ایران نخواهد بود.

اینکه برای نخستین بار در جهان شکایت از بدعهدی دشمن منجر به تحمیل خواسته‌های آن (برگشت قطعنامه‌های شورای امنیت) شود مفهومش چیزی جز پذیرفتن زورگویی‌های دشمن و صرف‌نظر از اقامه حق در برابر دشمن نیست.

اینکه خارج کردن قلب راکتور اراک و در اقدامی عجیب پر کردن منافذ آن با بتون اقدامی برای رفع دل نگرانی‌ دشمن است کوتاه آمدن در برابر دشمنی است که قلب انقلابی و ایمان مذهبی ملت ایران را نشانه گرفته است.

اینکه پایه و اساس برجام در جهت رفع بیشترین نگرانی‌های طرف مقابل و کمترین دل نگرانی ملت ایران تبدیل شده با این حقیقت قابل توجیه است که طرف مقابل هیچ گونه الزامی را برای اجرای تعهدات خود در برجام نپذیرفته است.

بر این اساس تردیدی باقی نمی‌ماند که بدون شک تصمیم نمایندگان در تاریخ انقلاب اسلامی در ردیف حماسه‌های ماندگار انقلاب در کتاب مجاهدت‌های ملت رشید ایران ثبت و ضبط خواهد شد و بر نمایندگان ملت ایران است که در این برهه حساس از تاریخ از جایگاه و شأن انقلابی مجلس دفاع کنند و با تصمیمی انقلابی و هوشمندانه راه نفوذ دشمن را سد کنند.

نظر شما