شناسهٔ خبر: 112863 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز

سرنوشت استیضاح آخوندی از زبان نمایندگان/ عزل یا ابقای وزیر؟

عباس آخوندی431 برخی از نمایندگان معتقدند که استیضاح آخوندی در صحن مجلس رای نمی آورد و وزیر ابقا می شود اما در مقابل برخی دیگر معتقدند وزیر ۲ بار نتوانست نمایندگان را قانع کند و در روز استیضاح اگر پاسخ های قانع کننده ای ندهد، عزل می شود.

استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه روز یکشنبه گذشته مجلس اعلام وصول شد که در دستور کار روز سه شنبه این هفته مجلس قرار دارد. این استیضاح دارای ۱۳ امضا و شش محور است.
به گزارش «نماینده» دم اجرای تعهدات زمان اخذ رای اعتماد، مشکلات عمومی حوزه وزارتخانه، مشکلات حوزه زمین، مسکن شهری و روستایی، مشکلات حوزه حمل و نقل و مشکلات حوزه مالی وزارتخانه از محورهای اصلی این استیضاح است. خبرنگار افکار خبر جهت بررسی نظرات نمایندگان با پنج نماینده مجلس گفتگو کرده که در زیر می آید.
ابقای وزیر در روز سه شنبه نماینده آستارا معتقد است که استیضاح آخوندی به صلاح نیست و ضرر آن بیشتر از فایده اش است.
صفر نعیمی رز تصریح کرد: روز سه شنبه با مطرح شدن استیضاح آخوندی در صحن مجلس، نمایندگان به ابقای وزیر رای خواهند داد و وی عزل نخواهد شد. وی با بیان اینکه هر وزیر و وزارتخانه ای نقاط قوت و ضعفی دارد، تاکید کرد: وزیر در حد امکانات و شرایط کشور، توان خود را بکار گیری کرده و باید نقاط قوت و ضعف را با توجه به شرایط کشور سنجید.
وزیر عزل می شود
حسن کامران نماینده اصفهان که طراح اصلی استیضاح این وزیر می باشد، معتققد است که وزیر مشکلات عدیده ای برای وزارتخانه ایجاد کرده و باید استیضاح و عزل شود. وی افزود: نمایندگان وظیفه خود را انجام می دهند و تصمیم گیری با صحن مجلس است.
این نماینده تاکید کرد: به دلیل مشکلات عدیده موجود در بخش وظایف این وزارتخانه ما خواستار استیضاح این وزیر شدیم. مخالفت کمیسیون عمران مجلس با استیضاح آخوندی نماینده لنگرود هم در مجلس هم معتقد است که استیضاح آخوندی در مجلس رای نخواهد آورد و وزیر در وزارتخانه ابقا می شود.
مهرداد لاهوتی تاکید کرد: هنگامی که استیضاح آخوندی برای بررسی به کمیسیون عمران مجلس شد، فقط آقای هاشمی رئیس کمیسیون موافق استیضاح بود و بقیه اعضای کمیسیون مخالف استیضاح بوده و هستند.
وی خاطرنشان کرد: گرچه نمایندگان معتقدند که مشکلاتی در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد، اما این مشکلات به حدی نیست که وزیر عزل شود. وزیر ۲ بار نتوانست نمایندگان را قانع کند نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس معتقد است که فرایند استیضاح این وزیر با آئین نامه داخلی مجلس تطابق نداشت و در واقع این فرایند متفاوت از فرایند استیضاح دیگر وزرا در مجلس بود.
فاطمه آلیا تصریح کرد: طبق آئین نامه داخلی مجلس بعد از تهیه طرح استیضاح یک وزیر و تحویل آن به هیئت رئیسه مجلس، به کمیسیون مربوط ارجاع خواهد شد تا با وزیر و نمایندگان متقاضی استیضاح نشست برگزار شود و بعد از نشست چنانچه حداقل ۱۰ نماینده متقاضی استیضاح باشند، این طرح باید اعلام وصول و در دستور کار مجلس قرار گیرد.
وی افزود: این روند طی شد و بیش از ۱۳ نماینده همچنان بر استیضاح وزیر تاکید داشتند اما استیضاح اعلام وصول نشد و در کمال تعجب جهت بررسی مجددا به کمیسیون عمران ارجاع شد. عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان اینکه ارجاع ۲ بار یک طرح استیضاح به کمیسیون تخصصی سوال برانگیز است، افزود: یک مقاومتی در خصوص این استیضاح وجود دارد که ناشی از فشارها و لابیهای گسترده است.
آلیا با اشاره به نظر برخی نمایندگان مبنی بر ابقای وزیر در روز استیضاح گفت: لابیها و فشارهای سنگین بر این استیضاح سایه انداخته است و کسانی که از الان می گویند استیضاح رای نمی آورد شاید تحت تاثیر این لابیها و فشارها چنین حرفی می زنند.
وی تاکید کرد: استیضاح کنندگان تلاش، انعطاف و اراده ای برای حل مشکلات بویژه مشکلات فنی و ایمنی در خصوص وظایف این وزیر ندیدند و به همین دلیل بر استیضاح اصرار دارند.
نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس در خصوص عزل یا ابقای وزیر در جلسه استیضاح گفت: وزیر در ۲ جلسه کمیسیون عمران نتوانسته نمایندگان را قانع کند. باید منتظر بود و پاسخ های وزیر در خصوص نارضایتی های موجود در بخش مسکن بخصوص مسکن مهر، راه و جاده ها و دیگر محورهای استیضاح دید و شنید.
آلیا تاکید کرد: نتیجه استیضاح و رای آوردن و یا نیاوردن وزیر، به پاسخهای وی در صحن مجلس بستگی دارد.
اعتبارات تخصیص داده نشد
نماینده آمل هم ضمن مخالفت با استیضاح آخوندی تصریح کرد که با رفتن آخوندی، مجلس نهم دیگر وزیر راه و شهرسازی را نخواهد دید چرا که تا سه ماه برای وزارتخانه سرپرست تعیین می شود و بعد از آن ممکن است شخصی معرفی شود که از مجلس رای اعتماد نگیرد و عملا عمر مجلس نهم هم به پایان خواهد رسید.
عزت اله یوسفیان ملا با بیان اینکه در سال جاری بودجه کل کشور کاهش پیدا کرده، افزود: در حال حاضر نفت بین ۵۰ تا ۶۰ دلار به فروش می رسد. از طرف دیگر تولید و صادرات نفت به خاطر تحریم با مشکلاتی مواجه است.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین اعتبارات کشور هم کاهش پیدا کرده و تخصیص داده نشده و نباید مشکلات را یک طرفه دید.
نماینده ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی تاکید کرد: در وزارت راه و شهر سازی ضعف آنچنانی وجود ندارد که بخواهیم وزیر را عزل کنیم.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۷-۱۲ ۰۰:۵۰ 0 0

    به مجلسیها :این رییس وهیئت رییسه را خودتان انتخاب کرده اید   باید بسازید وشاید هم بسوزید.حالا کی ظریف را استیضاح می کنید؟
                                

نظر شما