شناسهٔ خبر: 112576 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

متن طرح «الزام دولت به رعایت منافع ملی در توافق هسته‌ای»/ تعیین الزامات پذیرش و اجرای برجام و تشریح ابهامات موجود در توافق

طرح ۲فوریتی «الزام دولت به رعایت منافع ملی در توافقات هسته‌ای» که توسط برخی نمایندگان تهیه شده، الزامات پذیرش و اجرای توافق هسته‌ای را تعیین و ابهامات موجود در توافق را تشریح کرده است.

به گزارش «نماینده» جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح ۲ فوریتی «الزام دولت به رعایت منافع ملی در توافقات هسته‌ای» را تهیه و تدوین کردند.

این طرح در ۱۴ ماده تهیه شده و قرار است تقدیم هیأت رئیسه پارلمان شود.

متن طرح پیشنهادی:

پذیرش محدودسازی فعالیت هسته‌ای ایران در مذاکرات هسته‌ای، نباید به منزله تأیید برنامه هسته‌ای غیرصلح‌آمیز تلقی گردد، بلکه گامی برای شفاف‌سازی و پرده‌برداری از دروغ‌پردازی و تبلیغات ایران هراسی مستکبرین می‌باشد. در مقابل مطالبه رفع کامل تحریم‌های ظالمانه و غیرعادلانه همه جانبه و یکجانبه می‌باشد. لذا دولت موظف است در صورت پذیرش و اجرای توافق هسته‌ای الزامات ذیل را رعایت نماید:

۱)موضوع ادعاهای مربوط به مسائل حال و آینده هسته‌ای (PMD) می‌بایست قبل از شروع هر اقدام عملی از سوی ایران مختومه شود.

۲)لغو کلیه تحریم‌ها اعم از بانکی، مالی،‌اقتصادی، تجاری، خدماتی و آموزشی در قبال پذیرش محدودیت در فعالیت هسته‌ای متناسب با هر اقدام متناسب از سوی طرف‌های مقابل باشد.

۳)سرعت تحولات در فناوری، ایجاب می‌کند، پذیرش محدودیت در فعالیت هسته‌ای صرفا دربازه زمانی محدود قابل قبول بوده و از محروم‌سازی کشور از سایر ابعاد فناوری در غنی‌سازی هسته‌ای و محدود نمودن توسعه علمی و صنعتی کشور به فناوری خاصی جایز نمی‌باشد.

۴)اجرای پروتکل الحاقی صرفا به صورت داوطلبانه و برای مدت دو سال خواهد بود،‌و تداوم آن منوط به تصویب مجلس می‌باشد.

۵)دسترسی بازرسان به مراکز هسته‌ای صرفا در چارچوب مفاد پادمان مجاز می‌باشد و بازرسی از مراکز نظامی و امنیتی به دلیل صلح‌آمیز بودن فعالیت‌ها ممنوع می‌باشد.

۶)برنامه فعالیت موشکی و تسلیحات متعارف نظامی کشور اعم از تولید، بکارگیری، فروش و انتقال آن به سایر کشورها و حمایت از خط مقاومت ضد صهیونیستی باید با قوت ادامه یابد.

۷)نسبت تحقیق و توسعه و اقدامات عملی در زمینه پدافند هسته‌ای اقدام لازم ادامه و تداوم یابد.

۸)تحقیق و توسعه در همه زمینه‌های مورد نیاز کشور به ویژه فناوری‌های نوین (فناوری اطلاعات، فناوری زیستی، فناوری هسته‌ای، فناوری نانو) در صنعت، کشاورزی، محیط زیست، انرژی باید بدون هیچگونه محدودیتی تداوم یابد.

۹)اولویت در برقراری و گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با دولت‌ها و شرکت‌هایی است که در تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی نقش کمتری داشته‌اند و هرگونه روابطی با دولت آمریکا و شرکت‌های آمریکایی تا تغییر اساسی در رویکرد زیاده‌خواهانه آنان ممنوع می‌باشد.

۱۰)دستگاه‌های فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و اطلاعاتی کشور موظفند هوشیاری و دقت عمل لازم را در ممانعت از نفوذ جریان‌های خارجی به عرصه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به عمل آورند، و اقدامات پیشگیرانه لازم را اعمال نمایند.

۱۱)وزارت خارجه و دستگاه‌های فرهنگی موظفند برای مقابله با اختلاف‌افکنی بین مذاهب و فرق اسلامی و خنثی‌سازی توطئه اسلام‌هراسی و ایران هراسی و پروژه نفوذ فرهنگی برنامه‌ریزی و هماهنگی اجرایی لازم را داشته باشند. توسعه روابط با همسایگان بالاخص کشورهای اسلامی و کمک به رشد و پیشرفت آنان مورد اهتمام جدی قرار گیرد.

۱۲)در صورتی که اعضای ۱+۵ به هر بهانه واهی دیگری اقدام به صدور و اعمال تحریم‌های جمعی یا یکجانبه جدیدی نمایند، ادامه همکاری‌ها باید متوقف گردد.

۱۳)به منظور نظارت بر حسن اجرای برجام، کمیته‌ای مرکب از نمایندگان وزیر امور خارجه، رئیس سازمان انرژی اتمی، وزیر اطلاعات، وزیر دفاع، وزیر اقتصاد و دارایی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، فرماندهان ارتش و سپاه پاسداران و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به ریاست دبیر شورایعالی امنیت ملی تشکیل و ضمن پیگیری کلیه موارد مرتبط با توافق هسته‌ای، گزارشی از نحوه فعالیت‌های صورت گرفته را هر ۶ ماه به مجلس ارائه می‌نماید.

۱۴)وزارت خارجه موظف است طی مذاکره با طرف‌های مقابل نسبت به رفع ابهام از نکات حقوقی ایهام‌دار و قابل تفسیر و امکان سوءاستفاده از توافق انجام شده اقدام نماید. از جمله موارد ذیل:

۱)بند یک کلمه «نخست» حذف شود.

۲)بند ۸ عبارت «همه سوخت مصرف شده در اراک برای دوره عمر راکتور به خارج از ایران منتقل خواهد شد» حذف گردد.

۳)بند ۱۰ حذف گردد.

۴)بند ۱۱ حذف گردد.

۵)بند ۱۲ عبارت «و پس از این مدت نیز قصد چنین کاری را ندارد» در انتهای پاراگراف حذف گردد.

۶)بند ۱۳ کلمه «فقط» حذف گردد.

۷)بند ۱۶ ج کلمه «تجهیزات انفجاری هسته‌ای» به «تسلیحات انفجاری هسته‌ای» تغییر یابد.

۸)بند ۱۸ و ۱۹ و ۲۰ عبارت «و بدون داشتن قصدی برای بعد از آن» در متن و پیوست الف حذف گردد.

۹)بند ۲۶ به طور کلی حذف و یا محدود به ۱۰ سال گردد.

۱۰)بند ۴۴ محدود به ۸ سال شده و گویا گردد.

۱۱)بند ۶۳ عبارت «به همین مقدار در سال» در متن و پیوست الف حذف گردد.

۱۲)بند ۶۴ عبارت «اجرای موقت پروتکل الحاقی» در متن و پیوست الف به «اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی» تغییر یابد.

۱۳)بند ۲-۶۷ عبارت «حضور طولانی مدت آژانس» در متن و پیوست الف به «حضور ۱۰ ساله و پس از آن در چارچوب پادمان تغییر یابد.

۱۴)بند ۷۸ انتهای عبارت «در صورت عدم وجود یک توافق ....» در متن و پیوست الف تا آخر حذف گردد.

۱۵)پیوست پنج بند ۱-۱۶ بخش ۴-۱-۱ اضافه شود.

۱۶)پیوست پنج بند ۱-۲۰ بخش ۴-۱-۱ حذف شود.

نظر شما